Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Není ani nejslavnější, ani největší a už vůbec ne nejstarší. Přesto se moskevské metro jedním primátem pyšnit může – podzemní dráha, která denně přepraví více než osm milionů lidí, má nejpřepychovější výzdobu na světě. Mramor, ušlechtilá ocel, drahé kovy nebo barevné sklo. To vše připomíná honosný palác a zároveň vypovídá o marnivosti, se kterou sovětští soudruzi soupeřili se svými západními rivaly. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (22)

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Kvalitní dokument o počátku a průběhu stavby architektonického majstrštyku stavěného na politické zadání bez přesného původního plánu a dostatečných znalostí o geologickém podloží Moskvy, kterým mělo vést. Zajímavé jsou i informace o politickém dění souvisejícím se stavbou. Škoda, že to celé končí v padesátých letech, čekal bych pokrytí až do současnosti, případně i plány do budoucna. ()

Reklama

pOne 

všechny recenze uživatele

Dobré jako dokument i jako hořká komedie :) Zajímavé okolnosti stavby moskevského metra. Nadzemní část jedné z hlavních stanic byla stavěná čtyřikrát, než se stavebníci trefili na to správné místo :) ... a ještě kvůli tomu museli zbourat část tržnice. Asi jim to nevyšlo :) Jeden z hlavních projektantů moskevského metra neměl ani jednu vychozenou třídu. V první fázi výstavby nebyly peníze problémem. Stavěly se honosné stanice. Pak přišel zlom a podle hesla od pangejtu k pangejtu se začaly stavět ekonomické stanice jako skořápky. Nevím, do jaké míry je tento dokument pravdivý, každopádně něco o Rusku jako takovém prozradí. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Kaganovičova parta nejdříve srovnala se zemí kostely a pak začala stavět svůj svatý kopeček, zde tedy doleček. Ten srovnat se zemí nejde, ten by se musel srovnat s pozdzemím. Dokument to byl pěkný, ale architektura je pro mě příliš ookázalé umění, zajímavé především tím, že hned vidíme, v které době kdo vládl, a co staví na odiv. ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

Moskevské metro, postavené ve 30. a 40. letech 20. století, bylo chloubou a výkladní skříní Sovětského svazu. Dodnes jde o světový unikát. Podzemní paláce, na kterých pracovali nejlepší umělci a architekti, nemá ve světě obdoby. Použití ražené tunelovací techniky se ukázalo ve své době jako odvážné, ale ideální řešení. Dodnes jde o nejběžnější způsob provádění tunelové infrastruktury uvnitř městské zástavby. Použití razicího štítu, patentovaného v Anglii již v 1. polovině 19. století, ohromně usnadnilo výstavbu, která by byla jinak kvůli nepříznivé geologii (tekuté písky, jíl) ohrožena. Projekční práce, kterou na projektu vykonali inženýři z Charkova, se dodnes jeví jak z hlediska rychlosti a objemu prací, tak technické náročnosti, jako nepřekonatelná. Zvlášť uvážíme li, že znalosti o geologii Moskvy do té doby končily někde v hloubce 10-15m, zatímco metro se stavělo 30-40m pod povrchem a pracovat se mělo začít okamžitě. _____ Stavba pražského metra zahájená koncem 60. let, vychází velkou měrou z moskevského vzoru. Kvalitní dokument, který stojí za vidění. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama