Reklama

Reklama

Bílí mužové rozpráší poslední skupinu svobodně žijících Apačů. Ti, kteří se odmítají podřídit, míří vlakem na Floridu, odkud se žádný nevrátil. Mezi odvedenými je i vzpurný Massai, který bojuje o svou svobodu a zemi. Z vlaku mířícího do vyhnanství uprchne a chce se postavit mužům jako poslední skutečný válečník. Na cestě zpět do své země ale vidí, že indiáni z kmene Cherokee jsou schopní žít vedle bílých mužů a starat se sami o sebe. Založili pole, starají se o dobytek a jsou svými pány. To by si přál i poslední Apač. Massai se vrací domů, ale jeho náčelník, který propadl ohnivé vodě, ho zradí a nechá ho zajmout. Massai se tak znovu dostává do pout, ale opět se mu podaří utéct. Tentokrát si za rukojmí vezme náčelníkovu dceru, ta ale celou dobu jeho myšlence věří a má ho ráda. Rozhodně nepatří k těm, kteří ho zradili. Na útěku se sblíží a brzy čekají potomka. Massai už teď nehájí jen sebe, ale také svou rodinu. Snaží se se ženou žít bez povšimnutí v horách a založí tam také malé políčko. Chtějí se zkrátka uživit. Ve městě se ale dozvědí, že žije někde poblíž a jedou si vyřídit své účty. Massai je odhodlaný bránit svou ženu a dítě přicházející na svět. (TV Prima)

(více)

Recenze (34)

YURAyura 

všechny recenze uživatele

7/10 Byl jsem na kombo Lancester/Aldrich jeste moc hodny, protoze prvnimu se nesmazal v zadnem zaberu z kuze krem na boty a druhy opet ukazal, jak nezne je potreba zachazet s krasnymi zenami. Ale nebylo to zas tak spatne - akce/mrtvych dost, v hlavni roli po dlouhe dobe indiani v boji proti bilym uchvatitelum, exteriery. Ovsem podivny ne-konec v lanu turkyne me docela otravil. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

V dřevních dobách americké kinematografie se objevovali v rolích černochů bílí herci natření krémem na boty. V době natáčení Aldrichova snímku tohle naštěstí už dávno neplatilo, ale pro americké studio bylo nepředstavitelné, že by role rudochů mohlo svěřit Indiánům. Takže hlavní roli si střihl krásně modrooký Lancaster a jeho partnerku někdejší královna krásy a ideální prototyp bílé krásky do módních časopisů. Nemůžu si pomoct, ale jakkoliv se Apač snaží být v rámci své doby a ideových východisek pokrokový a snaží se představit hlavního hrdinu a jeho etnikum v tom lepším světle, spadá film dokonale do období 50. let a konflikt střetávání domorodé kultury s tou rychle se šířící euroamerickou civilizací chce řešit osvětou původního obyvatelstva a jeho přizpůsobením dovednostem a schopnostem bílého muže. Film vyznívá naivně, schématicky a některé dialogy opravdu šustí papírem. Možná je to jenom můj problém, protože Lancastera mám spojeného s úplně jiným typem postav, ale toho Indiána jsem mu jednoduše nevěřil. Celkový dojem: 40 %. ()

Reklama

RHK 

všechny recenze uživatele

Spíše naivně "naučný" western o konci Apačů v režii tehdy začínajícího Roberta Aldricha. Hodní běloši přesunují do tisíce mil vzdálených rezervací zlé indiány, ale nejvzpurnějšího z Apačů na konec přece jen uznají, protože se začíná chovat jako běloši? Ale film Apač je více o volnosti, o bolesti se změnou životního stylu indiánů, o oddanosti a nakonec i lásce. Navíc není nouze o dobrodružné scény a přestřelky, vše v kvalitní Aldrichově režii. Z dnešního pohledu je však jasnou chybou obsazení významnějších apačských rolí bělochy - např. modrookým Rambem Burtem Lancasterem a zelenookou Miss Ohio Jean Petersovou. Ukázky z filmu: http://www.youtube.com/watch?v=24s9g9umwJg ()

Visáč 

všechny recenze uživatele

Aldrichov prvý Technicolor nesie v sebe typický otisk doby: je príšerne didaktický, vyfabulovaný a bizarne obsadený. Atletický dlouhán Burt Lancaster v roli modrookého indiána sice nepôsobí tak ujetým dojmom ako Džingischán Johna Waynea v prepadáku The Conqueror, ale v kombinácii s ikonou bigotných Američanov Jean Peters (tiež v "redskin & blue eyes" móde) je to docela silné kafe. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Lancasterov Apač má hrdosť Winnetoua, odolnosť Ramba a schopnosť milovať ako, proste ako niekto, koho môže hrať napríklad Lancaster. Film je akosi podivným spôsobom roztekaný, minimálne dokým sa nám zaľúbený párik neusadí a dosť hrozná hudba nám dáva najavo, ako sa kto práve cíti. Nie je to vyslovene zlé, svojim spôsobom sa mi to aj páčilo, ale mám dojem, že s týmto filmom nemohol byť úplne spokojný ani sám slávny režisér a že skôr vyzerá podľa predstáv štúdia o nenáročnom poučnom filme pre masy. ()

Galerie (63)

Zajímavosti (5)

  • Na začiatku filmu je možné vidieť Massaia utekať prašnými ulicami mesta St. Louis s drevenými chodníkmi na okraji, obklopenými jedno až dvojposchodovými drevenými budovami. Avšak v 80. rokoch 19. storočia bol St. Louis už mestom s vydláždenými ulicami a vysokými budovami, čiže žiadne zaprášené špinavé ulice a drevené budovy. (beso74)
  • Film bol natočený za 30 dní. (beso74)
  • Štúdio United Artists dotlačilo režiséra Roberta Aldricha k tomu, aby natočil ešte jeden, oveľa optimistickejší záver, ako bol ten prvý. Aldrich len veľmi neochotne súhlasil a alternatívny koniec natočil. Keď potom uvidel konečný zostrih filmu s alternatívnym koncom, povedal: „Ak natočíte 2 konce, oni použijú práve ten druhý, nikdy nie ten váš". (beso74)

Reklama

Reklama