Reklama

Reklama

V dějinách velkých útěků těžko naleznete příběh, který by se podobal osudu Dietera Denglera, jediného Američana, jenž dokázal uniknout ze zajateckého tábora uprostřed neprostupné laoské džungle. Příběh tohoto amerického vojáka se stal předlohou pro film Temný úsvit, který natočil režisér Werner Herzog. Dieter (Christian Bale) již od dětství snil o tom, že se stane pilotem. Přání létat v oblacích se mu splnilo, když se dostal k vojenskému letectvu. Ale na své úplně první přísně tajné misi nad územím Laosu je jeho letoun sestřelen a on se ocitá v pasti džungle daleko od své jednotky. Brzy je zajat nechvalně proslulými laoskými vojáky a odveden do zajateckého tábora, kde nalézá další dva americké vojáky, kteří jsou tam násilím drženi už dva roky. Dengler se však s pozicí zajatce nehodlá smířit a ihned plánuje útěk. Vůbec nemá tušení, kde se nalézá, ale jedno ví jistě: Boj o svůj život nevzdá lehce. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (507)

Davies182 

všechny recenze uživatele

Krásný film, který ve mně na konci probudil opravdu hluboké a smutné emoce. Právě v tomto snímku je navíc jedna ze scén, které se mi navždy vryly do paměti, a to když se parta ztroskotanců konečně odhodlá k akci - nebudu prozrazovat. Ani vyloženě trapné triky na začátku filmu tak nemohou zkazit jeho výsledný dojem. ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Obrovská touha po životě a nezdolný optimismus Dietera Denglera, který havaroval za války s Vietnamem v Laosu, byl mučen a pak uvězněn s několika dalšími sestřelenými vojáky, dovedly tohoto sympatického člověka ke svobodě. Christian Bale byl jako obvykle výborný a ostatní herci vůbec nebyli špatní, navíc byli typově dobře vybráni. Ty nádherné scenérie a oslnivě krásná příroda jsou paradoxně v tomhle filmu hrozivé, protože všude mohla číhat smrt. ()

Reklama

ORIN 

všechny recenze uživatele

Herzog je známý tím, že své filmové hrdiny nejednou vystavuje krajním přírodním podmínkám v odlehlých koutech světa a ti pod tíhou extrémní psychické a fyzické zátěže často zažívají stavy blížící se naprostému šílenství. Právě Temný úsvit můžeme do této kategorie bez pochybností zařadit. [==] Styl velmi podobný Herzogovým následujícím dvěma filmům, především co se kamerové práce týče (POV apod.), vykreslení postav a (ne)vyústění vedlejších dějových linií. Stejně jak do vyprávění postavy vstupují (a přitom mohou být pro daný úsek vyprávění důležité), stejným způsobem je vyprávění i opouští, aniž by se dostavil jakýkoliv emoční náboj. Linie tak často zůstávají neuzavřené a divák je může volně interpretovat. [==] Pouť pilota amerického námořnictva Dietera Denglera vede přes první misi, při které je sestřelen, následném uvěznění laoským uskupením spolupracujícím s Vietkongem a nakonec úspěšným útěkem do srdce nevyzpytatelné laoské džungle. Herzog inspirovaný skutečným příběhem Dietera Denglera (prvně zpracovaným v dokumentu Malý Dieter chce létat) konstruuje laoský tábor jako "typické" vězení, kde místo má pouze každodennost, repetetivnost a neustále se opakující úkony strážných. V těchto stereotypech dozorců se uvěznění v čele s Denglerem snaží nalézt jakýkoli náznak "bezpečnostní" mezery. Právě toto hledání a příprava únikového plánu jim pomáhá udržet si zdravý rozum. Po útěku jde už o téměř klasický survival film à la Man vs. Wild. Epilog pak jen uzavírá předešlé a již vyřčené. [==] Jakási transcendence, kterou jsem v průběhu projekce často cítil a jež je naprosto zjevná, dokazuje, že Temný úsvit není jen dalším filmem vyjadřujícím se k otázce vietnamského konfliktu, ale má i silný duchovní přesah. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

