Reklama

Reklama

Smutek paní Šnajderové

  • Albánie Trishtimi i zonjës Shnajder (více)

Obsahy(1)

Poslední léto v Československu. Poslední léto v ráji... Je léto roku 1961 a tři studenti pražské FAMU v Českém Šternberku natáčí dokumentární snímek o místním motocyklovém závodě ESO. Mezi nimi i albánský kameraman Leke Seriani (N. Xhelilaj), jehož země, byť socialistická se pomalu ale jistě izoluje od ostatních zemí východního bloku i zbytku světa. Leke v Československu pociťuje závan svobody a prožívá uvolněné léto plné milostných vzplanutí, ale vzhledem k dění v Albánii, kdy se mají všichni studenti vrátit zpět, je postaven před závažné rozhodnutí, zda zůstat, nebo se vrátit domů. Situace je pro něj o to těžší, když se zamiluje do ženy místního náčelníka veřejné bezpečnosti Jany Šnajderové (A. Geislerová)... Smutek paní Šnajderové pojednává o natáčení studentského snímku ESO (1961) a je nostalgickým vzpomínáním na poslední měsíce, které v Československu strávil Piro Milkani, jenž v letech 1955 až 1961 studoval na pražské FAMU obor kameramanství. Po návratu do vlasti se stal renomovaným režisérem a za svou kariéru natočil dvacet čtyři albánských filmů a desítky dokumentů. Vedle své filmařské činnosti se věnoval překladům děl Václava Havla či Bohumila Hrabala a v letech 1998 až 2002 také zastával post albánského velvyslance v České republice. (Česká televize)

(více)

Recenze (41)

Aktuálně.cz (Irena Hejdová)

"Film přesto působí zakonzervovaně, jako produkt, který vznikl zcela mimo současný čas a prostor. Řada scén má až nechtěně parodický účinek - třeba několikeré zjevení \"tajemné dívky se šrotem\", která nemá v příběhu pražádné opodstatnění, či odbočka s místní dívkou chtivou herecké kariéry: \"Mám…" více

Filmpub.cz (Petr Trella)

"Existuje vůbec něco, kvůli čemu by Šnajderová stála za vidění? Fajn, Bára Štěpánová příjemně překvapila milým umírněným projevem a to samé by se dalo říci o Anně Geislerové... Hm a už mě nic dalšího nenapadá, ba právě naopak. Hned mi začala před očima vyskakovat fůra nesmyslných momentů a…"

Tiscali.cz (Jan Jaroš)

"Nápaditosti i dynamiky zbavený vypravěčský přístup, zúžený na sled izolovaných výjevů, vyhlíží, jako by vyjukl z dávno minulých desetiletí. Ani v nejmenším však nelze Milkaniho podezírat, že by se pokoušel evokovat výrazivo z počátku šedesátých let, on jen vypráví, jak byl celý život zvyklý, bez…"

Velkaepocha.sk (Kateřina Šebelová)

"Smutek paní Šnajdrové je pohledem o několik desetiletí zpět. I přes své nedostatky nabízí jedinečné propojení českých a albánských filmařů, které je pro českou kinematografii netypické a zvláštní rozdílem kultur a vnímání světa." více

Reklama

Reklama