Obsahy(2)
Mezní dokument o newyorkských grafitových válkách, který zachycuje energii a kreativitu b-boy kultury těsně předtím než explodovala do celého světa. Rap, breakdance a graffiti - svatá trojice hiphopu. Tento filmový milník svého žánru zachycuje energii a kreativitu b-boy kultury těsně předtím, než explodovala z New Yorku do celého světa. Za doprovodu klasických old-schoolových jamů Sugarhill Gang, Treacherous Three a Trouble Funk a s odbočkami věnujícím se nové breakdancové scéně, Style wars popisují bitvu mezi oficiálními představiteli New Yorku a odhodlanými graffiti umělci (nebo vandaly, záleží na úhlu pohledu), kteří z městských vlaků metra učinili svá plátna. Plné radostných záběrů těchto mladých virtuózů zdokonalujících své umění, Style wars jsou nesmazatelným záznamem umění, které povstalo z ulice. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (17)
Na to, že Style Wars je feature lenght dokumentem roztažený pouze do 70 minut, tak nabízí překvapivě i trochu hlubší pohled na celou subkulturu. V osmdesátých letech se zřejmě méně tlachalo do prázdna a všechno šlo mnohem více od srdce, proto působí snímek upřímně a velmi celistvě (při dnešním datu premiéry bych musel být ale mnohem kritičtější). 80 % ()
They call themselves "writers" because that's what they do. They write their names, among other things, everywhere names they've been given or have chosen for themselves. Most of all, they write in and on subway trains which carry their names from one end of the city to the other. It's called, "bombing," and it has equally assertive counterparts in rap music and break dancing. ()
Kultová graffiti záležitosť, ktorá vás v prvej minúte naloží do vlaku zmaľovaného end-to-end krásne znázornenou atmosférou vtedajšieho NYC a počiatkov graffiti a hip-hopu vôbec, a v poslednej vypľuvne do zamyslenia sa nad tým, prečo to asi tí ľudia robia a že to tu určite bude vždy nech robí kto chce čo chce. ()
Nezakrytě oslavný pomníček světa jedné subkultury, která mi je bytostně cizí. Proto hodnotím jak hodnotím. Byť si uvědomuji, řekněme, svou zaujatost, ale nemohu jinak - ačkoli jsem si, třeba i díky zhlédnutí tohoto dokumentu, vědom toho, o jak komplexní fenomén se v případě graffiti jedná, a není ho možné jen primitivně smést ze stolu jako projev vandalství, osobně mi je přes to všechno bytostně protivný, a byl bych radši, kdyby nikdy nespatřil světlo světa. Sledovat ze studijních důvodů tento dokumentární počin pro mě bylo skutečně vrcholným utrpením, nikdy víc! ()
Tenhle dokument bych doporučil minimálně všem hip hoperům a undergroundovým umělcům. Ještě bych zmínil vynikající soundtrack. If you want to know what hip hop is realy all about, see a film called Style Wars – KRS-One. ZUPA: Neopisuj. [citát je ze zadní strany DVD] ()
Zajímavosti (3)
- Film získal na filmovém festivalu Sundance roku 1983 hlavní cenu dokumentárních filmů. (Clik)
- Henry Chalfant původně zamýšlel natočit dokument o breakdancingu, ale v průběhu natáčení zjistil, že nemá dost zajímavých záběrů. Zaměřil se proto na graffiti umění a zkombinoval záběry, které vedly k tomu, že se graffiti začlo více spojovat s hip-hopovou kulturou. (Epistemolog)
- Brad Pitt, James Franco a baskytarista Flea poskytli finanční dary, aby pomohli snímek restaurovat. (Epistemolog)
Reklama