Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, Adrienne Pickering, Ben Mendelsohn, Lara Robinson, Sally Anne Arnott, D.G. Maloney, Clem Maloney (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Při otevírání nové budovy, základní školy Willima Dawese v roce 1959, jsou žáci požádáni, aby pro budoucí žáky nakreslili, jak si představují budoucnost za padesát let, kdy bude časová schránka otevřena. Všichni žáci malují obrázky, jen dívka Lucinda popíše svůj list papíru čísly. Učitelka, slečna Taylorová, jí vezme papír dříve, než čísla dopíše. Lucinda slyší šeptající hlasy, které jí čísla diktují, a když je časová schránka vkládána do skrýše, Lucinda zmizí. Učitelka najde Lucindu v suterénu školy, s krvácejícími prsty od škrábání čísel do dveří... O padesát let později je časová schránka vyndána a každý žák dostává jednu obálku. Caleb Koestler dostane vzkaz s čísly od Lucindy, který neodevzdá ve škole, ale vezme si ho domů. Calebův otec John je astrofyzik a ve vzkazu objeví reálná data. John celou noc přepisuje čísla na tabuli, vyhledává na internetu data a je vyděšený z toho, co vidí... Každé datum označuje den nějakého neštěstí, za datem je uveden počet obětí a následují další čísla, která John nedokáže zařadit. Přeskočí je, čímž dostane další datum neštěstí s počtem obětí. Všechna neštěstí se stala po uložení vzkazu do časové schránky... John jede pro Caleba do školy, ale uvízne v zácpě. Na navigaci uvidí souřadnice, které se shodují s číslem, jež je uvedeno za datem a počtem obětí. Johnovi dojde, že je na místě, kde má dojít k dalšímu neštěstí; podle Lucindy tu má zemřít 81 lidí. John vystoupí z vozu a hned nato kousek od něj havaruje letadlo. John už má jistotu, co která čísla znamenají, a snaží se vyhledat Lucindinu rodinu. Johnovi se podaří najít její dceru Dianu, která má již také dceru Abby. John Dianu osloví, a když se zeptá na Lucindu, na její proroctví a řekne, že má druhý den dojít k dalšímu neštěstí, Diana uteče... Diana se vrátí poté, co k prorokovanému neštěstí skutečně dojde. Vysvětlí pak Johnovi, že poslední datum na vzkazu má být datum její smrti. John s Dianou zjistí, že katastrofa se má týkat všech lidí a jedná se o velký žár. Rozhodnou se odjet do hlubokých jeskyní, ale John chce zjistit souřadnice poslední katastrofy: ze dveří, které Lucinda tenkrát poškrábala, sundává lak. John však netuší, že Abby i Caleb stejně jako Lucinda slyší šeptající hlasy, které jim říkají, co se stane... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 542)
Trocha guláše občas neuškodí a ten, který si Proyas ukuchtil za laciné "páďo", má setsakramentský říz. Cage po dlouhé době připomíná herce a ne šaška uprchnuvšího z bohnické manéže (ani pohled zraněné laně tentokrát není na facku), atmosféra je hustá přesně tak, jak je u Proyase zvykem, a když dojde na efekty, musí se i Míša Bay chytat nechápavě za hlavu. A těch pár děr v logice a malinko přepálený konec? Imho k tomu scénář mířil od začátku a popravdě jsem jenom čekal, jestli nakonec Proyas najde odvahu a vpálí pointu k publiku takhle natvrdo. Takový Emmerich by na to asi "koule" neměl. 7/10 ()
Velmi svižně a obratně natočený snímek, který i přes všechny lapsy udržel mou pozornost a nejednou mě i nepokrytě strhne do děje. Velkou zásluhou si připsal režisér Alex Proyas, druhou Cage. Zasukovaný spletenec obsahující předpověď' konce světa v kombinaci s blízkými setkáními třetího druhu dokázal vykreslit po celých dvouhodinových sekvencích a udržet si tempo. Vynikající pád letadla, který zamrazí. Hororově podivuhodní cizinci v noci u stromů, skvěle temná atmosféra. Malou pachuť' dává scénář. Proyas svůj vrchol už natočil (I, Robot) uvidíme, co přinese další chystaný řemeslo (Paradise Lost). ()
Caleb byl mírně toporný. Abby naprosto v pohodě, jako že se pořád nic neděje, její máma naprostej opak, pořád jen ječela, hysterčila. A Nicolas byl Cage... Víc jak polovina filmu byla docela dost nuda a na to, jak je film dlouhý, je to docela dost dlouho. Nejlepší z celého filmu byl velký zážeh. Tak mě napadá, že na poslední scénu, by se dalo navázat dalším filmem... ()
Průměrný film po všech stránkách. Křesťanské sci-fi, které má jednu velmi silnou vadu - strašně předvídatelný scénář. Vyniká naopak triková stránka filmu - scéna havárie letadla či nehody v metru bere dech. Nicolas Cage hraje stále stejně a ostatní herecké výkony jsou celkem v normě, ničím neurazí, ničím nenadchnou... Dovolím si taky jedno proroctví - tohle nebude trhák... ()
Nebyl to nesnesitelný Cage, ale režisér, kdo osudovou sci-fi jednohubku povýšil na mírný nadprůměr. Alex Proyas drží otěže pevně v rukou, hlídá si solidně houstnoucí atmosféru, podepřenou originální akcí a jednou dokonalou snovou scénou. Bohužel se tohle všechno poněkud tluče s prací tria scenáristů, šitou na míru nenáročnému mainstreamovému diváctvu, vyžadujícímu po šichtě (s lahváčem v ruce) jen standardní thriller. Oproti opusům typu Stalo se nebo Den, kdy se zastavila Země je Proroctví ale pořád hlubokomyslným filozofickým traktátem. 70% ()
Galerie (69)
Photo © SPI International
Zajímavosti (21)
- Príprava na natočenie sekvencie s padajúcim lietadlom trvala dva dni a rovnako dlho trvalo aj samotné natáčanie. Cieľom bol pokus o realisticky podaný výkon z hľadiska emocionálneho vyznenia celej scény. (Greenpeacak)
- Ve scéně první havárie letadla, kdy se John (Nicolas Cage) baví se záchranářem na dálnici, se záchranář zděsí pohledu na letadla poté, co se podívá za Johna. Jeho pohled však nesměřuje tam, kde se letadlo v danou chvíli skutečně nachází. (ELBobes)
- Jev, při němž dochází k dotváření vnímaných neurčitých nebo nezřetelných podnětů ve smysluplné obrazy za pomoci fantazie, se nazývá pareidolie. (TomikZlesa)
Reklama