Reklama

Reklama

Prerokbe Ognja

  • USA Predictions of Fire
všechny plakáty
Dokumentární / Hudební
Slovinsko / USA, 1996, 84 min

Recenze (3)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Prerokbe Ognja považuji za nejhlubší dokument pojednávající o fenoménu Laibach a v širším záběru i NSK. Toto umělecké uskupení, které zahrnuje sekci hudební (Laibach), výtvarnou (IRWIN), divadelní (Noordung, dříve Sisters of Scipio Nasice), designu (Novi Kolektivizem), filozofickou (Institut čisté a aplikované filozofie), televizní (Retrovizija), architektonickou a snad i nějaké další přišlo v určitém ohledu s velice jednoduchou, ale zároveň velmi zajímavou strategií tvorby. +++++ Mohlo to být ve jménu odhalení fungování ideologie a propagandy, ale i ve jménu osvobození umění od politických vlivů. Dokument naznačuje obě možnosti a z předkládaných informací lze usoudit, že se vzájemně doplňují. Laibach, ba celé NSK pracuje se symbolikou ideologií komunismu, nacismu, fašismu, ale i kapitalismu, slovinského nacionalismu, náboženství, pop-kultury a avantgardy. Smícháním prvků ideologií se zcela rozličnými cíli do přesto organických celků lze nahlédnout, že mechanismy propagagandy fungují v podstatě stejně bez ohledu na ideologii samotnou. +++++ Asi nejvýmluvnější ukázkou této skutečnosti je "výtvarný remix" nacistického plakátu pro účely jugoslávského post-titoistického režimu provedený skupinou Novi Kolektivizem. Původní podoba plakátu byla ponechána takřka beze změny, svastiku však nahradila hvězda, německou krajinu Triglav atd. Staronové dílo pak vyhrálo v soutěži o nejlepší plakát ke Dni mládeže. Jugoslávští komunisté sami nechtěně přiznali, že metody jejich práce na poli propagace se v mnohém od nacistických neliší. +++++ Nesourodou směsí se zajišťuje určitý druh nečitelnosti. Riziko zneužití takového umění spočívá v tom, že nějaký netušený drobný symbol byl zapracován zcela opačně, než se domnívá ten, kdo chce dílo použít pro své účely. U zmíněného plakátu bylo stále možno identifikovat jeho vzor. V jiných pracech cítíte oslavu nacismu a ukáže se, že použitý materiál pochází z díla antifašisty Heartsfielda. Páska na paži není se svastikou, ale s černým křížem z Malevičova obrazu. Uniforma na jiném plakátu, který se jeví taaak moc nacisticky, je americká. +++++ Pokud jsem správně pochopil, právě v obměnách starých motivů spočívá retro- metoda NSK. Jelikož svoje cíle ztotožňují s metami avantgardy, označují svůj směr za retroavantgardu. Protože však jejich díla tvoří nesourodá směs symbolů, nemohou zastávat funkci propagace konkrétních politických cílů. Prohlášení NSK tvrdí: "Všechno umění může být terčem politcké manipulace, krom umění, které samo užívá jazyka politické manipulace." Dle dokumentu tak jediným možným politickým cílem Laibachu a NSK může být "zničení historické naivity." +++++ Tato metoda se dá chápat jako akt pomsty avantgardy proti režimům, jež si dovolily její umění zneužít pro své cíle, politizovat jej. Malevič si to zažil v SSSR, futurismus se spojil s fašismem, i abstraktní expresionismus měl nežádané pletky se CIA. Nyní to má být politika, která je estetizována, politika má sloužit umění. Politika byla v prvomájových průvodech a spartakiádách předkládána jako zábava, nyní bude zábava, koncerty Laibachu, předkládána jako politika. Militaristické maše a temné vokály se snoubí s rockovou a popovou klasikou, jemné změny textu zcela převrátí původní významy. +++++ Kromě vysvětlení metod však Prerokbe ognja zabývá ještě svázáním tvorby NSK a především Laibachu v kontextu nedávné jugoslávské a post-jugoslávské historie. Vnímá jej jako velice úzké. Prerokbe ognja lze přeložit jako Předpověď ohně či Proroctví ohně. Jakého ohně? Dokument má zjevně na mysli válečný oheň na Balkáně. +++++ Manifest z počátku dokumentu, jenž dává část viny Západu: "Evropské národy! Demokracie zničila řád. Pole je připraveno. Nyní lze jen říci, že historie nikdy nebyla rozhodnuta, ani nikdy žádný národ nezvítězil díky spravedlnosti. Vždy rozhodovala čistá fyzická síla. Každá civilizace je na ní založena. Všechny síly zákona tančí dle hudby zbraní," byl pronesen až po jeho rozhoření. Nicméně ještě v mírové, byť již silně zjitřené době přednesl zpěvák Milan Fras na koncertě v Bělehradě silácký, frenetický projev sestavený z útržků Hitlera, Chamberlaina a Miloševiče, který lze chápat jako varování před válkou. +++++ Ale nezveličujme zbytečně jejich předvídavost, v té době nejspíš již mnoho lidí očekávalo totéž. Přesto považuji onen projev za zároveň kouzelnou i mrazivě děsivou provokaci. A není snad politika síly právě tak magická a strašná? Nespočívá právě v tom podmanivost Laibachu? V "nalezení štěstí skrze vzdání se vlastní individuality, rozpuštění své mysli v kolektivu, mase"? Pokud se člověk poddá jejich hudbě, která sama nemá politický cíl a posléze reflektuje toto poddání se, pak snad Laibach alespoň částečně funguje jako ono očkování proti "historické naivitě" a přispívá k jejímu oslabení. Anebo naopak? Je oné reflexe schopen jen ten, v kom už "historická naivita" částečně zemřela? +++++ Těžko s jistotou soudit, natož kvantifikovat. Jisto je, že Prerokbe ognja vás seznámí s NSK, jeho metodou práce, s tím, jak je vnímá Slavoj Žižek, jedna výtvarná kritička, jak se vnímají sami a ukáže nečekané souvislosti. Možná spojuje motivy příliš drze, odvážně a divoce, jak jsem si sám v leckterých chvílích pomyslel, ale pokud ano, tak jen následuje Laibach. Pro nadšené fanoušky Laibachu povinnost, pro ostatní dost možná spíše podivnost. Silné ****. () (méně) (více)

M.Macho 

všechny recenze uživatele

Komplexní ohlédnutí ani ne tak za Laibachem, IRWINem a NSK, jako spíš filosofickým kontextem jejich tvorby. Po překrytí historické, geografické mapy Evropy se tak nanáší nová vrstva - bizarní pastyš, která prorůstá obě předešlé. Vrstva NSK - fantaskní mapa křižuící estetiky výbušných uměleckých proklamací a po čortech promyšelné subverzi. Angažované umění (je li to umění či angažované?) a jeho strategii (zda je to vůbec strategie) hovoří oba vyspovádaní filosofové (Žižek i Močnik) nádherně obrazně. Připočtu-li stylizovaný komentář - jde o obraz NSK - ojektviní, ale silně vnímaný optikou samotného uskupení. ()

rivah 

všechny recenze uživatele

režie Michael Benson...Podvratný obraz reality minulé i současné, paralely totalitních režimů. Ale má to nějaký výhled? /Nikde nejsou žádné kritické reakce na tento film/ (max.70%) ()

Reklama

Reklama