Reklama

Reklama

Český sen

  • USA Czech Dream
Trailer

Obsahy(1)

31. května 2003 - je pár minut před desátou dopolední a na parkovišti v pražských Letňanech se tlačí více jak 3000 nedočkavých lidí. Mnozí z nich svírají igelitky, někteří jsou vyzbrojeni taškou na kolečkách. Moderátor z osvětleného pódia nabádá, aby lidé využili přistavené cisterny s pitnou vodou a napili se. Asistentky rozdávají kelímky. Z reproduktorů zazní ještě jednou hyperhymna ČESKÉHO SNU: Tak zkus se dívat jako dítě, spousta věcí omámí tě... Náhle na pódium vybíhají manažeři hypermarketu, vítají se se svými zákazníky a svižně přestřihnou blyštivou pásku. Ochranka odstraňuje kovové zábrany, dav se dává do pohybu. K hypermarketu zbývá ještě 300 metrů. Lidé se rozběhnou... Chvíli na to nejrychlejší z nich oněmí: hypermarket, ke kterému doběhli, je jen velká filmová kulisa... První česká filmová reality show ČESKÝ SEN je celovečerní film o hypermarketu, který nebyl. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (546)

salahadin 

všechny recenze uživatele

Český sen je super/hypermarket, alespoň pro mnohé (osobní vložka komentéra: já markety s jakoukoli předponou nenávidím). Co to vypovídá? O síle reklamy? (osobní vložka komentéra: na reklamy seru a letáky neberu). O blbosti lidí, kteří se nechají oblbnout letákem plným absurdních cen? O totálně konzumní společnosti, která netráví čas s rodinou v lese ale v nákupním centru? Mně bylo tááák smutno při sledování, smutno z těch lidských těl, jejichž snem je třímat v ruce nákupní košík a vlastnit žrádlo v akci. Na druhou stranu obdiv oběma režisérům i naprosto parádní zapojení staré anglické koledy Hey Ho, Nobody´s Home coby hudebního podkresu. Ta melodie totiž tu tragikomiku přesně podtrhla. A asi nejvíc mě zaujalo povídání reklamního tvůrce, že to on hýbe světem. Vytvoří kus cancu, vyvěsí to po městě a de facto určí, co budou dva tácy lidí onoho dne dělat. A strop Sixtinské kaple jako nejstarší billboard? No tohle je arogance reklamníků napřesdržku. Prostě zajímavá podívaná a ukažte mi aspoň trochu škodolibou dušičku, která na konci nezažívala labůžo :-) Na druhou stranu, lidi, kteří to vzali s humorem, jsou mega sympaťáci. A tak by to asi mělo být, umět si udělat prču ze sebe samých, ale já vím, o tohle tvůrcům nešlo. ()

castor 

všechny recenze uživatele

VYNIKAJÍCÍ nápad, pohříchu bohužel dostatečně nevyužitý. Tehdy na jaře léta páně 2003 se v masivní reklamní kampani objevil jakýsi hypermarket, který za nebývale příznivé ceny nabízel řadu zajímavých výrobků. Koupěchtiví se toho rána v hojném počtu shromáždili v pražských Letňanech, čekajíc, co bude dál. Tradiční přestřihnutí pásky, rozevření zábran a.. po stovkách metrů travnatou loukou na přítomné (zejména starší lidé) čekalo nemilé překvapení. Jen namalované průčelí s logem názvu hypermarketu. Nic víc. Rozhořčení lidé, zdvižené prostředníčky, všetečné otázky – vše je vyvrcholením mystifikačního dokumentu mladíků z FAMU. Výsledek ale víceméně zklame. Dvojice filmařů, která to celé vymyslela a dala celému projektu tvář, po celou dobu příprav jen o něčem hovoří, ale nakousnuté nedokáží dotáhnout do smysluplného názoru a jejich úsilí se tak převrací v alibistické řeči. Právě v těchto momentech divák úplně prahne po tom, aby kamera nezastavila, aby se dozvěděl něco dalšího, hlubšího, zásadnějšího.. a to od drtivé většiny "účinkujících". Klusák s Remundou se ale raději nechávají zkrášlovat v prestižních kadeřnických salonech (jako je tomu v úvodu celého dokumentu) a PŘEDEVŠÍM o celé připravované akci lidé kolem (zejména z reklamní společnosti) velmi dobře (bohužel) vědí!! Následují reklamní slogany, reklamní „hymna“, televizní spoty.. a osudný den, který sice má své klady, ale místy je jen honbou za reakcemi naštvaných zákazníků a zásadních obhajob se ze strany (do té doby vzadu se krčících) iniciátorů nedočkáme. Opět!! Hlavním záporem je nakonec zřejmě ta skutečnost, že si dvojice autorů nestoupla raději za kameru a jejich pohled na věc nereflektovala třetí osoba (s plynulejším, nápaditějším a ROZHODNĚ jistějším verbálním projevem), která by za ně vystupovala. I proto by si pak získali značný nadhled a odstup od celého nápadu. Závěrem nás poté jen provedou mediálními ohlasy na celou událost, bez významných vodítek a odpovědí na (z úvodu) jasně formulovanou otázku a vlastního pohledu na danou věc!! Přesto musím smeknout před odvahou mladých filmařů (i když asi netušili, do jak vysokých míst se jejich jednání dostane), zřejmě to byl záměr, ale jak jsem výše avizoval, nic kloudného se z jejich konání nedozvíme!! Chybí jim hravost, naopak zcela dokonale zvládají technické provedení celého projektu, od kamery, hudbu až po střih. Přesto dokument má něco sdělovat, v tomhle případě ale logicky smýšlející divák ví, jak se věci mají a řadu věcí si dokáže bez bolesti domyslet!! Za shlédnutí ale rozhodně stojí!! ()

