Reklama

Reklama

Recenze (4)

Dellamorte 

všechny recenze uživatele

Brilantná filmárčina , z ktorej si viacero nasledujúcich filmov bralo inšpiráciu , či už s , alebo bez vojnovej tématiky , no nie s takým psychologickým nasadením. . Strauss svojím výkonom podsúva nevedomky celé dielo každému " cinephilovi " Privátny bodík uberám čiste zo subjektívnych dôvodov. ( nevyhľadávam totiž vojnové filmy ). Ale inak skvelý vojnovo mysteriózny filmový zážitok. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

SPOILERY Filmy o lidech, kteří buď ztroskotají na opuštěném ostrově nebo o samotě přežívají apokalypsu, často pojednávají o tom, co se děje okolo nich zvenčí, ale vnitřku se věnují spíš jen okrajově nebo vůbec. The Noah je snad první takový film, který se věnuje hlavně tomu vnitřku. Celý film je totiž dost (a do jisté míry jenom) psychologický, a to až tak, že by se dalo pochybovat, jestli k té nukleární katastrofě vůbec došlo a jestli vůbec sledujeme sci-fi. Ústřední postava, přeživší voják (který nemá určené jméno, ale říká si Noah), takhle ztroskotá na opuštěném ostrově a jak už to tak bývá, neustálou samotu bez jakékoli naděje na její konec vůbec nezvládá, takže si vymyslí imaginárního kamaráda Friday a na něm se odráží hodně z Noahova charakteru. Noah je totiž vůdčí typ, takže Friday je automaticky a rád tím podřízeným, vždy přitakávající tomu, co mu Noah řekne. A když mu vymyslí přítelkyni, vede to rychle k žárlivosti, (imaginárnímu) milostnému trojúhelníku a mírně agresivnímu chování ze strany Noaha. Jeho sílící fantazie je natolik velká, že oba jeho imaginární přátelé začínají žít "vlastním životem" a jak si je "nemůže ovládat" podle libosti, jeho ideální svět se rozpadne a oba dva Noaha opustí. Tedy ve zkratce, Noah nedokáže být sám, ale zároveň nedokáže žít bez toho, aby všemu nevládl a vše neřídil. To je tedy celá první půlka filmu, která mě naprosto nadchla a její rozsáhlá psychologie hlavní postavy (kterou jsem zde jen shrnul, ve filmu je toho o Noahovi ještě víc) mě velmi příjemně překvapila. A ten styl kamery jak ze slavného britcomu Peep Show mi přišel dost zajímavý a atmosférický, navíc má v sobě dodnes nepřekonatelný prvek originality v tom, že situace vidíme (především) očima právě Fridaye, toho imaginárního kamaráda. Nikde jinde něco takového myslím opravdu neuvidíte, možná jen tady, ale ruku do ohně bych za to nedal. No a pak přijde druhá půlka, která je vlastně úplně o tom samém, jen větší, jasnější, pochopitelnější... a roztahanější. Vlastně ne roztahanější, jenom roztahaná, z první půlky jsem takový pocit neměl. Noah si tu sice vybuduje celý vlastní svět, kterému vládne pomalu jako nějaký bůh, ale vše stejně spěje k válkám a zániku, stejně jako u světa, co byl předtím a i toho mikroráje, který jsme poznali v první půlce filmu. A i když to má některé scény stále hodně zajímavé, stejně zamrzí, že už to nemá moc co nového říct ani po té psychologické stránce. A některé scény zase trvají opravdu zbytečně dlouho, hlavně ta "válečná" v dešti. Dojmy mi to ale dolů moc neshodilo a tak pro mě The Noah stále zůstalo hodně zajímavou a povedenou sci-fi, u které jsem rád, že jsem se na ni vůbec odvážil a podíval se na ní. Bylo to teda kvůli tomu, že k tomu neexistují žádné (ani anglické) titulky a z odposlechu mi většinou něco málo unikne, ale nakonec musím říct, že jsem s tím neměl žádný větší problém a vše podstatné jsem myslím pochopil. Dost mě ale mrzí, že to je jediný film Daniela Bourly. Talent podle mě určitě měl a dost by mě zajímalo, jak by vypadaly i jeho další filmy... 4* () (méně) (více)

