Reklama

Reklama

Identita - příběh českého grafického designu


Vzdělávání (E04)

(epizoda)
Česko, 2024, 41 min

Režie:

Jakub Skalický

Hrají:

Aleš Najbrt (průvodce)

Obsahy(1)

Písmo je základ, ale jak má vlastně vypadat? Comenia Script versus vázané písmo. Bída slabikářů a učebnic a kudy vede cesta ven. Typograf František Muzika. České školy, kde se rodí nejlepší grafičtí designeři. Vizionář Oldřich Hlavsa a jeho knihy mimo čas a prostor... Právě návrh nového vzoru pro výuku psaní, který mimo jiné představí čtvrtý díl cyklu Identita, nedávno vyvolal celospolečenskou debatu, ve které však většinou chyběly relevantní argumenty. Odborníci se proto zaměří na vztah českého školství ke grafickému designu a zhodnotí např. kvalitu učebnic a knížek pro děti a jejich proměnu ve 20. století. V Česku také déle než 100 let funguje síť středních a vysokých škol, které se grafickému designu věnují. S čím se tyto školy potýkají, jak se výuka mění a jaké šance mají absolventi, o tom promluví představitelé pražské VŠUP, brněnského VUT, plzeňské ZČU, ústecké UJEP či zlínské UTB a zástupci profesních organizací. (Česká televize)

(více)

Recenze (2)

Marze 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Poselstvím tohoho vzdělávacího filmu je, aby divíci hledali dobrý design a nesmiřovali se s průměrem. Ke shhlédnutí na https://www.ceskatelevize.cz/porady/13917580517-identita/221562264040005/ ()

Anianna 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Průvodce Aleši a scénáristo Petře, tenhle díl jste neuhlídali. Prezentujete výstupy protichůdné, některé podložené pouhým názorem, předpokladem, že to tak je a že se to musí změnit. Začnu od začátku. Písmo Comenia Script prezentujete jako písmo jednodušší, podobné tomu tištěnému, a tedy pro malé žáčky snadnějšímu. Slečna Dočekalová není pedagog, ale vychází z názoru (nevím, kde k němu přišla), že dítě má novým písmem snadnější cestu utvořit si svůj vlastní rukopis. Ona si opravdu myslí, že žáci na 1. stupni píší všichni stejně? Jakmile se naučí psát, už v druhé a třetí třídě se začnou v psaném projevu odlišovat a učitel jim v tom nebrání. Comenia Script bere dětem možnost volby. Ony se mnohé k té podobě tiskacího písma (poté, co se naučí vázaně psát) dopracují, mnohé ne, ale tu volbu dnes mají, neberme jim ji. Z Comenia Script se k vázanému písmu nedostanou, nenaučí se ho. Tradiční vázané písmo je přitom stejně krásné jako jakákoli jiná vázaná latinka v jiných zemích. Já miluju vázané písmo, ale píšu i tiskacím, a věřte, že s oběma díky škole umím naložit velmi kreativně. Další výtku mám k tomu, že jste dali prostor k negaci hudby, oblečení a nevím čeho ještě jen proto, že je to desítky let staré. Byl tedy tento díl věnován negaci nebo boření kulturních segmentů vytvořených v dobách minulých? Určitě ne. Protože v druhé půli už zase odkazujete na bohatou tradici knih pro děti, na ilustrátorku Kvěchovou a Josefa Ladu, u něhož slyšíme slovo fenomén. Tak co si z toho mám vzít? Jiný rozpor: V úvodu dílu je kritizována učebnice s obálkou, na níž je koláž z obrázků architektury a přírody. Proč by měla právě tahle obálka působit chaoticky, když v posledních pár minutách je představena kniha architekta Okamury, kde je na obálce vyzdvižena koláž utvořena stejným způsobem? Aleši a Petře, když zrovna nejím, mám v ruce pero nebo štětec, tak jsem se na tenhle díl moc těšila... Ale nedopadlo to. ()

Reklama

Reklama