Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Pocitově slabší Forman, který nenadchne nějakým dějovým spádem, ale to neznamená, že by to byla do očí bijící nuda. Forman si evidentně práci s neherci v Československu oblíbil natolik, že své postupy prakticky zopakoval i za oceánem. Postavy se chovají často podivně. Nejvíce mě zaujala scéna, ve které Vincent Schiavelli učí přítomné kouřit marihuanu. A za zmínku určitě stojí krásná písnička "And Even the Horses Had Wings". 70% ()
Přelom 60./70. let. Dcera je pro své rodiče němá. Nevědí, co má v pokoji. Nevědí, kam mohla jít. Neslyší ty neslýchané písně, které dcerušky stejně neumějí zazpívat. Když přjde na věci, s nimiž nová generace volně nakládá - sex, drogy, ulice, hudba, ukazuje se, že to rodiče jsou dětmi, které potřebují ochranu. Forman inspirovaný Formanem. Dárek Americe na přivítanou: přišel, viděl, natočil. Poslední z filmů, pro něž patří na Parnas. Mohlo by se říci, že závěrečná scéna s nápadníkem bere filmu pěkně kulaté zakončení a je přebytečná. Bohužel není, jede se dál, děti rostou. ()
Hodne vydarená formanovsky kritická komédia, ktorá obzvlášť naberá na tempe v druhej polovici. Aj keď to začína ako hippícky casting na Superstar, postupne to prechádza k útoku na typickú variantu american dreamu . Je zbytočné upozornovať na najlepšie scény, ale pri table danci som sa teda hodne škeril. Proste kto umí, ten umí. Alebo skôr kto húli, ten umí :-)). ()
I po druhém zhlédnutí jsem se ujistil, že si tento film plné hodnocení právem zaslouží. Taking Off je skvělým svědectvím své doby - a krom toho je to i báječná komedie, v níž se nezapře vliv předchozích Formanových filmů. Smutný úděl chladného přijetí, jemuž byl tento snímek vystaven, v mých očích jen umocňuje jeho nekompromisní umělecké kvality. Už jen pro tu fantastickou Ondříčkovu kameru, dávající celému filmu téměř dokumentární charakter, mi nelze nebýt z tohoto filmu skutečně unešen. Snad u žádného jiného filmu jsem si nebyl jistější, že je to nedoceněný skvost. ()
Úplně stejný zážitek jako Hoří, má panenko. Pohled do života obyčejného lidu v podivné době. Jen s tím rozdílem že lid je tentokrát americký a doba přeje hippies. Bohužel identický film znamená i stejné vady na kráse. Stejně jako u českého filmu se tak na Taking Off líp vzpomíná než dívá. Nejednou jsem se při filmu přistihl, jak odpočítávám vteřiny, myšlenkami bloudím úplně jinde nebo pomalu usínám. Geniální neherecké hlášky a pohledy na tom nic nemění. Naopak, teprve když přijde vyvrcholení filmu, člověk má chuť vynášet Formana do nebes. A když si teď na film vzpomenu, nevidím jediný důvod to nedělat. ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Miloš Forman si přál, aby herci při natáčení scény s hraním svlékacího Pokeru nevěděli, kdy na ně přijde řada, a tak před první klapkou seřadil karty tak, jak potřeboval, ale herci sami hráli doopravdy. Protagonisté tak sami skutečně nevěděli, jaká karta přijde na řadu. (ČSFD)
- V zástupu dívek na konkurzu vynikají i autentické talenty a budoucí hvězdy, jako například pozdější držitelka Oscara Kathy Doyle Batesová, která ve filmu zpívá teskný song „Even Horses Had Wings“. (Kubrickon)
- Miloš Forman na své první natáčení v angličtině později vzpomínal: "Já nevím, jestli jsem tak blbý nebo arogantní, ale mně nikdy nic nepřipadalo moc těžké. Svědčí to taky o určité drzosti. Když jsem nechal herce v Taking Off improvizovat, ani jsem pořádně nevěděl, co říkají. Vždycky jsem se podíval na Bucka Henryho, on je taky scenárista a režisér, jestli to v té scéně sedí, a když kývl, tak jsem řekl: 'Dobře, jedeme dál', a když zavrtěl hlavou, tak jsem řekl: 'Zkusíme to ještě jednou.'" Důležitý byl také cit pro rozpoznání intonace: "Mnohokrát jsem poznal, jestli je to, co herec říká, pravda, podle melodie hlasu. Podle melodie věty, kterou herec vyslovuje, tuším, jestli to je, nebo není dobré." (NIRO)
Reklama