Režie:
Marc ForsterScénář:
David BenioffKamera:
Roberto SchaeferHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Khalid Abdalla, Atossa Leoni, Shaun Toub, Ahmad Khan Mahmoodzada, Homayoun Ershadi, Saïd Taghmaoui, Khaled Hosseini, Anita Argent, Susan Farese (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Lov papírových draků patří k nejoblíbenějším hrám afghánských dětí. Dvěma z nich, nerozlučným kamarádům Hassanovi a Amirovi, ale osudově změnil život, když jejich přátelství rozbil na padrť. Tak začíná příběh, který spisovatel Khaled Hosseini vydal ve stejnojmenné knížce, jež se v roce 1995 stala třetím nejprodávanějším titulem na americkém trhu a dojala milióny čtenářů.
Afghánská metropole Kábul, sedmdesátá léta. Malý Hassan se svým tátou slouží u Amirova otce. Přes třídní rozdíly jsou oba stejně staří kluci velkými přáteli. Pak ale Amir Hassana zradí. Amirovy výčitky svědomí spolu s invazí sovětských vojsk do země oba chlapce navždy rozdělí. Zatímco Hassan zůstává v Afghánistánu, Amir s otcem utíká přes Pákistán do Spojených států, aby tu uskutečnili svůj americký sen. O pár let později je z Amira spisovatel, kterému právě vyšla první knížka. Oženil se s krásnou krajankou Sorayou, pochoval otce a absolvoval telefonát, který změnil jeho život. Z rodného Afghánistánu zavolal po letech starý rodinný přítel a nabídnul mu vykoupení za dávné selhání. Amir se musí vrátit do země, teď ovládané Talibanem, a odvézt z ní malého syna přítele, kterého kdysi tak strašně zklamal. Pro mladíka vychovaného západní civilizací je i tohle hodně těžký úkol. Až na místě ale Amir zjistí, že aby ho mohl splnit, bude muset překonat sám sebe...
Režisér Marc Forster natáčel Lovce draků s ohledem na bezpečnostní situaci v zemi v čínské provincii Kashgar, nicméně s rodilými afghánskými herci. Podle producenta Williama Horberga ale neznámé tváře a exotické prostředí nejsou žádnou překážkou pro to, aby Lovce draků přijalo široké publikum. „Ten příběh je velmi univerzální a mohl se odehrát prakticky kdekoliv. Všichni máme z minulosti nějaké kostlivce ve skříni a tohle je nádherný a strhující příklad toho, že nikdy není pozdě na to je odstranit,“ říká Horberg, k jehož dobru budiž přičteno, že práva na zfilmování Hosseiniho knížky koupil ještě před tím, než se stala jedním z nejčtenějších literárních děl současnosti. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (262)
Krásne podobenstvo, ktorému v druhej polovici uberá "body" prílišná angažovanosť a scenáristické oslie mostíky (scéna z brlohu talibanského bossa a Amirov hladký útek z neho si ozaj vyžaduje veľkú mieru divákovej "tolerancie"). Lavírovanie medzi civilnosťou a angažovanosťou, vrstvenou metaforou a priamočiarym ťahom na bránku a v neposlednom rade aj kontrolovaným citovým vydieraním a gýčom však Foster ustál so cťou profíka, zostávajúceho nad vecou. Stále však čakám na okamih, keď raz tomuto talentovanému režisérovi budem môcť šľahnúť za jeho film plný počet... ()
Forster nám v Majstrovi šarkanov ukazuje, čo je to internacionálny štýl. Exotická téma je natočená tak klasicky a zrozumiteľne, ako to len ide. Forster si vyberá zaujímavé (nekomerčné) témy, vie ich pútavo natočiť, ale jeho vlastný štýl v nich nenájdeme. Nie je to kritika, skôr konštatovanie faktu a asi je lepšie, keď sú Šarkani natočení takto a dostali sa tak k viacerým ľuďom. Keď sa ocitneme v záverečnej časti v Pakistane a Afganistane, tak je samozrejme všetko videné doslovne okomentované a hádajte, aká sekvencia nás čaká na miestnom štadióne. Som ale rád, že sa Forster vyhol prvoplánového rasizmu a xenofóbii v USA, dej by to iba zdržovalo. Lenže, pokiaľ sme pri konvenciách, tak mohol emocionálne kľudne pritlačiť na pílu a na konci nás rozplakať. Príbeh tento potenciál má v sebe priam obrovský. A áno, neopozerané tváre tu majú svoj význam. ()
Důstojné zpracování Hosseiniho románu. Filmařsky vytříbené, výtečně zahrané a navíc doprovázené skvělou hudbou. Snad mi to jen přišlo ve srovnání s knižní předlohou poněkud chladné a jsem toho názoru, že filmař má větší arsenál k dojmutí diváka, než spisovatel. Ale i tak se tu našlo pár věcí, které dokázaly vzít alespoň trochu za srdce. 80% ()
Milostná báseň adresovaná detstvu, snom, ľuďom a tradíciám blízkeho východu, konfrontovaná s tvrdou a neprikrášlenou realitou. S Marcom Forsterom mám problém, pretože jeho filmy sa pohybujú v rozličných sférach, druhoch príbehu a pre mňa aj kvalitatívnej úrovni. Prosto dokáže točiť solídne blockbustery, gýčový Hollywood, podivné zlátaniny i očarujúce príbehy, z ktorých dostane maximum emócií a hereckých výkonov. Majster šarkanov je niekde medzi otravne agitujúcim Plesom príšer a exceletným Hľadaním Krajiny-Nekrajiny. A našťastie má k druhému spomínanému bližšie, než sa zdá. Rozloženie do niekoľkých období, resp. pomyselných kapitol Amirovho života pravdepodobne vychádza zo štruktúry knihy, no i tak oceňujem lemovanie historickými udalosťami, nepríliš skratkovité pojatie a zaujímavé zobrazenie meniacej sa spoločnosti v stále pokročilejšom štádiu rozkladu, vinou vonkajších aj vnútorných vplyvov. Je zvláštne, že mi film vôbec neprišiel natoľko sentimentálny, akoby sa mohlo zdať už zo samotného obsahu (že to dojalo milióny čitateľov ešte o kvalite nesvedčí, viz. prípad Twilight) a načrtnutého príbehu; skôr mi prišiel pomerne triezvy a realistický s jedinou výnimkou. Medzi riadkami sa totiž dozvedáme, že Amerika je útočiskom, miestom, kde nás čaká lepší život a kde sa nám splnia naše sny, čo ostro kontrastuje s o "zlými Afgáncami, komunistami a Talibanom". Nech už je to akokoľvek pravdivý príbeh, tieto veci filmárom nezožeriem. Inak nemám problém a nebyť toho, možno by som šiel vyššie, už len preto, ako skvele je ten film natočený. 80% ()
Scénář: David Benioff .. Když jsem poprvé uviděl český název Lovec Draků, pomyslel jsem si, že půjde nejspíš o nějakého konkurenta pro Eragona. Při bližším ohledání jsem objevil žánr drama, režiséra Marc Forster a fakt, že drak je zde pouze ten létající papírový. A to mi k rozhodnutí o zamíření do kina vlastně stačilo. Forster si zřejmě ještě před bondovkou (které po Casino Royale, navíc s debilním konceptem i názvem Quantum of Solace, vůbec nevěřím) chtěl natočit něco smysluplnějšího, nekomerčního, důležitějšího. A povedlo se! Scenárista David Benioff dodal silný materiál inspirovaný (dnes už vím, že) neméně silnou knihou. Afganistan ’78 je vyobrazen jako skvétající země, byť s interními, politicko-rasovými problémy. Všechno vzala nejprve Sovětská invaze, kterou vytlačil až nástup hnutí Taliban, čemuž se říká z bláta do louže. Divák sleduje příběh dvou dětských kamarádů, které tyto události rozdělí, aby k sobě tokem času opět museli najít cestu. Návrat po letech ukazuje jen zničenou zemi ve spárech fundamentalistické tyranie - pověstná trestní exekuce ukamenováním během přestávky fotbalového zápasu bude jistě patřičným důkazem. V jádru mi Kite Runner připomíná jistou paralelu k Persepolis (tj. kam může rozvíjející se asijský stát dohnat okupace následovaná zpackanou revolucí), jen v jiných reáliích a rozhodně bez odlehčujícího humoru. Tento příběh je nasáknutý emocemi, které díky režii a hudbě (výtečný Alberto Iglesias) fungují. 85%. Black Box projekce. ()
Galerie (17)
Photo © DreamWorks SKG
Zajímavosti (9)
- Afganské ministerstvo kultúry zakázalo distribúciu filmu do kín aj na DVD, ako dôvod uviedlo podnecovanie rasového násilia v krajine. (sWONDER)
- Natáčanie trvalo filmárom iba 3 mesiace - v rozmedzí 20. septembra a 21. decembra 2006. (MikaelSVK)
- Do kin byl snímek distribuován pod krycím jménem "Playground Bully" kvůli obavám z předčasného uniknutí pirátské kopie, což by mohlo ohrozit bezpečí chlapců. (DaViD´82)
Reklama