Reklama

Ruut 

všechny recenze uživatele

S tímto projektem je často připomínána jedna jediná otázka. Proč to celé vůbec autoři natočili?! Vypovídá Český sen objektivně a celoplošně o české mentalitě? No tak na půl. Celá kampaň kolem Českého snu byla jednoznačně směřována na lidi s nižší kupní sílou - tzv. "lovce slev". Určitě tento film nevypovídá správně o češích jako národu , ale o určité sortě lidí. O lidech, kteří se chovají naprosto stejně ať jsou to Češi nebo třeba Španělé, či kdokoliv jiný. Já osobně se celkem dost pohybuji v prostředí marketingu i umělecké svéře. A můžu odpřisáhnout že +/- ti stejní lidé co přišli na Český sen by přišli kamkoliv jen aby dostali zdarma bonbonieru, několik jogurtů nebo 200Kč. Dokonce jsem poznal i několik notorických flákačů a lovců slev, se kterýmí se díky své profesy často setkávám. Z tohoto hlediska se mi Český sen jeví jako takové humorné zdokumentování chování právě této vrstvy lidí. A podle reakcí autorů projektu Remundy s Klusákem bych si tipnul že oni sami netušili jak to může dopadnout a nebyli si úplně jistí jak přesně vypadá ta jejich cílová skupina obětí. Co tedy zbývá, když tento film není nijak komplexní výpovědí o nás Češích? Zůstává tu zajímavý a svižně natočený pohled do zákulisí tvorby marketingu. Hezkých 70%. ()

May 

všechny recenze uživatele

Nejsem schopná objektivně zhodnotit tenhle film. Osobně obdivuju jejich odvahu a ten nápad postavit neexistující hypermarket. Sama si vzpomínám na megakampaň, která před více jak rokem pohltila celou Prahu. Film samotný je skutečně o ničem, nedozvěděla jsem se nic, co bych si nezvládla domyslet sama, a už vůbec neodpovídá na otázku "PROČ", ale zároveň jsem se moc dobře bavila a klidně bych se na celý tenhle nesmysl podívala znovu. ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Vít Klusák s Filipem Remundou zakončili své studium opravdu velkolepě a Český sen se tak stal nejznámějším českým dokumentem nového tisíciletí. Jeho síla ale ční zejména v happeningu samotném, kdy konečně někdo otřásl touto maloměšťáckou společností. Avšak dokument samotný je paradoxně nejsilnější ve své první třetině, kdy se falešný hypermarket teprve připravuje a film se tak soustředí zejména na fenomén supermarketů a konzumu. Zbytek už je jen nutná dokumentace celého happeningu, kdy celkové vyznění, že reklama lže, je vlastně dost banální. A navíc snad nikdo nepředpokládal, že reklamní kreativci jsou bůhví jací géniové. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (18)

  • Dokument se stal jednou z atrakcí dokumentárního seriálu Záhady muzeí (od r. 2010), kdy v 8. sezóně a 4. epizodě, původně v USA vysílané 24. dubna 2015 pod názvem "Stolen Strad, Fall from Space and Czech Dream" je poměrně velký čas věnován právě Českému snu a rozdílu mezi realitou a fikcí. (honajz)
  • Snímek získal řadu ocenění, jmenujme např. cenu za nejlepší scénář v rámci MFF o životním prostředí, přírodním a kulturním dědictví EKOFILM 2005; Na Evropském filmovém festivalu v Bruselu získal Cenu udělovanou televizní stanicí Be TV pro nejlepší film (Prize Be TV for best Film). Na 35. ročníku polského festivalu Lubuskie Film Summer - Lagow 2005 cenu Silver Grape Award. Na MFF dokumentárních a animovaných filmů „Poslanije k čelověku“ v Petrohradě (Rusko) Zvláštní ocenění mezinárodní poroty. Film zvítězil na Mezinárodním filmovém festivalu v jihokorejském Jeonju v kategorii Digital Spectrum. Golden Gate Award za nejlepší celovečerní dokumentární film získal na 48. MFF v San Franciscu. (hippyman)

Reklama

Reklama