Obsahy(1)
Hledání pravdy v kauze zabití mladého Roma v Tanvaldu o silvestrovské noci roku 2012, kdy údajně v sebeobraně místní občan zastřelil dvaadvacetiletého Ladislava, otce dvou malých dětí. Dokumentární detektivka, ve které se autoři vydávají po stopách české xenofobie. V Tanvaldu mají místo náměstí parkoviště a supermarkety. Zima je zmrzlejší než ve zbytku republiky. Rok 2012 tu začal neštěstím. Hodinu a půl po půlnoci zastřelil tanvaldský senior dvaadvacetiletého juniora. Šlo o nutnou obranu? Nebýt toho, že mladík byl Rom a střelec Gádžo, vášně by nebyly probuzeny. Vše se navíc odehrálo ve městě zavřených textilek, extrémní nezaměstnanosti a nízké tolerance. Natáčení začalo pár dnů po té nešťastné střelbě. Ukázalo se, že rodiče zemřelého Ladislava žijí na dohled od pána, který střílel. Jak natočit film o neštěstí, aby nebyl bezvýchodný? (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (62)
MY a Češi, MY a Cigáni, relační páry a z nich vyplývající pragmatické presupozice, které jsou najmarkatnější právě v zažitých stereotypech vnímání u adolescentů na plovárně. Jsou to ale rodiče a společnost, které tyto stereotypy nejen vytvářejí a formují, ale také podmiňují. Pro zájemce doporučuji kategorizační analýzu na podobné téma http://ulug.ff.cuni.cz/projekty/romove/05_PISEK.pdf ()
Upozornění: Nejsem rasista a neházím do pytle všechny cikány....! Ale popravdě, většina jsou to strašný existence! --- Tvůrci by zasloužili kopačku na krk... zase cigošské zastávání... Pokládali otázky, na který nezkušený a méně schopný člověk nedokáže odpovědět a moderátoři toho moc dobře využili a snažili se je zesměšnit nebo z nich udělat pitomce. Prostě hnus. Fandim tomu chlapovi, kterej ho zastřelil! Co měl dělat? Nechat se pobodat a až potom střílet?! Co to ***** má bejt?! --- a přesně je tu koment uživatele rene75: "Některé scény velmi silné - pro mne ten rozhovor se satnarkou o tom, kvůli čemu se maji lidi střílet."... o to těm tvůrcům šlo. Já bych jim to řekl... !!! Když na mě jde někdo z nožem, já jsem na zemi a mam rozbitou palici a on mě chce pobodat, tak proč sarka nevystřelit? Řekne mi někdo důvod? Pochybuju, že řeknete. Jděte se zahrabat extrémní humanisti! ()
Známá dvojka >me:r:diálních< parazitů K & R žijících si z dávek veřejnoprávních toků kvílí s objektivitou a dokumentaristickým zápalem sobě vlastním nad smrtí nevinného spoluobčana a promarněnou budoucností jeho plodného a pro společnost přínosného života v době, kdy stát bojuje o každou duši, které by mohl vyplácet sociální a jiné dávky... (Sakra sarkasmus! Uf...) . . . Resumé? Pro chlapce typické blbečkování, kvazidokumentární ubohost a manipulátorský hnus. - - - - - (Poprvé viděno 16.4.2013 ze záznamu webu ČT, hodnocení 242., komentář zde s nutkáním zvracet jako pětatřicátý - 16.4.2013) ()
Zatiaľ najlepší kúsok dvojice Klusák a Remunda. Najviac zo všetkého to pripomína dokumentárnu poctu filmu Rašómon od Akira Kurosawu (Japonsko, 1950) o nemožnosti získať objektívnu pravdu. Subjektívne vnímanie udalostí spojené s prospechárstvom a ochrániť si vlastnú kožu totiž vedie k relativizmu a rozdrobeniu toho, čo sa stalo do série paralelných a vždy iných výpovedí. Presne tak je to aj v Tanvalde, kde sa tvorcovia snažia zistiť príčiny streľby na dvoch cigánskych bratov, z ktorých jeden zomrel. Zároveň prinášajú hádky tvorcov o prípustnosť nakrúcania maloletého pozostalého, či morálny sprdung novinárov, tvoriacich verzie, no nechodiacich na súdy. V týchto miestach je to slabšie, hoci patriace k štýlu tvorcov. Snažia sa o oživenie, zahŕňajúce rôzne aspekty skutočnosti, no niekedy práve tým zdisneylandievajú dielo (čo bolo zreteľné pri dokumentoch o supermarkete, americkom radare a trochu aj pri filme o Nošovciach). Z výpovedí miestnych cítiť nedôveru k Cigánom, miestami aj rasistický podtón (súhlas so streľbou, vytvorenie osobitných zón na kúpanie). Nedôvera je daná rôznymi faktormi, umocňuje ju frustrácia zamestnaných pri pohľade na oddychujúcich Cigánov. Ich kľud vyplýva z generačne naučenej skúsenosti vyžiť z mála a schopnosti zaobstarať si chýbajúce zdroje inak - často krádežami. Iste nešlo o objektívne dielo. Avšak všetkých dožadovačov sa objektívnosti by som sa rád opýtal na príklad objektívneho spoločensko-politického dokumentu. Napadá ma jeden: Otázky a odpovede prezidentských a iných volených kandidátov, kde má každá presne vymedzený čas. No poviem Vám, že sledovať "objektívne" publicisticko-politické dokumenty takéhoto typu, to radšej vyhodiť televíziu do koša. ()
Čistě promenšinový dokument. Na jedné straně jsou zastřelený cikán, o jehož nevině tvůrci takřka nepochybují a komunita tanvaldských cikorek, coby sice svárázné, ale jinak bezproblémové etnikum a na straně druhá čistě rasistická majorita, z jejíchž výroků o kofolách byly vybrány ty nejarchetypálnější. Muž, který mladíka zastřelil, dostal prostor až v samotném závěru a vlastně jen korunoval jedostrannost celého projektu. 10% ()
Galerie (4)
Photo © MF dokumentárních filmů Ji.hlava 2013
Zajímavosti (1)
- Patrik Tatár dostal dva roky vězení za výtržnictví kvůli incidentu, při kterém byl zastřelen jeho bratr. (alanwilder)
Reklama