Reklama

Reklama

Pro peníze

všechny plakáty
Rakousko-Uhersko, 1911, 14 min

Režie:

Antonín Pech

Scénář:

Antonín Pech

Kamera:

Antonín Pech

Obsahy(1)

Statkář Matula odchází prodat dobytek na výroční trh. Loučí se s manželkou a dcerou. Večer se po partičce karet ubytuje v hospodě. Když usne, vloudí se hospodský do jeho pokoje a okrade ho. Po statkářově návratu do vsi vtrhnou do jeho domu na udání hostinského četníci a odvedou ho. Jeho žena zemře žalem a jeho dcera Marie opustí rodnou ves a náhodou nastoupí do služby u hostinského. Hostinský časem pochopí, že Marie je statkářova dcera, a ožení se s ní. Od té doby se mu nebohý statkář zjevuje jako přízrak. Před smrtí se hostinský ke křivému nařčení přizná. Nevinný statkář je propuštěn z vězení a s dcerou se vrátí do svého statku. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (2)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Nejstarší dochované selské drama bych ráda připodobnila ke zlaté éře tohoto žánru v druhé polovině 30. let, ačkoli na sklonku Rakousko-Uherka bylo všechno ještě hodně jiné. Konečně filmy Antonína Pecha patří spolu s díly ASUMu a Kříženeckého mezi nejvýraznější ukázky toho, jak se u nás skutečně kdysi filmovalo. Tato generace nedospěla sice k výraznému rozvinutí svých filmových kariér po válce, ale není diskuse o tom, že si všichni zaslouží naši až posvátnou úctu. Bez nich bychom neměli na čem stavě a v příštích letech by další průkopníci nepodlehli kouzlu celuloidu. ()

Brejlil 

všechny recenze uživatele

Trochu z úcty, trochu za překvapivé triky, trochu za nadšení, s jakým bylo toto dílko natočeno. Technicky je kupodivu film zvládnut docela dobře, ani herci nejsou úplně přehrávající. ()

Reklama

Zajímavosti (7)

  • Dôležitým scénografickým prvkom sú dvere, ktoré oddeľujú dve izby spiacich hostí, ktorým hostinský vzájomne vymení peňaženky. Pech ale dvere nevie použiť na prechod do ďalšieho priestoru, dvere nevedú nikam, divák nevidí, čo hostinský počas noci presne vykoná v izbe druhého hosťa. Pretože chýba aj akýkoľvek detailný záber, môžeme sa len domýšľať o hostinského pasci. V nasledujúcom zábere Matula druhého hosťa cez rovnaké dvere zdraví. Tento dispozičný problém, ktorý ochudobňuje priestorové riešenie o ďalšej dimenzii, spôsobuje najskôr situovanie interiérových scén do exteriéru. [Zdroj] (Raccoon.city)
  • V zábere, kde sa hostinskému zjavuje prízrak nevinne odsúdeného (a kde okrem iného tvorca umne využil princíp stop triku), je však kompozícia narušená technickou nedokonalosťou statívu kamery, ktorý umožňuje švenkovať, ale nedovolí rakurz, a tak sa postavy strácajú kdesi v rohu záberu. [Zdroj] (Raccoon.city)
  • Dramatickú štruktúru snímky musel režisér nakoniec podporiť medzititulky. Celkom 32 textových vstupov uvádza a komentuje jednotlivé situácie, konanie postáv alebo supluje ich repliky. Takto plní funkciu 29 z 32 medzititulkov. Buď majú informatívny charakter a posúvajú dej, alebo plnia časopriestorovo orientačnú funkciu. Trojicu textov potom možno považovať za zbytočné, pretože upozorňujú na viditeľné veci. Medzititulky sa v snímke výrazným spôsobom podieľajú na časovej a priestorovej orientácii a kontinuite rozprávania. Umožňujú tvorcom pracovať so zložitejším naratívom v obmedzených výrobných podmienkach a mizanscénických riešeniach. [Zdroj] (Raccoon.city)

Reklama

Reklama