Reklama

Reklama

Nebeští jezdci

  • Česko Armáda v nebesích (více)
Trailer

Kam přijdou po smrti válečníci, kteří bojovali na nebesích? Japonský animovaný sci-fi film o mladistvých pilotech a jejich dramatických bitvách. Mamoru Ošii náleží vedle Satošiho Kona, Hajaa Mijazakiho, Kacuhira Ótoma a Isaa Takahaty mezi přední režiséry japonské animace, kteří tvoří snímky spojující autorskou osobitost s komerční přitažlivostí. Ošii se realizuje především v oblasti filosofických sci-fi filmů, kde prostřednictvím dystopických společností, robotů a kyborgů zkoumá podstatu člověka. Jeho melancholicky zasmušilí hrdinové procházejí spektakulárním postmoderním světem. Ve chvílích, kdy nebojují s protivníky, proti nimž je zpravidla postavil nějaký mocenský aparát, přemítají o své roli ve světě a hranicích osobní svobody. Mezinárodní věhlas režisérovi přinesl kultovní kyberpunkový film Ghost in the Shell, který po premiéře v roce 1995 oběhl celý civilizovaný svět, byl uvedený na mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách a utužil zájem o japonskou animaci v zahraničí. Volné pokračování Innocence bylo o devět let později za velké pozornosti světové kritiky uvedeno na vlivných festivalech v Cannes a Torontu. Zádumčivá sci-fi Nebeští jezdci byla ozdobou prestižních přehlídek v Benátkách, Torontu, Sitges a Locarnu. Vyprávění o mladistvých válečných pilotech, kteří bojují v táhlé válce dvou států, jež už dávno ztratila jakýkoli jiný než ryze ideologický smysl, mísí spektakulární sekvence leteckých soubojů s náladovými momenty rozjímání o smyslu a podstatě lidské existence. Ošiiho řemeslně invenční snímky vždy posouvaly technické normy animovaného filmu a také Nebeští jezdci uhranou dokonalým skloubením tradiční kresby s počítačově vytvořenými 3D modely letadel v dravých vzdušných bitvách. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (76)

Davies182 

všechny recenze uživatele

Vážně bych nevěřil, že někdy dám jakémukoliv anime tak nízké hodnocení: Nulová gradace, atmosféra v kytkách, absolutně žádné sžití se s postavami - vždyť to umí Japonci nejlépe! Sem tam se na světlo animované nudy prodere zmatený paprsek vypilované akční scény nebo zajímavý dialog, to je ale bohužel všechno. A proč to je proboha tak dlouhé? Bolelo hodně (ale na Lucasova letadélka se teď těším ještě víc)... ()

okkac 

všechny recenze uživatele

Vizuálně překrásné, kdy jednodušší 2D postavy se pohybují v propracovaném 3D prostředí a letadla a letecké bitvy jsou CGI a vůbec ten kontrast neruší. Dějovost je zde velmi volná, žádné zvraty nebo vygradované scény, ale Mamoru Oshii prostě dokáže vykreslit nádhernou atmosféru s výrazným přispěním hudby od svého dvorního skladatele Kenji Kawaie. Otázky proč se válka vede, kdo jsou letci Kildren jsou zodpovězeny, ale člověk musí dávat velmi dobrý pozor v dialozích a určitých scénách. P.S. nechat dojet titulky až do konce. ()

Reklama

MCZ 

všechny recenze uživatele

Mou představu škatulky "akční" těch 10 minut (byť našlapaných) zrovna nesplňuje, ale ten zbytek není vůbec špatný. Vizuálně docela hezké a ačkoli bych příběh za "originalitu" nebo snad "pravdivost" z lavic nevyvolával, budu-li se na Sky Crawlers dívat jako na nadsazenou hříčku, budu vcelku spokojený. Kratší stopáž by této hříčce nicméně slušela více. 6/10 ()

Naslund 

všechny recenze uživatele

Tohle se hodnotí těžce. Jak píše Marius, opravdu je dobré se po skončení zamyslet, ale mělo by stačit pár minut. Rozhodně to není žádná odreagovačka, přestože tam ty akční a poetické scény jsou a povedly se. Takže kdo máte rádi americké blockbustery, rychle prchejte pryč. Oshii umí dělat vše skvěle, ale podle mě je mu ukradenej divák. Když srovnáte jeho filmy s žánrově podobnými blockbustery, tak je jasně vidět, že se nesnaží lidi pobavit, nebo zaujmout tempem, ale že chce představit svůj svět a na příběh dlabe. K čemu by byla taky ta nepotřebná věc, když je tu tolik zajímavého (až budete někdo vědět, jak napsat, aby se poznal sarkasmus, tak mi prosím dejte vědět). Prostě je to dobré na nějaké ty ceny a pro rádoby intelektuály, ale v kinech u nás by to podle mě byl propadák. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Mamoru Oshii umí i mimo kyperpunkové kulisy. Přesto nevylučuji, že se někomu bude stýskat po scénách, které k rozjímání podněcují jen svou vizualitou, protože těch je zde nemnoho a snímku dominují především scény dialogové. Ty jsou občas prostřídány naprosto fantastickými vzdušnými souboji, ale není třeba se lekat, že Oshii natočil akčňák - pomalé meditativní tempo, na něž jsme zvyklí z Ghost in the Shell, je vlastní i Nebeským lezcům. ____ Ne náhodou dominuje filmovým plakátům motiv oblohy s mraky. Právě tak pomalu, tiše a nekonfliktně plyne celý film. Jednoduché (ne však banální) myšlenky, které by se daly shrnout do jedné delší repliky rozprostřel Oshii přes celý příběh a žádná z postav je nikdy nevysloví takříkajíc "na plnou hubu". Film sám se vlastně nad ničím nezamýšlí, to by měl udělat divák a film ho k tomu pouze navádí. ____ Technicky se rovněž jedná o vydařenou záležitost - jednoduše animované postavy se pohybují v deatilně propracovaných lokacích a počitačová grafika s tou ručně kreslenou splývá v jeden omamný celek. Díky tomu si Oshii může dovolit snímat scény tak, jak by to jen za použití klasické 2D grafiky nešlo a co je hlavní, může se zajímavě designovanými CGI letadly svádět fascinující souboje. ____ Akční scény jsou pro příběh nevýznamné, krátké, negradují a končí dříve, než by člověk očekával (ano, tak jako v GitS), ale jednoznačně představují to nejlepší, co jsme kdy ze vzdušných soubojů mohli na plátně vidět. Malá výtka patří mírné nepřehlednosti - Oshii totiž upřednostil snímání z malé vzdálenosti a letounům je tak často plátno malé. ____Sukai kurora je po série GitS další Oshiiho pozoruhodný snímek, který se ovšem nesleduje snadno a těžko se kdy dočká přízně většinového publika. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (8)

  • Tramvaj ze které Kannami a Tokino vystupují má jen jeden vůz a jede z prava do leva. Po výstupu má však tramvaj dva vozy a jede z leva do prava. (Terva)
  • Příběh je zasazen do fiktivní Evropy místo Japonska, jak je tomu původně v knize. Z tohoto důvodu byly lokace vykresleny podle Irska a Polska. (Jigvell)
  • Režisér Mamoru Oshii konkrétně chtěl, aby Rinko Kikuchi nadabovala postavu Kusanagi Suito. Když byl dotázán na důvod, Mamoru odpověděl, že to založil na intuici. (aporve)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno