Režie:
Miroslav HubáčekScénář:
Oldřich DaněkKamera:
Rudolf Stahl ml.Hudba:
Jan F. FischerHrají:
Dana Medřická, Karel Höger, Otakar Brousek st., Světla Amortová, František Holar, Valentina Thielová, Vladimír Menšík, Václav Lohniský, Nelly Gaierová (více)Obsahy(2)
Milostný příběh o ženě, která našla svou krásu, ale odmítla žít ve stínu podvodu. Dana Medřická a Karel Höger se před kamerou setkali v několika filmech, poprvé jako manželé Alšovi v Krškově životopisném filmu Mikoláš Aleš (1951). Dramatik a scenárista Oldřich Daněk jim ušil na tělo role v melodramatickém filmu režiséra Miroslava Hubáčka Ošklivá slečna. Dana Medřická zde ztvárnila zatrpklou staropanenskou revizní účetní Hanu Kalvodovou, která přichází prověřit účetnictví oblastního nakladatelství. Žena, která skrývá svou vnitřní nejistotu a svá životní zklamání pod nepřitažlivým zjevem, se nečekaně promění pod vlivem vznikajícího vztahu s vedoucím redaktorem Jiřím Šteflem (Karel Höger). Začínající milostné pouto však dostane trhlinu, když se ukáže, že Štefl je zapleten do zpronevěry. Právě interpretace hlavní herecké dvojice povýšila melodramatický příběh na nevšední drama lásky, intrik a zklamání. Dobová kritika označila výkon Dany Medřické za „herecký koncert, který snese nejvyšší měřítka“. (Česká televize)
(více)Recenze (53)
!!!Nečtěte zdejší obsah, nechte se překvapit!!! Je totiž čím. Ošklivá slečna je film vyloženě krásný. Akurátní účetní v nezaměnitelném podání Dany Medřické v něm přijíždí vyšetřovat zpronevěru v libereckém nakladatelství a postupně taje v péči světáckého redaktora Karla Högera. Jestli vás teď napadlo, že už stejně víte, co se nakonec stane, možná máte pravdu a možná ne. Ono totiž v závěru jde stejně o mnohem víc než jen o nějaké peníze. Film má takřka noirovou atmosféru a musím říct, že působivější romantickou scénu než je ta s výletem na Ještěd jsem dlouho neviděl. ()
Komorní drama upjaté slečny, pro kterou vysvitlo slunce - i když jen na pár dní ... TAK prchavých ... přesto významných ... nezapomenutelných - na šedé pouti k věčnosti, lemované každodenními povinnostmi. Drama, která má pochopení, neboť privátní cesty do pekla - nebo alespoň do očistce - bývají mnohdy dlážděny dobrými úmysly ... těmi nejlepšími. Tudíž ani nesoudí ... od toho jsou tu jiní. 4,5* ()
Je to zážitek, pozorovat, jak tehdejší totalitní Československo chtělo samo sebe vidět; to mezidobí mezi první polovinou 50. a druhou polovinou 60. let, ta směs iluze, propagandy a hlubiny individuálního života (ovšemže "hlubiny" v občansky schválených mezích). Když zapomenu na smyšlenost toho postbudovatelského soudružského života, jsem v tom. Nálada hutná, Medřická s Högerem nádherní - oni dělají ten film tím, čím je (v součinnosti s obrazem a autentickým Libercem). Přijmout skutečnost tak, jak se zde imaginárně maluje, ostatně stojí za to: teprve tehdy jsem totiž schopen vnímat drama svědomí (no řekněte sami, kdo by s tím dělal takové štráchy). Stran jednání postav: Původní nevěrohodnost jeho rychlého tlačení na pilu vyvrácena závěrečným odhalením; původní nevěrohodnost její rychlé proměny vyvrácena hodinkami a rukopisem o Buchenwaldu. Skvostně rozprostřeno. Poslední vteřiny trpí přepálenou řemeslnou jímavostí, ale to se vsákne. Musím ovšem hodně přivírat oči nad tématem emigrace a hodně zatnout zuby při "Ano, možná ho sem pošlou. S revolverem.", abych tomu ty čtyři dal. ()
Ale co. Zvyšuju na 5. Už jsem to viděla x krát a nenudila jsem se ani jednou. Sice se v dobových kritikách opakuje tvrzení, že Daněk nenapsal postavu Štefla příliš plnohodnotnou, ale ta souhra mezi Högerem a Medřickou je tu naprosto úžasná, později v ještě větší míře společně září v TV snímku Romeo a Julie na konci listopadu. Menší protor, ale taky zamenitě zužitkovaný, dostávají společně ve filmech Zde jsou lvi, Mikoláš Aleš, Profesoři za školou a Půlpenny (jako protihráči). Dana Medřická dokázala perfektně ztvárnit přerod z "ošklivky" na krásku mimochodem i v inscenaci Obchodník s deštěm, kterou režíroval Rudolf Hrušínský. Analýza vč. odlišností scénáře a filmu k přečtení zde: http://25fps.cz/2014/oskliva-slecna/ ()
Psychologicky laděný snímek o zpronevěře peněz je zasazen do špinavých padesátých let a noirovská atmosféra je navozena perfektně. Do téměř detektivního rozpoložení se vkrádá i milostný vztah kontrolorky a redaktora ve skvělém podání Dany Medřické a Karla Högera, jejichž citlivé herectví je kořením celé podívané. Závěr zůstává otevřený a divák si tak může pohrávat s vlastním úsudkem. ()
Galerie (12)
Photo © Československý státní film
Zajímavosti (1)
- Filmovanie prebiehalo v Liberci a na Ještěde. (dyfur)
Reklama