Režie:
Maja MilošScénář:
Maja MilošKamera:
Vladimir SimicHrají:
Isidora Simijonovic, Vukasin Jasnic, Sanja Mikitisin, Jovo Maksič, Monja Savic, Katarina Pesic, Sonja Janicic, Jovana Stojiljkovič, Vladimir Gvojic (více)Obsahy(1)
Radikální film chladnokrevně zachycující život dospívající dívky v současném Srbsku provokuje nejen explicitními sexuálními záběry, ale především pokládá otázku, jak moc ovlivňují nastupující generaci digitální revoluce a proměny tradičních hodnot. Srbský film KLIP je čerstvým vítězem prestižního rotterdamského festivalu, kde zaujal především silou a autentičností své výpovědi. Příběh šestnáctileté Jasny, která se snaží definovat své místo ve světě a dospět, je totiž na samé hraně toho, co o dnešních teenagerech chceme vědět. Jasna je bezhlavě zamilovaná do o něco staršího Djoleho, ale jejich vztah je spíše než na romantických procházkách založen na divokých mejdanech plných drog, alkoholu, rozvášněného balkánského popu, násilí a sexu, který si natáčejí na mobilní telefony, ostatně stejně jako celý svůj život. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (310)
Autentické, dobre zahrané, sexuálne otvorené - ale nie samoúčelne. Sexuálne scény budujú vznikajúci vzťah ústrednej dvojice, ktorý naberie na zaujímavosti až v druhej polovici filmu. Rodinné zázemie hlavnej postavy nudnejšie, snímku skôr spomaľuje, než by jej dodávalo ďalší rozmer. Úprimný a osobitý film, ale v porovnaní s Kids menej úderný, bez výraznej pointy, ktorá by ho urobila nezabudnuteľný. ()
Láska je sex. Já nejsem nic. Já jsem všechno. Být výjimečný! Jak moc silná je touha být výjimečný. A bytí, to je nuda. Internet je mé místo. Hltám instantní zbytky. Fet zavírá oči a tiší, dovoluje se radovat. ,, ...Ale lidé byli stvoření s prázdným místem v jejich srdcích, které nedokáže nic zaplnit... '' No. Minimálně na tvorbě toho místa přepečlivě pracujeme. ()
Děsivě přesné a odpudivé zároveň. Maje Milos se podařilo natočit zdařilou existenciální výpověď o dnešní "digitální" generaci, jejímiž hlavními znaky jsou párty, chlast, sex a Facebook. Zhruba od rumunských 4 měsíců, 3 týdnů a 2 dnů nepamatuji tak autentickou a syrovou atmosféru bezvýchodnosti, která je zde navíc ještě umocněna všudypřítomným nahrávajícím mobilním telefonem, jakožto typickým znakem přetechnizované doby, v níž je nutné umět vstřebávat mnoho (ne)podstatných informací napříč různými mediálními kanály. Za nápadité považuji také využití hudebního doprovodu skládajícího se z hloupých popových hitů, které velmi trefně komentují vyprázdněnost titulních postav a situací. Čeho naopak bylo příliš, jsou explicitní sexuální scény, bez nichž by se film klidně dokázal obejít. Takhle lehce zavánějí aurou laciného šokování, aby mohly vyvolat nějakou kontroverzi (= větší povědomí o filmu). ()
Nemilosrdný pohled na život dnešní mládeže (nejen) v Srbsku. Facebook, mobily, divoké mejdany, ponižující sex a neschopnost (a nechuť) vyjadřovat své city. "Romantická" linie je sice poněkud monotónní, ale její vyvrcholení má pořádné grády a skvěle podtrhuje její vyznění. Velmi dobrá generační výpověď, která je přitažlivá i alarmující, aktuální i nadčasová. 80 % ()
Galerie (58)
Zajímavosti (9)
- Maja Milos sa pokúšala pracovať s 18 a 19-ročnými, lenže „to už bola úplne iná generácia. Nemali v sebe tú surovosť,“ povedala režisérka, a tak nakoniec obsadila 14 a 15-ročné deti. S nimi jednotlivé scény skúšala počas štyroch mesiacov takmer každý deň. (Sufferer)
- Ruská premiéra filmu mala byť 30. augusta 2012, avšak jeho premietanie zakázalo Ministerstvo kultúry, ktorému prekážalo vulgárne vyjadrovanie sa jeho hrdinov, to, že užívajú drogy a alkohol a v neposlednom rade „pornografické“ zobrazenie sexu medzi neplnoletými protagonistami snímky. Za tento krok si ministerstvo vyslúžilo obvinenia z cenzúry. (Sufferer)
- Film vznikal šest let, čtyři roky byla Maja Miloš v intensivním kontaktu s mládeží. Za tu dobu hovořila se stovkami mladých lidí, čímž se chtěla vyhnout ironickému odstupu. (JoranProvenzano)
