Režie:
Paul W.S. AndersonKamera:
Scott KevanHudba:
Paul HaslingerHrají:
Jason Statham, Joan Allen, Ian McShane, Tyrese Gibson, Natalie Martinez, Max Ryan, Jacob Vargas, Jason Clarke, Robert LaSardo, Robin Shou, Janaya Stephens (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V roce 2012 vládne finanční krize, o práci je nouze, a tak se vydělává různými způsoby. Jedním z takových způsobů je nejbrutálnější automobilový závod, ve kterém skupina vězňů řídí zbraněmi vybavené obrněné automobily, snaží se zlikvidovat soupeře a dojet do cíle jako první. Bývalý závodník Jensen Amese se o něco podobného příliš nezajímá, žije relativně šťastně se svou manželkou, malou dcerkou, a i když zrovna zavřeli továrnu, kde pracoval, tak se nevzdává. Do jejich domu ale vtrhne maskovaný muž, zavraždí jeho ženu, jeho omámí a vloží mu do ruky zbraň. Jensen je zatčen a dostává se do věznice, která pořádá zmíněné závody pod dohledem nekompromisní a zákeřné ředitelky. Na svobodu se může dostat jen tak, že se zúčastní závodu na život a na smrt v opuštěné části ostrovní věznice. Pokud se mu podaří přežít a vyhrát pět etap po sobě, bude mu vymazán trestní rejstřík. V závodě ale neexistují žádná pravidla, každý ze závodníků musí jet co nejbezohledněji, aby byl první v cíli. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (1 087)
Ty krávo, tohle béčko přináší stoprocentní zábavu. Drsňák v hlavní roli, brutální bitky, opancéřovaný závoďáky, brutální závody, exploze, demolice, hlášky, záživný charaktery, ženský, brutální maska. A všeho dostatek. V jednoduchosti je krása a je radost vidět, že ještě i dneska může takovýhle (trochu old schoolový) film jít celosvětově do kin. Udělal jsem dvě chyby - první, že jsem si nakonec rozmyslel jít na to do kina, a druhou, že jsem doteď zanedbával Jasona Stathama. Vrcholný okamžiky: likvidace náklaďáku a likvidace Reapera. There's someone I need to kill. (screeny) ()
Několik poznámek: 1, Anderson je mistr okamžiku, ale nefunguje mu celek. Respektive zvládá střídat rytmus záběrů (což je navíc zásluha střihu, ne režiséra), ale tempo filmu nikterak nemění a jede na stejně monotónní frekvenci od začátku do konce. Přirozeně to je chyba. 2, Oproti vertikálnímu modelu Speed Racera, kde se vozy neustále odlepovaly od země (nedosti na tom ani dráha nebyla plochá), pracuje Death Race výhradně se starosvětskou horizontálou. Problém je, že když se nad tím zamyslíte, zjistíte, že celá ta akce jsou jen takový schématicky žánrový a fušersky natočený prostocviky, který těží hlavně ze střihu. Třeba kamera je totálně rutinní. A rovněž si nikdo nedělal starosti s tím, aby provázal obraz a hudbu, tudíž oboje má podobu kontrapunktu (respektive do hotového vizuálu kdosi jen pustil dunivý OST, což má ke kreativitě věru daleko). 3, Řada postav ve filmu nemá jakoukoliv úlohu. Jejich úkol je čistě stylistický – mají rytmizovat akční scény (viz onen rytmus záběrů výše), což funguje tak, že na 15 záběrů ze závodů připadá vždy jeden až dva záběry na stojící postavy (hlavně bachař a ti tři mechanici Stathama). Ano, je to zvrhlé, ale účinné. A za druhý utužují postavy charakter Stathama (on stoupá postupně nahoru, zatímco oni dolu), což je v jeho filmech už tradicí. 4, Celý portfolio Andersona sestává takřka výhradně z adaptací (PC) her. Jestli se má kolem roku 2050 skutečně sloučit kinematografie s interaktivními světy, tak tenhle film s bonusy a štíty sbíranými po trati je toho nechtěným předvojem. 5, Mytologie (jestli se o něčem takovém dá mluvit) Death Race spadá sice do budoucnosti, ale tematizuje současnost, jelikož reaguje na všemožný civilizační choroby a nutnost zásobovat otupělý davy čím dal tvrdším zbožím na hraně snuffu. Na rozdíl od modelu Rychle a zběsile, který Anderson s chutí převzal, ale nesleduje Velký bratr nás - naopak my sledujeme Velkého bratra, protože Orwellovy teze jsou mrtvé a nastupuje Huxley se svým: „ubavíme se k smrti; zahubí nás to, co milujeme.“ 6, Jestliže je screenplay béčkový, tak dialogy nemají daleko k céčku. Doporučil bych Andersonovi naverbovat příště na scénář odborníky a zůstat u režie. ____ Závěrem: Kdyby natáčeli Prodigy film, vypadal by nejspíš takhle. ()
Počítačová hra převedená na filmové plátno s absencí joysticku, ale neskutečně uvědomělá. Anderson si překvapivě dal záležet a se svým filmem si vyhrál brilantně. Počítačovými "competition" vložkami začínaje, výtečně natočenými akčními scénami konče. Viděl jsem unrated verzi a krví se skutečně nešetří. Co na tom že je to hloupoučké až běda. O to tu absolutně nejde. Jako ryze akční zábava je to přímo výstavní kousek. Střílení a dravého ježdění je hodně a i když někdy celek působí trochu repetitivně (pouze jedna trať), Paul občas zapojí fantazii a zkrášlí lehce nabíhající stereotyp nějakou kvalitní a efektní krvavou nehodou. Bouračka cisterny je naprosto výstavní ! ()
No teda ale kurva, to je řežba jako prase, Statham je tady snad ještě drsnější a namakanější než kdy v životě byl, příběh dokonale rozvrženej, kdy je 80% filmu nehorázně masakrující "závodní" akce, že to ani na chvilku nenudí, ba co víc,drtivou většinu času to je šílenej masakr a když už se zdá, že to nemůže vydržet, tak se znenadání objeví cyber ozbrojenej a mega opancířovanej náklaďák a pořádně to tam srovná se zemí. Já se bavil naprosto královsky, jedinej problém je hodně slaboučkej a 100 milionkrát viděnej příběh s dost naivními dialogy, ale co, snad si někdo nemyslel, že to bude film k zamyšlení s propracovaným scénářem, nebo snad jo? I love this game ()
Na ostrove Terminal je zriadené prísne strážené väzenie z ktorého sa vysielajú online súboje väzňov. Bojujú na život a na smrť, pre pobavenie platiacich divákov. Sledovanosť dosahuje rekordné hodnoty. Sú to novodobí gladiatori a ostrov Terminal sa stal ich Koloseom. Diváci však vyžadujú stále viacej a viacej akcie, násilia, vzrušenia a zábavy. A tak sa zrodil neúprosný závod ozbojených a opancierovaných automobilov. Brutálna "Rallye smrti". Death Race! **** ()
Galerie (58)
Zajímavosti (41)
- Počas natáčania bolo použitých celkovo 35 áut. Všetky boli neustále upravované tímom 85 mechanikov. (Tolf)
- Hlavní postava (Jason Statham) se jmenuje Jensen - stejně jako vůz Jensen Interceptor, vyráběný od roku 1967 až do krachu firmy v roce 1976. (Sony1994)
- Náklady na výrobu byly přibližně 45 milionů amerických dolarů. (NIRO)
Reklama