Reklama

Reklama

Snímek Nicka Broomfielda líčí tragédii z listopadu 2005 ve městě Haditha, kde Iráčané spáchali atentát na příslušníka US Navy. Americké síly NATO v odvetné akci postříleli čtyřicet mužů, žen i dětí z okolí. Film nelíčí účastníky iráckého odboje pouze jako teroristy, ale také jako otce od rodin, přátele či patrioty, kteří se nechali využít krvavou rétorikou islámských extremistů. Příslušníky vojsk představuje jako obyčejné kluky, kteří nezvládají svou roli, strach ani stres. Uniformovaní chlapci se prohánějí ulicemi města za zvuků tvrdé muziky a ochutnávají adrenalin hry na vojáčky, jež se v okamžiku krize promění v tragickou realitu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (157)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,,Why we here?'' -- Zlo plodí zlo a násilí plodí násilí... Znovu mne napadá věta, kterou jsem už použil v Rumor of War (1980) ,, Netušíte, jak brutální umí být mladý devátenáctiletý Američan. '' Nasazení mladých kluků v Iráku ve jménu svobody a demokracie, v krajině, která je v lecčemž o několik set let zpět musí takhle zákonitě dopadat... Frustrovaní a vystreslí vojáci s žáhou pálící po pomstě za mrtvé a zmrzačené druhy se pak při průchodu citů chovají jako vlci v ohradě ovcí... Nezabíjejí pro hlad, trhají a rdousí jen z té vůně čerstvé kouřící krve... Těžko to však hodnotit a je soudit, když tam člověk nebyl. Jaké to je, když se k vám někdo zašátkovanej blíží s podivnou věcí v ruce. je to rolník s motyčkou, nebo kájdista omotanej vestou plnou kuliček z ložisek s detonátorem v dlani? Čekat a riskovat, nebo střílet bez jistoty? Film nakousl velmi složitou věc, která se děje v každém konfliktu. To že to většinou schytají hlavně civilisté můžeme vidět třeba dnes v Gaze. Pár bubáků ze střechy školy (místní jistě o nich vědí ale bojí se Hamásu) odpálí pár kássámů a za chvilku je z celého baráku již jen hromada železobetonu, protože Izrael tam švihnul cosi svého mnohem sofistikovanějšího... To, že v té škole byly děti je jaksi vedlejší pro obě strany... Já vidím na vině především náboženské fanatiky, kteří ve jménu Alláha, udělají z nic netušících civilistů mučedníky (bez jejich vědomí ovšem)... Tam je asi zakopáno to největší zlo. Vždy říkám, že je dobře, že tyto filmy vznikají. Vzpomeňme třeba Svědka války (1987), My Lai (2011) atd... Film jsem viděl v HD na BR a byla to co se týče ostrosti opravdu paráda. Také jsem si uvědomil, jak moc velký je rozdíl mezi ním a seriálem Over There, který nyní také postupně sleduji... Tam někde - tomuto filmu zatím nesahá ani po paty. To to je více přirozené, kamera je téměř reportážní, film je nabit v klíčových momentech opravdu silnou akcí, prostě stojíte ve dveřích a dejcháte mariňákovi před vámi na záda...... Co s Irákem? Zavádět tam západní styl demokracie? Nebo je tam nechat napospas a divit se, že přijde nový Saddám, ještě horší? PS. jinak souhlas s ostatními Bloody Sunday byla ještě o píď lepší. * * * * ()

klerik 

všechny recenze uživatele

Nemám rád chladné dokumentaristické výpovede typu UNITED 93 a PREPADNUTIE. Ale práve tu by trochu viac odstupu prospelo. Niektoré scény sa totiž vyslovene snažia o citové vydieranie. Tvorcovia sa pokúsili nahliadnuť do vnútra oboch strán konfliktu (aj keď jasne vidieť, že o moslimoch toho tvorcovia moc nevedia ), ale toho vojenského klišé mohlo byť menej. Nie zlé, ale neprináša takmer nič nové. De Palmove REDIGOVANÉ bola iná káva... ()

Reklama

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Ďalší z výborných vojnových filmov stvorený k rozprúdeniu diskusií o vojne, Amerike a tom ostatnom. Americkí vypatlanci vs. irackí nie-až-tak vypatlanci vs. chladnokrvní teroristi vs. civilné obyvateľstvo. Víťazstvo si opäť odnáša násilie, brutalita, zbytočné vraždenie a smrť. Iracká vojna roka. 80% ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Cenný nečernobílý pokus o vyrovnání se současností. Kvazidokumentární styl je při řídkém scénáři ctností z nouze. A pokud je vývoj očekávatelný, zbývá jen okořenění stopáže filmovými prostředky - akcí, kamerou, ♫ hudební charakterizací odlišných kultur, symbolickými detaily, více či méně svižnými a neformálními dialogy. V nich vychází lépe zpracování známější strany konfliktu, irácká tvář má pak často převahu v herectví, ale její kulturu charakterizují spíše povchní banality. Výsledkem je obžaloba použití radikálních prostředků, nepřipravenosti silnější strany konfliktu a jejího morálního selhávání, které však vyznívají trochu prvoplánově a kromě syrovosti masakrů i hluše. ()

Maty85 

všechny recenze uživatele

Jako dokument vypovídající o těžké situaci v Iráku výborný. Podařilé vylíčení jasného selhání mariňáků, kteří v podstatě mají za to, že jde jen o nějakou hru a celkem dobře se baví, ale pokud dojde na lámání chleba, tak se sesypou, veškeré myšlení je v cukuletu pryč, jedninná věc, která sem jim honí hlavou je pomsta padlého vojáka a v důsledku toho pak také nejprve střílí a až poté se ptají... ()

Galerie (11)

Zajímavosti (2)

  • Jedným z hlavných soundtrackov filmu sa stala pesnička „LiesLiesLies“ od skupiny Ministry. Túto pesničku počúvajú aj mariňáci počas prevozu na svojich vozidlách Humvee. Dej filmu sa odohráva v roku 2005, ale album, ktorý obsahuje „LiesLiesLies“ bol vydaný až roku 2007. (Hookiuko)
  • Realita: Haditha je město na západě Iráku, v provincii Anbar a je baštou povstalců. V Hadithě mají hlavní slovo mudžáhedinové, o moc se tam dělí sunitští extrémisté a přívrženci Al Kájdy. V Hadithě padlo 1.srpna loňského roku šest příslušníků americké námořní pěchoty do léčky a byli zastřeleni. O dva dny později zabila nastražená bomba dalších 14 mariňáků i s jejich tlumočníkem. Odveta byla krvavá. Jednoho listopadového rána zde bylo vojáky z bezprostřední blízkosti zastřeleno 24 civilistů, mezi nimiž byly ženy a děti. (Rodriguez)

Reklama

Reklama