Režie:
Aleksa GajicObsahy(1)
V Bělehradě roku 2074 se setkáváme s vysokoškolskou studentkou psychologie Edit. Ta si užívá svého studentského života a přátel, avšak pokus vyzrát na zkoušku pomocí paměťového čipu bude mít neblahé následky... (Karadum)
Recenze (27)
Tak ono to není vůbec špatné, přinejmenším dějově to do sebe něco má, nějaká atmosféra v tom taky je a pár scén je dost dobrých. Jenže na víc jak lepší průměr to nemá. Obzvlášť, když to neustále lavíruje mezi dramatem a komedií, jenže tady to lavíruje fakt úplně neskutečně a to po celý film - takže když to ve finále přijde s nějakou myšlenkou (jako filozofický bych ten film fakt neoznačil), člověk netuší, jak moc to může brát vážně. Mě se ta myšlenka celkem i líbila, ale to je její podání leckomu může připadat směšné. Navíc ani ten scénář není úplně dokonalý a určitě se s tím dalo pracovat líp a poutavěji, protože přece jenom je tam pár zbytečně dlouhých scén a ty docela dost brzdí jinak zajímavý děj. A animace mě taky moc nezaujala. Asi si to znova už nepustím, bůhvíjak silné dojmy z toho taky nemám, ale stejně to má něco do sebe a ačkoli je vidět, od koho se Srbové inspirovali, i tak si myslím že stojí za to se na to podívat. 3* ()
Nemám potřebu pátrat, odkud autoři čerpali inspiraci - ale k "Kōkaku kidōtai" (rok vzniku 1995) bych srbský počin za každou cenu nepřirovnávala. "Technotise - Edit a já" je svébytný příběh, který je patřičně hrdý na svou nezávislost a jehož víra ve vlastní schopnosti je neotřesitelná. Občas se nechá unést a v návalu nadšení z pocitu dospělosti a soběstačnosti se nedokáže vyvarovat impulzivních a maličko zbrklých kroků - ale přitom nezapomíná, co chce říct, drží se vlastní cesty a svérázných, docela originálních představ o budoucnosti plné protikladů. Jedinečné a velice těsné spojení dvou diametrálně odlišných bytostí si možná zasloužilo osudovější a temnější finále - ale na druhou stranu ani předložený závěr mi není proti mysli ... 4,5* ()
Fakt paráda a velké překvápko.. Scifíčko jak řemen, hračičkovsky vydesignované, funkční, zábavné, osobité i chytré. Erste bank sice bije do očí, ale není to nic rušivého a pokud je to fintička nutná k financování takhle povedeného projektu, tak proč né? Ani v divokých snech by mě nenapadlo, že film financovaný bankou (navíc v Srbsku) může být tak otevřený (např.nahota, sex), svobodný (např.vulgarismy) a nemainstreamový (přecijen je to trochu více filosofující než např. výdělečné transformerovky).... Prostě moc fajn :) ()
Je příjemné, že kyberpunk je stále dostatečně životný na to, aby vznikaly příběhy těžící z jeho estetiky. Gajić pokračuje v budování filmového světa počínajícího Blade Runnerem a rozpracovaného hlavně v Kókaku kidótai. Vtipně mu ovšem obrušuje určité hrany prvky realistična. V Bělehradě budoucnosti proto cikáni sbírají kybernetický šrot do potahu taženého vychrtlou herkou a fabule se v zásadě drží při zemi, neboť popisuje každodenní peripetie partičky studentů. Teprve v polovičce děj poněkud zhoustne, když hlavní hrdinka Edit získá nezvyklého nájemníka. V závěru se však z filmu nestane prequel k hypoteticky možnému seriálu o superhrdince, který by divák vychovaný na animé a amerických filmech očekával, ale vše se vrátí do vyjetých kolejí běžných vztahů budoucnosti. Obecně je zajímavé, že východoevropské sci-fi (Noční hlídka budiž dalším příkladem) mnohem více ukazují život, skutečnou špínu a oprýskané zdi a nikoli jen ten stylizovaný punk. Snad je to to naše latentní dědictví socialistického realismu :) ()
Animované rozšíření srbské komiksové knihy, které žánru nedělá žádnou ostudu. Animace sice není úplně top class, příběh ale má hlavu a patu, filozofování je tu sporé a vstřícné a nabídka podoby světa v ne tolik vzdálené budoucnosti (rok 2074) má celkem střízlivý a reálný punc (product placement Erste Bank není nijak zákeřný nebo přehnaný). Animátoři nakonec trochu sáhly i do nude škatulky, takže žádný Disney pro prťata :-) Film není asijsky převzrušený, nemá americky abnormálně morální tendence a jeho završení nebudí pocity z dortu pokrytého roztékající se cukrovou polevou. Takže u mě dobrý a klobouk dolů před Srby. II Scénář: Aleksa Gajić (na motivy vlastního komiksu TECHNOTISE, pod kterým je podepsaný spolu s Darko Grkinićem). 80% ()
Galerie (3)
Photo © Yodi Movie Craftsman
Reklama