Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Jan Němec ve svém uměleckém eseji s podtitulem „Střepiny snů, ticho a tma“, natočeném podle původního námětu Terezy Brdečkové, sklání poklonu Marii Čermínové neboli Toyen (1902–1980), jedné z největších osobností českého i světového surrealismu. V barvité, poetické koláži se do popředí dostává její vztah s básníkem Jindřichem Heislerem (1914–1953), se kterým se oba kvůli svému židovskému původu museli v průběhu nacistické okupace v Praze skrývat před gestapem a nuceným transportem do koncentračního tábora. Jejich osudy poznamenal jak nacismus, tak komunismus a po válce spolu odešli do Paříže, kde nalezli nový domov… Režisér si nekladl za cíl encyklopedicky zpracovat život obou aktérů a odmítl následovat cestu klasického filmového portrétu. Historická fakta převedl do podoby svébytné audiovizuální básně s vlastním světem – světem nadreálna, surrealismu. Svůj formální experiment postavil na svobodném řetězení uměleckých asociací, v němž vedle svých záběrů využíval mimo jiné i dobové, archivní filmové materiály, deníkové zápisy i samotné malby a fotografie Toyen. Výrazné autorské dílo Jana Němce obdrželo nominaci na Českého lva v kategorii nejlepší výtvarný počin. (Česká televize)

(více)

Recenze (40)

Filmkabi.net (Petr Hamšík)

"Ve srovnání s předchozími snímky Jana Němce (Noční hovory s matkou, Krajina mého srdce) je Toyen mnohem kompaktnější. Na jedné straně je to způsobeno faktem, že se nezabývá vlastním osobním tématem, které by mu lehce zastíralo pohled na celek filmu, na druhé straně silně zapracovala síla Toyenina…"

Kinema.sk (Michal Michalovič)

"Režisér necháva svojich hercov voľne sa pohybovať touto privátnou duchovnou krajinou, kamera ich zachytáva len akoby mimochodom, ukradomky, uprostred neustále sa utvárajúceho bytia. Zuzana Stivínová (predstaviteľka Toyen) ju stelesňuje nie ako herečka prostredníctvom konania svoju postavu, ale je…" více

Lidovky.cz

"Němcovi prospělo, že se tentokrát ve filmu nezaobíral sám sebou a svými pocity, v soustředění na cizí osud dokázal být sdělnější i pregnantnější než například v předchozí Krajině mého srdce. I tak stále platí, že Toyen není podívaná pro každého, ale tou Démanty noci nebyly také. " více

Reklama

Reklama