Režie:
Adolf ZikaScénář:
Adolf ZikaHrají:
Jan Saudek, Adolf Zika, Sára Saudková, Johana Saudková, Kája Saudek (a.z.), Marie Havlenová-Saudková, Pavlína SaudkováObsahy(1)
Celovečerní dokumentární film JAN SAUDEK, s podtitulem „V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu“, vypráví osobitým způsobem syrově pravdivý životní příběh hrdiny i odpadlíka. Podává jej jako velkolepé drama. Drama plné barev vzrušujících obrazů, ale také provokujících myšlenek, iluzí a idejí. Jan Saudek, světově uznávaný fotograf, v zahraničí mnohokrát oceněný a vystavovaný daleko dříve, než ho poznala široká veřejnost v rodné vlasti, vystupuje před kamerou v mnoha rolích. Často je mění, často překvapuje, nejčastěji šokuje. Přesto se ani tento velký stvořitel iluzí zcela neschoval před pronásledujícími třemi kamerami a nemilosrdně odhalujícím okem režiséra. génia.
Svým tvůrčím pojetím se dokument nehlásí k tradiční formě tohoto žánru. Snaží se s ní zacházet volně tak, aby dokázal pojmout a interpretovat celou složitost umělcovy osobnosti. Každá ze tří do sebe navzájem propojených obrazových linií vypovídá o jiném světě. Ta barevná je filmová, čistá a „realistická“, vypráví a podává faktické informace. Černobílá se zabývá nitrem samotného autora, a proto mu nikdy nestojí tváří v tvář. A syrově dokumentární kamera přímo z ruky režiséra mapuje intimní chvíle, kam doposud nebylo dovoleno vstoupit žádnému filmaři. Chvíle, kdy Jan Saudek prožívá své intelektuální, citové a sexuální „orgie“. Stejně tak je ale svědectvím o opravdových citech, o štěstí a o samotě génia.
Autor a režisér Adolf Zika vychází z dlouholetého přátelství s portrétovaným. Přestože si jej hluboce váží, neomezuje se na pouhé zaznamenávání vyslovovaných pravd kontroverzního mistra fotografie. Spolu s divákem se snaží nahlédnout za umělcovu masku, a to i za cenu bolestivých odhalení – dostat se až na samou dřeň těchto „pravd“.
V některých pasážích dokumentu by se možná dalo hovořit o záběrech a scénách, které jsou za hranicí etiky a morálky současné společnosti. Přesto se nejedná o první český pornofilm v kinech, ale o největší love story posledních let. Válka, utrpení, ztráta nejbližších jsou zde v kontrastu ke slepé lásce, vysněné rodině a neuchopitelnému lesku slávy. Chudoba, zatracení a zneuznání v kontrastu k bohatství, pokryteckému obdivu a nebe se dotýkající svobodě v nezastavitelném stárnutí. O tom a mnohém nevysloveném a nevyslovitelném je tento strhující dokument o životě a díle nejslavnějšího žijícího českého fotografa Jana Saudka. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (99)
"Nejvíce prostoru tak dostává forma dokumentární, poskládaná z rozhovorů, z nichž se divák dozví, koho Jan Saudek miluje, koho nemiluje a koho miluje jen trochu. Saudek je zde zpovídán z křesla, ale také je režisérem veden na místa, kde vyrůstal, žil či pracoval. Nejvýraznější epizodou…" více
"Režisér Adolf Zíka sa rozhodol ísť po chronologickej osi Saudkovho života. Začína v detstve, pokračuje mladosťou a na dlhý čas sa zastaví v období, v ktorom do Janovho života vstúpila Sára. Popritom sa načne množstvo iných tém, z ktorých sú však iba niektoré rozvinuté ďalej. Do popredia sa dostáva…" více
"Autor snímku neskrývá, že je obdivovatelem Saudkovy práce, proto nečekejme, že ve filmu dostane prostor některý z kritiků s opačným názorem. Ostatně Saudkovy fotografie tu hovoří samy za sebe a dostávají takový prostor, že nikoho nemohou nechat bez emocí -jak budou zabarvené, je jen na nás. Alespoň…" více
"Z některých poletmu zachycených smyslů a významů se totiž dalo vypozorovat, že tam všechny odpovědi byly, některé snad i beze slov, jenomže rozkouskované a smíchané do nesmyslné podoby. Velice chytrý podtitul pravdě podobný film je tak spíš podobný chaosu. Z něj se dá, i když těžko, leccos…" více
"Opravdu pod kůži se tak kolegovi dostane málokdy, a snad ve snaze neskandalizovat se vyhýbá i rozkrývání konfliktů, které fotograf měl nebo ještě stále má s rodinou a partnerkami. Pokud chtěl nicméně Zika ukázat, že Jan Saudek není jen suverénní kašpar, pak určitě uspěl. Pokus dostat se Saudkovi…" více
"Adolf Zika vytvořil dokument nikoli pochlebovačný, vypravěčsky určitě obratný a přitažlivý. Namíchal dráždivý koktejl uctivého obdivu, aniž by se zřekl více či méně zřetelných náznaků rozporuplné lidské povahy. Za okouzlující vnější fasádu jednoho význačného umělce, připomínajícího nedospělé dítě …"