Reklama

Reklama

Arsenál

  • Česko Arzenál (více)
Sovětský svaz, 1929, 70 min

Arsenál je revoluční epos, filmová báseň. Jde o jeden z nejsložitějších filmů Oleksandra Dovženka a ukrajinské kinematografie dvacátých let 20. století vůbec. Film je považován za nejvýraznější příklad expresionismu v ukrajinské kinematografii. Arsenál ukazuje nejradikálnější hledání filmového autorského stylu Oleksandra Dovženka v různých aspektech jeho režijní tvorby. Zajímavá je především dramaturgie, umělecká forma vyprávění a střih filmu. Arsenál nebo Lednové povstání v Kyjevě 1918, jak zní druhý titul snímku, vypráví básnickou formou o tragických letech první světové války. Režisér propojuje válečné běsnění s obrazy bídy na venkově, které symbolicky zesiluje záběr vychrtlého koně, s nímž se chudý muž pokouší orat ztvrdlou, vysušenou půdu. Volně navazující básnické obrazy spojuje postava mladého venkovana, jenž odešel do války a v roce 1917 se vrátí a začne pracovat v Arsenálu, továrně na zbraně. Dělníci se však brzy vzbouří a hrdina je odsouzen k trestu smrti, což Dovženko opět vyjádří v básnické metafoře. Představitel lidu v jeho interpretaci nemůže zemřít, i když je do něho pálena jedna rána za druhou. Pro originální montáž atrakcí a diagonální záběry byl Dovženko obviněn ze symbolismu a expresionismu. (NFA)

(více)

Recenze (11)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Ukrajinský režisér Alexandr Dovženko, který vstoupil do kinematografie svým prvním význačnějším dílem Zvenigora 1927, v němž poetickou básnickou formou líčí život ukrajinského lidu, se svým filmem Arzenál dává plně do služeb revoluce. Líčí tu opravdu barvitě povstání dělníků kyjevského zbrojního skladu-Arzenálu v roce 1917. Trochu málo z děje filmu:Ústřední postava Timoš (Semjon Svašenko) není ani tak individuální osobností jako spíše symbolem či ztělesněním neporazitelného proletariátu. Tomu odpovídá třeba i závěrečná scéna, v níž Timoš stojí tváří v tvář popravčí četě, která se ho marně snaží zastřelit ! Je totiž nesmrtelný, stejně jako celý revoluční proletariát ! Dovženko a vůbec jeho film těží z jedinečné poetiky, lidové poezie a především z pohádek. Na úspěchu filmu se nemalou měrou podílel i dlouholetý Dovženkův kamarád a spolupracovník kameraman Daniil Demuckij. Ten ve svém kameramanském rukopisu nezapře nejlepší tradice klasické ruské krajinomalby. Avšak i navzdory svému lyrickému patetismu dokáže Dovženko vybudovat také dramaticky strhující sekvence například (řítící se vlak) přesně ve stylu sovětského montážního kina. Ano z dnešního hlediska je tento film přehnaně naivní až kýčovitý, ale tenkrát si myslím že to bylo opravdu něco revolučního a mimořádně hodnotného. Můj první sovětský film z této ještě němé éry, a vůbec první takový ke kterému jsem se dostal a který jsem shlédl. ()

d-fens 

všechny recenze uživatele

výraz "je to propaganda, ale..." ma už začína trošku nudiť :-/ ... áno, samozrejme, z kinematografického hľadiska je to špičková záležitosť (aj tento výraz vnímam čisto cez zábery a ich významy ..... strih moc ohodnotiť neviem, a teória okolo narácie je pre mňa španielska dedina) .... ale v zásade nevidím význam vo filmoch, pred zhliadnutím ktorých musím mať prečítaných 10 odborných kníh, a počas sledovania mať ešte po ruke vreckový "návod na použitie"... filmy ktoré ma intelektuálne prerastajú ma doslova serú :) ()

Reklama

Flego 

všechny recenze uživatele

Režisér Dovženko sa vo svojej práci venoval zobrazovaniu ukrajinského ľudu na pozadí politických zmien. V tomto prípade umeleckou až poetickou formou zobrazil povstanie robotníkov v januári roku 1918 v kyjevskom zbrojárskom podniku Arsenal proti kontrarevolúcii. Je to sovietská propaganda, hlavný hrdina je geroj ako z učebnice, záverečná scéna to len potvrdzuje. Napriek tomu má snímok zaujímavú kameru a réžiu, po technickej stránke je na vysokej úrovni. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Prva svetova vojna vo velkom devastovala Ukrajinu - obilnicu byvalej carskej Ruskej Rise /Ukrajina bola aj najvyspelejsia cast carskej rise/ - nielenze bezali odvody chlapov z ukrajinskeho kmena .. teda pardon, naroda do armady, ale armada bol slabo vyzbrojena a navyse sa po Ukrajine prehanali roku 1918 aj rakusko -uhorske divizie, ktore viac zobrali nez Ukrajincom dali. Mlady Ukrajinec Timos je demobilizovany vojak a vracia sa s5 domov. Nachadza tak akurat konflikty s miestnymi uradmi a ludmi, navyse este aj v miestnej zbrojovke ho sleduju ...... pre mna asi najlepsi Dovzenko : 70 % ()

Svadbos 

všechny recenze uživatele

Spisovateľ a režisér Alexander Dovženko bol básnikom ruského hnutia revolučného filmu. Básnikom, ktorého prekvapujúca obraznosť mala vrúcnosť, odstup a lyricizmus, ktorý Ejzenštejn či Pudovkin nikdy nedosiahli. Tento klasický film je originálnou a experimentálnou oslavou sociálnej revolúcie a je len o trochu horší od jeho majstrovského diela Earth (1930). ()

Galerie (4)

Zajímavosti (1)

  • Národní rada amerických filmových kritiků zařadila Arsenál mezi pět nejlepších filmů roku 1929. (NFA)

Reklama

Reklama