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Tento film mi po skončení vzal téměř všechna slova... The Noah je jeden z nejzajímavějších amerických filmů, s jakými jsem měl dosud čest a vůbec nevadí, že výrazně nízkorozpočtový, s jediným živým hercem před kamerou, protože z toho naprostého minima se mi dostalo naprosto maximálního zážitku v podobě neotřelého artového filmu s originálním nápadem i bohatým myšlenkovým přesahem. Režisér Daniel Bourla natočil za svůj život tento jediný film, jehož výroba spolu se střihem zabrala několik let. Dle svých slov se nikdy nechtěl stát filmovým režisérem, pouze si vyplnit svůj dlouholetý sen natočit si autorský experimentální film, v němž by uplatnil svůj nápad vyprávění primárně skrze zvuk a silnou imaginaci jedné postavy. Ale ten jeden film možná v tomto případě vydá za několik dalších. ... A O ČEM TO VLASTNĚ JE? The Noah (Noé), odkazující na biblickou postavu, představuje člověka, který jako jediný přežil velkou apokalypsu, unikl coby voják na opuštěný ostrov a zůstal tu žít v slušně vybaveném bunkru. (Pozor, dále v komentáři následují VELKÉ SPOILERY!!) Jednoho dne se mu přihovoří záhadný muž Friday (Pátek), kterého nevidíme, jenom slyšíme mluvit a hrát na hudební nástroj a občas zahlédneme nejasný stín. Může být přízrakem, zjevujícím se Noému, může být výplodem fantazie. Protože díky fantazii je možné přežít krutou realitu mnohem snáz. A protože jedině díky možnosti člověka žít s jinými lidi je život možný. Muži se tak spřátelí, dokud se mezi nimi neobjeví ženská a nezpůsobí konflikt. A stejným způsobem, jakým se objevil onen muž i ona ženská, se postupně na ostrově vystřídají u Noaha nejrůznější neviditelní lidé, fiktivní školní třída dětí, pro něž se stane Noah učitelem, konají se fiktivní slavnosti, dýchánky. Krásný svět, který si Noah zařídil, jenže selanka se zhroutí, brzy jí střídají války. Události obecného charakteru začíná vystřídavat průběh všech zásadních událostí moderní historie, které po několika válkách, politických vzpourách, érách několika diktátorů a rovněž s vývojem technologií, které dopomohly lidstvu k prohloubení vzájemného odcizení i ničení přírody, skončí na závěr děsivou apokalypsou. Noah se stal součástí světa, který si vytvořil a který ho pohltil natolik, že z něj (poté, co se mu vymkl z rukou) nemohl uniknout, a stejně jako na začátku zůstává opět sám... akorát že z řadového vojáka se mezi tím proměnil v hrdého generála s uniformou plnou medailí. Ovládnutím světa se vlastně sám chytil do pasti, protože coby jediný vládce s absolutní mocí svůj svět nenávratně zničil a odsoudil v zánik. KONEC POPISU DĚJE A MÉHO POCHOPENÍ FILMU * * * * * Už déle mě žádný film nedostal, nenadchl a nerozložil AŽ takhle, jako The Noah. Tohle mi přijde úplně geniální a originální svým pojetím včetně obsažení prakticky celého příběhu lidstva napříč staletími, na pozadí fiktivního mysteriózního příběhu. Má to v sobě řadu dechberoucích scén, střídá atmosféru od rozjímání přes humor až po depresi, mezi řádky nabízí množství silných myšlenek a Robert Strauss coby jediný herec na scéně to celé překvapivě dokáže excelentně utáhnout. [100%] () (méně) (více)

fragre 

všechny recenze uživatele

"Veškeré tvorstvo na zemi, vše, co se hýbe, zahynulo – ptactvo i dobytek, zvěř i veškerá havěť hemžící se po zemi, i všichni lidé. Vše, co mělo v chřípí dech života, vše, co žilo na souši, pomřelo. Bůh smetl všechny živé tvory z povrchu země. Vše od člověka až po dobytek, drobnou havěť i nebeské ptactvo bylo smeteno ze země. Zůstal jen Noe..." Tímto neúplným citátem z knihy Genesis začíná velmi depresivní film jednoho herce. Je to citát neúplný, neb tam chybí konec věty "...a ti, kdo s ním byli v arše", ale tento Noe v uniformě připlul k tichomořskému ostrovu v své arše sám, žádný nový život nepřivezl. Na ostrově nalezl jen opuštěnou základnu nepřítele s technikou, kterou pohlcuje rostlinstvo. A zřejmě zůstal na celém světě sám po zničující válce dvou bloků. Jak přežít takovou samotu, když je člověk tvor společenský? Jen tím, že si tu samotu zaplní přízraky ze své mysli. Bohužel jsem si ten film určitě nemohl zcela vychutnat. Je jasné, že zvukové přeludy, které ten voják slyší jsou zvukové stopy z filmů, rozhlasových či sportovních vysílání, které byly součástní popkulturního povědomí USA a které jsou mi v podstatě neznámé. Takže takových ironických narážek, jako když tento poslední člověk na světě čte knihu Dale Carnegieho Jak získávat přátele a působit na lidi, je tam asi více než jsem stačil poznat. ()

Zajímavosti (3)

  • Film byl natočen v Portoriku během deseti týdnů v roce 1968, ale kvůli nedostatku financí strávil více než šest let v post-produkci. (WernerDMZ)
  • Premiéra filmu proběhla 10. dubna 1975. Po čtyřech uvedeních byl zabaven právníky kvůli dluhům, které za sebou jeho vznik zanechal. Znovu byl uveden až v roce 1997 v televizi a poté v roce 2006 na DVD. (WernerDMZ)

Reklama

Reklama