Reklama

Reklama

Outer Space

Krátkometrážní / Experimentální / Horor
Rakousko, 1999, 10 min

Scénář:

Peter Tscherkassky

Hrají:

Barbara Hershey (a.z.)

Recenze (42)

seeker23 

všechny recenze uživatele

Tscherkassky vzal klasický duchařský horror The Entity a provedl s ním neuvěřitelné kusy. Za pomocí naprosté destrukce diegetetického prostoru, zmonožování hlavní hrdinky, industriální zvukové stopy se spoustou glitchů a epileptických útoků na sítnici vytvořil sebereflexivní horror, kde je monstrem samotný filmový pás. Zážitek je to tak intenzivní, že film lze číst mimojiné i jako výsměch klasickým horrorům, které jsou v podstatě plné atrakcí, směsice zábavy a úleku. Toto je čistý percepční horror; Tscherkasskymu se podařilo utvořit dokonalé monstrum, přesahující jakékoli kategorie, ohrožující nás jak percepčně tak kognitivně. Noel Carroll musí mít z tohoto kousku radost (pokud své texty o filosofii horroru promýšlel skutečně do důsledku). ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Dokonalé zobrazenie stupňujúceho sa strachu zo samej seba. Sila paranoidnej emócie postihne v druhej polovici aj filmový pás. Ten sa celkom zblázni, aby sa ku koncu zase - ale len v rámci posunutej normality experimentu - upokojil. Celkový zásmrtok (= opak zážitku) dotvára neskutočne nepríjemná hudba. Priliehavejšia k zobrazovaným šialeným introspekciám ani byť vari nemôže. V rámci súčasných autorov filmových experimentov je Rakúšan Peter Tscherkassky jeden z mála, ktorý má čo povedať a vie ako na to. Film som si pozrel opakovane po cca ôsmich rokoch a zdvíham hodnotenie. Nielen s ohľadom na ostatné filmy, pohrávajúce sa formou z posledných 15. - rokov, ale najmä s ohľadom na film samotný. ()

Reklama

J.Connor 

všechny recenze uživatele

Jistě zajímavá forma. Místo coververze remix, což je asi u filmového média novátorské a zajímavé. Na druhou stranu víc jak, byť dokonalou, formu v tom nenacházím. Já osobně totiž u umění hledám víc, nejsem jeho teoretik a posouvání hranic sdělení mě samo o sobě nerajcuje. Jsem ochoten ho ocenit, ale žádám víc. V hudbě volně přirovnatelné k noisu nebo šáhneme-li raději trochu moderněji, některým extrémním formám breakcoru - "tedy pokud nejste ignorant, musíte to ocenit, ale nečekejte, že si zatrsáte." Outerspace je navíc již pozdní Tscherkasskyho dílo, které jen navazuje na jeho dřívější práce a principy v nich obsažené nijak zvláště nerozvádí. Proto hodnotím tak, jak hodnotím, což ovšem neznamená, že se nejedná o zajímavý experiment(y) hodný vidění a uznání. ()

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Normálne som zostal v šoku a zároveň v nemom úžase. To čo sa dialo v týchto desiatich minútach by som nazval mučenie filmu. Nemyslím formou myšlienky, deja ale doslova týranie pásky na ktorú sa film nahral... Prvé dve tri minúty sa ešte ako tak dali sledovať a vstrebať síce sa na páske pohybuje nejaká čierna kozmická hmota ale na obraze je jasne vidieť ako sa mladé dievča vrátilo domov. Vstúpi do vnútra a ide do izby. Keď sa okolo nej však strhne vír obrazov a ona tuší že sa niečo deje nastáva PEKLO pre film, obraz, zvuk ale hlavne pre diváka. Nedokázal som neodtrhnúť oči od obrazu. Snažil som sa ale tá neustála zmena screenu, blikanie, ruchy mi doslova vykrútili krk nech sa pozerám inam. Režisér si musel dať nesmiernu prácu aby taktouto formou dokázal navodiť obrazový chaos. Je isté že tie ruchy nerobil čisto iba nejakým programom či aplikáciou a filtrami. Nedokážem si ani predstaviť čo musel s tými páskami robiť. ()

easaque 

všechny recenze uživatele

tohle "umění" se u mě míjí účinkem, i když věřím, že zpracováním je pro artové fajnšmekry působivý. Ještě tam chybělo varovné upozornění pro epileptiky! Nezavrhuju, ale ... Mně se u něho jen vybavili vzpomínky při sledování filmů na zákodovaných satelitních kanálech ;-) [ PŘÍBĚH: X /// ATMOSFÉRA: 2 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 0 /// ART: 3 /// STYL: 2 /// CASTING: X (3*MAX) ] ()

Galerie (4)

Zajímavosti (1)

  • Peter Tscherkassky použil ústřižky filmového pásu z hollywoodského snímku The Entity (1981), ze kterých extrahoval barvy a následně je osvěcoval laserem. (Marla Singer)

Reklama

Reklama