Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Cahil Tomruk žije v Hamburku ze dne na den. Když jednoho dne narazí autem do zdi a málem se přitom zabije, ocitne se na psychiatrické klinice a jeho lékař se snaží najít cestu z bludného kruhu pacientovy existence. A právě tady, na nemocniční chodbě, se Cahil seznámí s tureckou dívkou Sibel, která se pokusila o sebevraždu. Její rodina se řídí těmi nejortodoxnějšími představami o postavení ženy ve společnosti, ale Sibel zoufale touží po volnosti, kterou Evropanky považují za samozřejmost. Za jediné východisko považuje formální sňatek s mužem tureckého původu, a proto požádá Cahila o pomoc. Jenže vymknout se z rodinných pout není tak snadné, jak si dívka představuje, protože nikdo se nedokáže zcela vytrhnout z kořenů, z nichž vyrostl. A Sibel si v sobě nese nejen horoucí přání získat svobodu a překročit hranice národnosti a náboženství, ale také touhu po lásce. Režisér Fatih Akin, který má zažitou osobní zkušenost potomka tureckých rodičů, vyrůstajícího v Německu, tomuto trpkému milostnému příběhu vdechl výjimečnou autenticitu a věrohodnost. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (175)

gogo76 

všechny recenze uživatele

Nemecký film je v posledných rokoch veľmi silný a často mi prináša radosť a silné filmové zážitky. Radosť z kvality filmu si užije väčšina divákov, no neviem koľkým sadne pochmúrny príbeh o dvoch samovrahoch. Turkov je v Nemecku viac než by si sami Nemci priali a tento príbeh je čisto z tejto tureckej komunity. Atmosféra filmu je dosť silná a veľmi jej pomáha hudba od Depeche mode. Akokoľvek divne to znie, skladba I Feel you výrazným spôsobom vyzdvihla samovražednú scénu s úvodu filmu. Tá istá skladba zaznie ešte raz v druhej polovici filmu a zapadla rovnako dobre. Nemá cenu dej filmu podrobnejšie rozoberať, povedzme len, že dvaja samovrahovia k sebe hľadajú cestu...Kamarátka z Istanbulu mi veľmi pripomínala Salmu Hayek. Hlavný predstaviteľ Birol Unel pôsobí veľmi presvedčivo a sympaticky a podľa vizáže by som ho na Turka nikdy netipoval. Každopádne silná a trochu depresívna love story. 80%. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Jakoby to natočil jiný Fatih Akin než uvolněnou letní road-movie V červenci. Tenhle příběh je syrový, když dojde k nějaké rvačce, je brutální a vždycky z někoho crčí krev, podobně syrově a zvířecky vypadá i sex. Klíčové pro úspěch filmu bylo obsazení obou hlavních rolí, a to se povedlo tak perfektně, že ve snímku nic zajímavějšího není. Navíc mi některé zvraty ke konci přišly poněkud scénáristicky svévolné a kapelu hrající na mořském břehu jsem nepochopil vůbec. Vynikající film, ale nejlepší evropský určitě ne. ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Tak ja neviem či Európanky považujú za samozrejmosť cpať do seba drogy a rozťahovať nohy pri každej príležitosti a kdekomu kto príde pod ruku. Myslím, že nad takou "voľnosťou" by predsa len ohrnuli nos aj tie Európanky (väčšina z nich určite). Proste Sibel mi tu prišla ako len taká nevycválaná kravka, ktorá trpela úchylkou dráždivého ovocia. Na druhú stranu ale nepozeralo sa na to zle, možno by tomu pomohli aj trošku odvážnejšie alebo drsnejšie scény. Chudák chlap, ale koniec koncov, v živote to tak chodí - v láske vždy trpí viac ten, kto miluje viac. Priemer. 60/100 ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Za normálních podmínek by scénář vystačil na celovečerní film, ale to by se režisér nesměl nihilisticky nimrat ve zbytečných detailech a musel by dát průchod příběhu. Možná se z toho dal sestříhat velmi solidní středometrážní film, protože poslední půlhodina byla fakt dobrá. *** Viděno během Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií II. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Sakra, já vím, že život není lehkej, ale fakt to nejde skrze film vyjádřit i jinou cestou než takovou, po jejímž absolvování budete mít hlavu jako po víkendové pařbě? Musí hrdinové podobných filmů strašně trpět, abychom pochopili, že strašně trpí? Jsou ty maniakální hádky, podřezané žíly a rozbité obličeje nutné? A k čemu to celé je, když je výsledný efekt přesně opačný a film se tím divákovi odcizuje? __ Proti zdi mě i přes nespornou sílu zobrazovaných emocí nechalo zcela chladným. Přitom jsem se opravdu snažil pochopit chování hlavních hrdinů a i když jsem měl pocit, že mé psychické rozpoložení koresponduje s tím jejich (rezignované smíření), nefungovalo to. Možná to ani fungovat nemělo, ale k čemu by pak byl podobný film? Postavami Proti zdi jsou dva němečtí Turci a jestli bylo cílem režiséra sdělit světu, že život německých Turků stojí za starou belu a kvůli xenofobní společnosti nikdy nebude stát za nic jiného, záměr mu nevyšel. Cahit a Sibel jsou dva dobrovolní outsideři, jejichž sebedestrukční cesty životem se náhodou protnou a moc dobrého z toho nevzejde – jejich vinou. Občas jsem chápal, proč se chovají tak, jak se chovají, občas vůbec. Asi se pohybuji v jiném světě, kde někoho opravdu milovat neznamená šukat s ním. __ Fatih Akin jde ve všech ohledech až na dřeň, filmu nelze upřít syrovost, zčásti dosaženou naprostým rezignováním na vizuální poutavost. Prostředí, ve kterém se hrdinové pohybují je plné špíny, krve, zvratků – prostě bordel, který jakoby reflektoval bordel v jejich životech. Jak ale následně vyjde najevo, věci nic neznamenají, nemají žádný vliv na duševní stav věcí. S ošklivostí míst rezonuje krása Sibel Kekilli, výborné neherečky (přesněji pornoherečky), u které jsem skoro celou dobu alespoň přibližně tušil, co zrovna prožívá, proč její euforii náhle vystřídala naprostá beznaděj apod. __ Hlavním problém Proti zdi bude asi snaha obsáhnout v sobě příliš mnoho pravd. Cesta životem zkomplikovaná naší vlastní neschopností jej žít; turecké národní tradice a zvyky; touha po svobodě v opozici k lásce k rodině… a do toho komediální scény, u kterých jsem se nesmál, protože jsem byl připraven na film, při němž se smát nebudu. Teď už vůbec nevím, co si mám myslet. Sakra, ten život fakt není lehkej. 70% Zajímavé komentáře: pshimi, Paldini ()

Galerie (47)

Zajímavosti (8)

  • Většina herců nosí svoje vlastní oblečení (hlavně kvůli úsporám). (džanik)
  • Režisér Fatih Akin měl pro roli, již nakonec dostala Sibel Kekilli, na mušce přes 350 hereček. (džanik)
  • První německý film po sedmnácti letech, který na Berlínském filmovém festivale získal Zlatého medvěda. (džanik)

Související novinky

Reklama

Reklama