Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mýtus o Odyseovom putovaní domov sa stal Angelopoulosovou inšpiráciou pre príbeh gréckeho emigranta v USA a zároveň režiséra, ktorý sa vracia do rodného kraja kvôli špeciálnej projekcii jedného zo svojich filmov. Skutočným dôvodom jeho návratu je však záujem o nájdenie legendárnych filmových cievok bratov Manakiovcov, ktoré mali byť začiatkom histórie gréckej kinematografie. Ako moderný Odyseus putuje krajinou zdevastovanou stáročnými etnickými konfliktmi a vidí stopy, ktoré dejinné udalosti zanechali na jeho domove i krajanoch. Začína pochybovať o svojej schopnosti reflektovať udalosti prostredníctvom pohľadu. Angelopoulos opäť v pre seba typickom žánri road movie uvažuje o dejinách Grécka i celého Balkánu, zároveň však prináša i reflexiu filmárstva, filmového umenia i osobnosti režiséra, ktorý stojí pred neraz ťažkou úlohou zobraziť svet. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (16)

StaryMech 

všechny recenze uživatele

Ne nepodoben Odysseovi na jeho pouti na Ithaku či režisérovi A. přihlížejícímu rozkladu a umírání na rodném Balkáně, i divák tohoto filmu musí čelit nástrahám. V první řadě manýrismům režiséra, jemuž obyčejný realismus jak se zdá páchne sprostotou. Kdo jednou zažil Angelopoulose přelomu století, ví, co ho čeká. Krajiny v mlze. Ponuré ulice měst. Zpustlá obydlí. Vyhnanství. Moře světobolu. Stárnoucí intelektuál v podání mezinárodní hvězdy tone v moři světobolu a potkává žhnoucí mladici. V přestávkách mezi dvěma tichy jevištní dialogy/monology. Zombie statistů se na pokyn neviditelného režiséra šikují do podivných útvarů. Ithaka je daleko. Záplava symbolů, nedozírné moře světobolu. Líbila se mi hudba Eleni Karaindrou, vzpomínka na Bukurešť, další odysea - kamenného(?) Lenina. Zazdálo se mi, že film sám se podobá té nesmyslně velikánské soše, modle kdysi "živé", nyní prodané nějakému eurosnobovi, vleže spoutané a plynoucí vstříc zapomnění. Roli, která se nevešla do titulků, dostal známý polský herec Wojciech Pszoniak, zatímco ještě známější český fotograf Josef Koudelka dostal příležitost během natáčení černobíle zvěčnit Angelopoulosovo úsilí. Jeho snímky lze na rozdíl od Řekova díla vřele doporučit. ()

1mArc0 

všechny recenze uživatele

Hneď úvodná scéna zaznamenala estetický, filmový, poetický epos o tom, čo je úlohou filmu, v čom spočívajú tie pohľady. Je ťažké písať o tom, že to je nudný snímok... tento snímok pochopí skutočný milovník filmu, (the viewer who knows what are the rules of MOVIE, we talking about GOOD!) a nie ten, kto chce zabiť 2 hodiny vo vlaku :) Nevedel by som si úplne nikoho predstaviť v hlavnej úlohe, ako Harvey Keitela, k tomu legendárny Erland Josephson, viac dimenzionálna postava Maii Morgenstern. príbehovo napätý príbeh, čerpaný z dávnych báji starých majstrov slova, tých ktorý zrodili poéziu, a pojem kultúra. Povedzme si to na rovinu- musíte sa s tým babrať, aby ste to pochopili, kto má tu ochotu... ak to zvládnete bude to stáť za to. Dych berúci a nádherný soundtrack od Eleni Karaindrou, škoda tie husle majú svoje čaro. V rámci Angelopoulosovej tvorby je to unikát, už nikdy nenatočil taký film ako Odyseov pohľad, s takouto atmosfére, jeden z najväčších klenotov modernej kinematografie v rámci dilem, priestoru, spracovania a náročnosti. Poetický scenár a estetická kamera. Mrazivé ticho filmu podáva, prostredníctvom tejto recenzie dávam poctu a chválu celému štábu. Škoda, že Angelopoulos nevyhral hlavnú cenu v Cannes. Fotky, ktorá som Vám dodal v galérii, z filmu aj z natáčania Vám priblížia krásny pohľad o tom, ako vznikol tento epos. "I will tell you about the journey... all the night long. " Poetické a poučné. /100 %/ ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Dlouhé záběry bez jediného střihu, pečlivě prokomponované scény a obrazy, až z nich čiší, jak jsou přesně vypočítané (Úplně slyšíte příkazy režiséra: Teď zprava vyjde ten průvod žen se svíčkami. Teď projde pán s deštníkem...) a dopředu nasvícené. Proč ne? Určitě stálo hodně úsilí to předpřipravit. Struktura se hodně podobá filmům Před úsvitem a Před soumrakem. I zde přes dlouhé dialogy objevujeme svět hlavních hrdinů. Ale zde mi to přijde poněkud nekonzistentní, a je znát, jak se pan režisér snaží o Uměleckou výpověď (schválně píšu s velkým U). A jak povyšuje svůj pohled, který divákovi nutí na každém kroku bez možnosti reflexe a jiného pohledu, na danou pravdu, tím víc je to prvoplánové, a la these, tedy neživotné, bez uvěřitelných charakterů postav, a ať tam chodí kdo chce, nevěříte mu ani ťuk. A v tom myslím je problém. Mimochodem, z toho Řecka a Albánie toho vlastně také moc neuvidíme, protože kromě několika vybraných ulic a domů, kde se odehrává komponovaná scéna, se film odehrává v polocelcích a polodetailech, které také moc nenapomáhají nějaké vcítění se a nasátí té správné atmosféry. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