V závěru pronese jeden z vojáků větu: „Vyprázdněte, co je plné, a naplňte, co je prázdné“, a není to jen takové plácnutí do vzduchu, jelikož s identickým (podvratným) konceptem pracuje celý film. Kde by totiž divák čekal, že bude Herzog zbytečné scény vypouštět a vystříhávat, tam pečlivě snímá, a kde by měla být velikášská akce a katarze, tam sledujeme cosi neuspokojivého a neefektivního, takové gentlemansky distingované zpracování. ____ Herzog se snaží ukázat, jak taková událost mohla skutečně probíhat. Vietnamci a Bale jsou tudíž příliš realističtí a nefilmoví, a efekty neprovází CGI okázalost. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Radšej budem mŕtvy vonku, než by som mal zhniť tu.“ V porovnaní s priemernou produkciou, akú bežne vídame v TV alebo kine, je to predsa len určite niekde úplne inde. Myslel som, že takéto filmy sa dnes už nerobia. To by ale nesmel stále žiť fantastický Werner Herzog. Keď som TEMNÝ ÚSVIT videl, spomenul som si na slávne vojnové/zajatecké/džungľové eposy z dávnych dôb, ako boli MOTÝLIK a MOST CEZ RIEKU KWAI. Bohužiaľ, Christian Bale nie je Guinness ani McQueen. Ďalej ma nezaujala dĺžka dvoch hodín, najmä v prvej polovici mi džungľa pripadala štúdiová (a zajatecká časť ma nebavila). Až v druhej polovici som si spomenul na Herzogov pradávny epos AGUIRRE, HNEV BOŽÍ. Ak neviete, čoho všetkého je Herzog schopný, asi vás TEMNÝ ÚSVIT strhne a opakujem, že sa to nepodobá na nič, čo dnes bežne vídame v kinách a vlastne sa dosť čudujem, že mu taký „nepáčivý“ film niekto vôbec schválil. Takže určite palec dole. Osobne ale viem, kto je Herzog a aké filmy vtedy robil. V TEMNOM ÚSVITE mi chýba jeho šialenstvo, teror a strach, ktorý šíril medzi namyslenými hercami a rozmaznaným štábom. Chýba mi to neuchopiteľné bláznovstvo, kedy nakrúcal v smrteľne nebezpečnom Peru a hercom, ktorí chceli uprostred nakrúcania odísť, sa vyhrážal zastrelením (legálne držanou pištoľou, ktorú mal so sebou). TO mi v TEMNOM ÚSVITE chýba. Kedysi by Kinského prinútil hada zjesť naozaj. Teraz Bale žuje gumovú atrapu (ešte tých červov mu verím, že TEORETICKY mohli byť skutoční, ale had nie, kdeže, ani omylom). Ale áno. Stále je to Herzog... Trocha. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (25)

  • Aby režisér Herzog ukázal, ako bezmocne by sa cítil človek, ktorý by bol zajatý, trval na tom, že v zajatí, každý pravák musel používať predovšetkým ľavú ruku a každý ľavák pravú. (Arsenal83)
  • Předobraz hlavního hrdiny Dieter Dengler byl ve skutečnosti zajat ne jednou, ale dvakrát. (Morien)
  • Film bol natočený v obrátenej kontinuite, takže Christian Bale, ktorý tvrdo pracoval na tom, aby kvôli tejto úlohe schudol, sa na konci zdal najvychudnutejší, no tieto scény boli natočené prvé, aby sa Bale vrátil na svoju priemernú váhu a natočil scény pred zajatím. (Arsenal83)

Související novinky

Zlý polda a hodný lupič

Zlý polda a hodný lupič

18.05.2008

Bod zlomu 2 a nová verze téměř zapomenuté hardcore pornografické kriminálky? Ano, v dnešní novince se dvě klasiky ze začátku 90. let dočkají remaku a pokračování. Nic s tím nenaděláte, už se začínají… (více)

Klasiky od klasiků

Klasiky od klasiků

11.04.2008

Chtěli byste atraktivní zprávy o mladých hezounech a třeskutých předražených velkofilmech? Třeba tu kachnu o Orlandovi Bloomovi v hlavní roli Prince of Persia? A co takhle novinka o dvou ošklivých… (více)

Reklama

Reklama