Reklama

Reklama

Absurdistán

Trailer

Obsahy(1)

Inspirací pro vznik třetího celovečerního filmu Veita Helmera byla novinová zpráva o turecké obci, kde se ženy vzbouřily proti mužům, kteří nebyli schopni opravit místní vodovod. Odepřely jim sex, dokud nezajistili normální chod domácností. Groteskně laděné podobenství o „válce pohlaví“ se odehrává v malé vesnici Absurdistán uprostřed pouště někde mezi Evropou a Asií. Velkou potíží pro vesnici je nedostatek vody. Mnohem větším problémem je však lenost mužů, kteří pro zlepšení situace odmítají byť jen hnout prstem. Mužská lhostejnost ve vsi vyvolá sexuální stávku, která se postupně mění v téměř válečný konflikt mezi muži a ženami a rozdělí vesnici ostnatým drátem. A uprostřed tohoto se odehrává tragikomický příběh chlapce Těmelka a dívky Aji, kteří by rádi prožili svou první milostnou noc. A aby to neměli jednoduché, jejich „poprvé“ se musí odehrát v určitém postavení hvězd, které určila Ajina babička jako ideální. A aby toho nebylo málo, musí se nejprve společně vykoupat ... Z vodovodního kohoutku však nevyteče ani kapka vody. Aja tvrdohlavě trvá na tom, aby Těmelko problém vyřešil a ten se musí rychle rozhoupat k činu, aby nepropásl příznivou konstelaci hvězdné oblohy.

Helmerův Absurdistán realizovaný v mezinárodním měřítku (v roli Aji se objeví Kristýna Maléřová z Těšínského divadla) svou výraznou stylizací připomíná němé filmové grotesky a také filmy Emira Kusturici nebo Nany Džordžadzeové. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (104)

velkyvezir 

všechny recenze uživatele

Čtvrtá * za Maléřovou, protože je mazel. Jinak film není špatný, ale co se týče zápletky, tak její roztáhnutí na téměř 90 minut je neúměrné, mohlo to mít o 20 minut méně. V každém případě režisér zvolil dobrou strategii omezením dialogů, čímž může film exportovat i do zemí, které si na titulky moc nepotrpí. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Nemám nic proti ochotnickému divadlu, ale ochotnický film - s tím už je to horší. Být ty jednotlivé obrazy z vesnice ve formě desetiminutových groteskních scének na youtube asi bych neměl námitek, ale koukat hodinu a půl na film, který svou hloupost skrývá za domnělou absurditu, neschopnost cokoli filmařsky odvyprávět řeší těmi nejlacinějšími vypravěčkými vstupy, nudu vydává za artovost a opakování jednoho a stále stejného "vtipu" za autorský záměr, tak to nedávám a ostatně ani dávat nehodlám. A Helmera bych spíše než s Kustoricou srovnával s Troškou. On totiž Absurdistán dějem s pramenem, žabomyšími válkami, průběhem i trapností jako by Kameňáku 2 z oka vypadl. ()

Reklama

Marze 

všechny recenze uživatele

Alegorie obvykle nic nevysvětlují, spíše zjednodušují, zamlžují a tváří se falešně, že objevují obecné pravdy. Mám za to, že doba žánru alegorie je dávno pryč a chápu je jako únik od reality, skutečné kritiky a satiry, jíž je umění schopno. Na zápletce Absurdistánu mě neuráží, že v jedné vesnici uprostřed euroasijského ničeho jsou muži líní a neschopní trubci, zatímco ženy jakože pilné a pracovité včelky. Rozčiluje mě nesmyslnost, s jakou je toto dělení ukázáno. Ve filmu ženy prakticky nepracují, nemají povolání, zatímco muži ano, ale tím, že muži víc polehávají a odmítají opravit porouchané vodovodní potrubí, jsou ti špatní. Ženy nevyvinou žádnou iniciativu kromě toho, že hučí do mužů, aby potrubí opravili, a nakonec jim demonstrativně odepřou sex. Ve vsi, byť zaostalé, přitom funguje telefon, svařovací nářadí je volně dostupné; zkrátka možnosti tu jsou. Na což ihned navazuje další protivnost. Rádoby feminismus a překonané amazonství, které jsou přitom popřením toho nejpřínosnějšího, co s feminismem přišlo - debata či spor, na základě nichž si obě pohlaví nově vyjasní své role a mohou dospět k jakés takés rovnoprávnosti. Tolik nelogičností a schválností aby člověk pohledal. Ve vesnici má žít čtrnáct rodin, ale záběry na krajinu napovídají na mnohem větší osadu. Vesničané vyšlou své syny do světa, aby přivezli pomoc, ale vrátí se jen trulant Emelko, a nikdo ostatní kluky nepostrádá. Vodovod teče čůrkem, ale poškozený je evidentně tak, že by do vesnice nedotekla ani kapka. Ženy rozdělí vesnici na polovinu, ale překročit hranice jde bez námahy. V době největšího sucha ženy vybudují maskovaný vodní příkop, do nějž nadržení muži spadnou. Tento příkop by jim ale zase zároveň nezabránil, aby se žen zmocnili. Na řešení, které Emelko objeví, taky vůbec nemusel chodit do světa na zkušenou; stačilo jít za nejbližší kopec. ()

easaque 

všechny recenze uživatele

+4* snad svým hodnocením pozdvihnu zdejší velmi nízké skóre tohoto příjemného filmu, který už 2x potěšil mou poetickou duši a romantické srdce ;-) Příběh je jednoduchý, ale jeho provedení je stejně dobré jako u režisérova dřívějšího Tuvalu. Doporučuji, ale rozhodně ne těm, co hledají ve všem logiku a potřebují efekty a akční scény. [ PŘÍBĚH: 1 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 2 /// ART: 1 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()

charlosina 

všechny recenze uživatele

Hlavní dějovou linii vyplňuje vztah mladé Aji a Temelky, kteří se těší na hvězdami souzenou společnou noc 11. července (za čtyři roky!). Ovšem předtím, než se spolu vydají do nebes, se musí očistit koupelí, což je trochu problém, jelikož se ve vesnici porouchal vodovod a muži se jaksi nemají k tomu, aby jej opravili... a tak ženy nasadí své zbraně: krom ohrožení puškami, vidlemi a válečky jim odepřou sex. // Veit Helmer se od Tuvalu dopracoval k Absurdistánu a opět překvapil. V tomhle případě ale překvapil poněkud nemile... // Je to zpočátku svižné, s nádechem feminismu, ale bláznivé tempo balkánských rytmů se rychle stává utahaným a scénář začne pokulhávat. // Jako skládačka různých gegů je Absurdistán ucházející. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (11)

  • Veit Helmer procestoval 28 zemí, než našel místo, se kterým by byl spokojen pro natáčení. (exitak)
  • Max Mauff alias Temelko po prvním kole castingu nezaujal režiséra tak, že nebyl na druhé kolo castingu původně pozván. Ale castingová ředitelka mu dala potají šanci a Veit Helmer si ani neuvědomil, že ho nezval a obsadil ho do hlavní role. (exitak)
  • Film byl natáčen v Afghanistánu, krom scény v jeskyni, ta byla natáčena v Gruzii. (exitak)

Reklama

Reklama