Film bez príkras, bez servítky, ktorý priamo ukáže zlú stránku sveta, ak krajina je na dne a ľudia sú morálne na dne. Je to film o mladej generácii pubertiakov, assbookovej degenerácii, generácia Justina Biebera, zvráteného popu, techna a iných žánrov ako disca, kde skôr v textoch ide o sexualitu, mamon a ukazuje sa to aj v klipoch. Generácii, ktorá má svoj život trávi na diskotékach, oslavách, požíva alkohol a drogy a oddáva sa neviazanému sexu a celý svoj život si fotia a nahrávajú. Pred týmto filmom som videl film LOL, ten oproti tomuto absolútne nič a odsúdil som ho, lebo sa mi zdal ako počiatočné štádium k takémuto správaniu. Tento film nechcem odsúdiť, aj keď si myslím, že tam už toho bolo príliš ohľadom pornografie a niektoré veci sa dali odpustiť a naopak ešte by sa tam niečo hodilo pridať. Treba však brať do úvahy, že vo filme pri sexuálnych scénach neboli deti, boli používaní dvojníci, triky a makety. Taktiež treba brať do úvahy, že to nie je zvrátené bezduché bláznovstvo ako Srpski film. Tento film by podľa mňa mal byť nevhodný do 18 rokov a s istou cenzúrou nevhodný do 15 rokov. Mal by byť mementom pre dospelú generáciu, lebo popravde skutočnosť je niekedy ešte horšia a v krajinách ako Ukrajina, Rusko, USA, Brazília, Holandsko, ale vlastne všade sa takéto veci dejú a treba chápať, prečo sa na nás kriticky pozerajú v arabských krajinách. príliš sme povolili uzdu drogám, homosexuálom a iným sexuálnym úchylkám, pornografii a iným zvrátenostiam. Bojíme sa o tom hovoriť, ale pritom k tomu skoro všade dochádza, deti strácajú poctivosť už nielen pred manželstvom, ale aj vo veku pred 18 rokom, dokonca niekedy aj v 14. rokoch Ja som kresťan a k týmto veciam aj filmom mám svoj postoj a názory, ale myslím, že treba pomenovať situáciu pravým menom, aby sme týmto veciam zabránili a nestrkať hlavu do piesku, preto je pre mňa akoby dokument. Bol by som rád, keby sa aj cirkev nebála otvorene tejto témy. V našej krajine, ale aj v Srbsku je vysoká nezamestnanosť, navyše tam je aj zničená krajina, otrasná komunistická architektúra sa bije s novodobou, všade je bordel, kapitalizmus hľadí len na peniaze, všade je nevkus a zničené spoločné parky, domy, cesty, ale boháči si stavajú vily, nákupné centrá, proste sme spadli aj my aj oni na dno. Keď sa k tomu pridá choroba v rodine, zlý školský systém a žiadne vízie do budúcnosti, skončí to ako na konci, že dievča zostáva s chlapcom, ktorý ju zmláti a možno v budúcnosti mlátiť bude, všade je potom rozvod, nemanželské deti, chudobné deti, ktoré si nemôžu veľa dovoliť a takýto život prežívania končí často samovraždou alebo vraždami, či väzením, bohužiaľ akoby som videl svoju dedinu, blízku Bratislavu, generáciu môjho brata a mladšie, či dokonca v slabšej miere aj svoju, či staršie. Ešte keď sa k tomu pridá obchod s bielym mäsom, ktorí v slovanských krajinách, najmä kvôli kráse slovanských dievčat prekvitá a tiež prostitúcia, mafia, tak sme horšie než len na dne a to sme. Film beriem ako radikálne poukázanie na vec, tento film na rozdiel od amerických, ktoré k takémuto správaniu nabádajú, beriem skrátka inak, je to drsná výpoveď o generácii, ktorá stratila hodnoty a prispeli k tomu extrémy Izmov, najmä posledných komunizmu a kapitalizmu, v Juhoslávii dotvorené vojnou. Že generácia 18 a 19 ročných už nemá tú drsnosť, čo zistila režisérka je trocha pravda, pomaly mi zisťujeme, že takto to ďalej nepôjde, aj my sme skúsili z toho takmer všetko, ale nikam to neviedlo a začínajú nám hovoriť stratená generácia, bez budúcnosti, navyše v čase hospodárskej krízy. Tiež je možné, že sme sa trocha aj preriedili, nuž svet nie je len pekný modrý obláčik a tentoraz preto, že chcem aby sa s týmto stavom niečo robilo, pozdvihnem aj to, čím opovrhujem, lebo to podľa mňa nie je návod pre mladých ako sa chovať, ale akoby v zrkadle môžu vidieť svoj život. Nebuďte ovce, to je môj odkaz! () (méně) (více)