To Vlemma tou Odyssea - Odysseův pohled: film nepovažuji za žádný vrchol tvorby Theodora Angelopoula, spíše naopak. Zmizel sarkasmus, zůstala uštěpačnost, slzení nostalgie a těžkomyslnost, schází intimita nitra, nahradil ji humanismem s pateticky rozmáchlými gesty, symbolismus s poezií jsou vyzvraceny z kreativnější doby a zase pozřeny jménem vznešeného poselství. Jistě, je to ideální filmové dílo pro záslužný potlesk ocenění, ale to automaticky neznamená lepší umění, ač se tato teze bude v politické korektnosti direktivně upřednostňovat. Nosnou myšlenkou je mysticismus jako klíč k zapomenutým hodnotám, nevinnosti pravdy - tři nevyvolané svitky bratří Ioannise a Miltiadise Manakiových. Jugoslávci je berou za Slavo-Makedonce a Řeci za řecké Vlachy. Oba se narodili v Avdelle na území dnešního Řecka, do Monastiru (Bitola - tehdy centrum osmanské Rumélie, dnes je to město v Severní Makedonii) se přestěhovali roku 1905, kdež započali se svou filmovou a biografickou živností. Ioannis zemřel zapomenutý v Soluni roku 1954 (odešel z Monastiru již v roce 1937), Miltiadis deset let nato v Bitole jako slavný jugoslávský průkopník filmu. Theodoros Angelopoulos začíná zmínkou na svůj předchozí film Přerušený krok čápa a aktivitu florinského metropolity Augustina Kantiotise, zbrojícímu proti němu. Albánie je zde připomínkou tehdy ještě aktuálního tématu velké albánské imigrační vlny do Řecka, Skopje archivuje filmové práce bratrů Manakiových (Miltiadův dar). Bulharsko: je to za prvé připomínka Ioannisovy internace bulharskou armádou (1914 až 1919) a pak nechvalné fašistické minulosti země (okupovala část území Řecka, vůči Řekům byla obzvláště brutální). Rumunsko: bratři obdrželi od rumunského krále zlatou medaili a po řecké občanské válce zde sídlil ústřední výbor Řecké komunistické strany. A v první polovině devadesátých let byla situace v socialistických zemích Balkánu dosti neutěšená. Jugoslávie: bratři jsou považováni za průkopníky jejich kinematografie, a o tehdejším válečném rozkladu země - hlavním humanistickém poslání režiséra - se nemá cenu rozepisovat. Hrdinou symbolické poutě balkánského rozkladu života a hodnot je A (americký Harvey Keitel), režisérovo emigrantské alter ego, mystický i mytologický prostředník času, místa, stesku a poslání. Mystickým stvořením je žena (šarmantní Maia Morgenstern), fata morgana, kteráž je Pénelopou (kdysi opuštěná láska), nymfou Kalypsó (Kali ze Skopje), kouzelnicí Kirké (náhlá vdova) i princeznou Nausikou (Naomi ze Sarajeva). Z dalších rolí: sarajevský filmový kurátor a Naomin otec Ivo Levy (Erland Josephson), dávný levicový kamarád A a novinář v Bělehradě Nikos (Jorgos Michalakopoulos), řecký taxikář přes sníh Albánie (Thanasis Vengos), rodiče v rumunských vzpomínkách (Mania Papadimitriou a Jorgos Konstas), nebo stařenka při první návštěvě za dcerkou v albánském exilu po občanské válce (Dora Volanaki). Odysseův pohled nabízí působivé obrazové výjevy, ale režisérova poezie a symbolismus ztěžka kráčí v naučené choreografii, nepřináší nic nového, oprašuje své staré kostýmy a bez skutečné intimity se ve válečném bahně zmaru rozplácne v patosu gest, jež v jeho poslání chápu, ale neocením. () (méně) (více)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Možná, že si svým hodnocením dovoluji příliš, ale nemohu lámat ani sám sebe. Přitom ani nedovedu popsat, co mi zde chybělo nebo přebývalo, něco to ale rozhodně bylo na jedné i druhé straně. Možná to byla schématičnost postav, především ženských, které působily jako přízraky z jiného světa. A ani Odyssesus tu není oním chytrým Ithačanem, který nejde Kyklopovi po uších, ale po oku, protože má jen jedno. Zpráva o konci světa na Balkáně je asi tím nejupřímnějším poselstvím. Pozn. 1: StaryMech ** kritizuje režisérův manýrismus. K tomu bych se asi mohl také připojit. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (1)

  • Původně roli Erlanda Josephsona hrál herec Gian Maria Volonté, ale v průběhu natáčení 6.12. 1994 zemřel na selhání srdce. (contrastic)

Reklama

Reklama