poster

Wadjda

  • Saúdská Arábie

    Wadjda

  • Německo

    Mädchen Wadjda, Das

    (Německo)
  • slovenský

    Wadjda

    (festivalový název)

Komedie / Drama

Saúdská Arábie / Německo / Spojené arabské emiráty / Jordánsko / Nizozemsko / USA, 2012, 98 min

Scénář:

Haifaa Al-Mansour

Kamera:

Lutz Reitemeier

Hudba:

Max Richter
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Katullka
    **

    Velmi povrchní sonda do tvrdého arabského světa. Neotvírá žádnou otázku, jen kouká. Doslova mne tento film urazil, jak moc povrchní je. Nepochopila jsem ty ovace. Režisérka by potřebovala dostat facku za to, že nepřímo se vším souhlasí. Ach JO! // 48. Mezinárodní filmový festival, Karlovy Vary, 2013(7.7.2013)

  • Niktorius
    ***

    Wadjda je sympatická tím, že na rozdíl od mnoha jiných filmů tematizujících nerovné postavení žen (v jakékoli části světa) nevytváří stereotypně vyhrocený obraz boje mezi křehkou feminitou a hovadskou maskulinitou. Problém je identifikován v celkovém nastavení společnosti, v níž je striktní oddělování mužského a ženského světa naturalizováno a do níž se všichni socializují - tudíž i samy ženy principy propastné genderové nerovnosti přijímají a dokonce přispívají k jejich utužování. Děti - ať už dívky nebo chlapci - tvrdému společenskému řádu sice ještě nepřivykly, ale i ony už začínají chápat, že v KSA vede jakákoli cesta za úspěchem jen skrze podřízení se řádu a alespoň formální zbožnost. Nejvýraznějším zosobněním oběti systému je samozřejmě postava ředitelky madrásy - v mládí se podle vlastních slov vzpouzela stejně jako hrdinka Wadjda, nakonec z ní ale vyrostla autoritářská osobnost, která dělá děvčatům problémy kvůli nenošení závojů nebo mluvení v přítomnosti mužů. Wadjdina matka naopak svou společenskou roli v průběhu filmu zpochybňuje a nakonec ji i přehodnocuje. _______________ Nebylo by úplně přesné tvrdit, že je Wadjda filmem didaktickým a že je v ní vše podáváno plakátovým způsobem - Haifaa Al-Mansour se svou výpověď snaží podávat jemně, skrze detaily či náznaky, přesto však povětšinou zůstává v rovině doslovnosti a zdaleka se nepřibližuje vytříbené poetice "dětských" filmů od íránských autorů. Ve srovnání s díly Majida Majidiho (Božské děti) nebo Abbase Kiarostamiho (Kde je dům mého přítele?) chybí saúdskému snímku ještě jedna podstatná věc - schopnost zprostředkovat dětské vidění světa, v němž zdánlivě všední detaily každodenního života nabývají na významnosti. _______________ První saúdský snímek s mezinárodními ambicemi tak představuje spíše festivalový průměr, jenž zřejmě boduje hlavně u diváků, kteří nejsou seznámeni se společenskými reáliemi Perského zálivu a film je tak pro ně zajímavý hlavně tím, že je poodhaluje (a v horším případě slouží k post-koloniálnímu dojímání se).(26.12.2013)

  • Kmotr
    *****

    Odhodlaná arabská dívka Wadja se nehodlá vzdát své touhy a navzdory pravidlům plynoucích z ortodoxního muslimského náboženství se rozhodne rafinovaně nabourat tabu a projet se na kole. První film ze Saúdské Arábie, který natočila žena prezentuje jiný pohled na omezené možnosti žen v zemi, kde je obtížné proměnit své sny ve skutečnost. Sílou citlivě natočeného film je reálné prostředí, autentické herecké výkony a odpovídající hudební doprovod.(1.7.2013)

  • H34D
    ***

    Kolem a kolem výborný film, kterému prakticky nemám, co vytknout. Svým konceptem připomíná Božské děti, s rozdílem v tom, že vypráví podstatně "jemněji". Na emoce se netlačí, pouze nad klíčovými událostmi a dějovými zlomy se vznáší jejich přirozený opar. Taktéž film příliš netematizuje islám, fakta tamější kultury se ve filmu zjevují nenápadně a netropí se kolem nich humbuk, takže méně vnímavý divák nemusí ani všechna pochytit. Postavička Wadjdy působí roztomile a s trochou nadsázky představuje subtilní protiislámský prvek (emancipace a zrovnoprávnění žen). Osobně nehodnotím výš nejspíš proto, že jsem tak trochu islamofob... 7/10(10.7.2013)

  • Radko
    ****

    Všetko, čo mám na arabských filmoch rád je aj vo Wadje. Túžba po materiálnom statku a nedostatok zdrojov na jeho získanie, hľadanie možností zarobenia si, interakcie s okolím a do toho všetkého citlivo no presne vyobrazené problémy v rodine. Okrem týchto prísad cítiť aj vplyv západnej kultúry. Prináša tému postupného zrovnoprávňovania žien v jednej z najortodoxnejších moslimských krajín - Saudskej Arábii. Vďaka tomu sa spomenie viacero čriepkov zo striktne postaveného systému pravidiel, často daných ústnou tradíciou a nie písomnými prikázaniami Koránu. Ženy by nemali chodiť na bicykli, počas menštruácie sa dotýkať posvätnej knihy, neustále by mali mať zakryté telo aby nevzbudzovali u mužov hriešne telesné pokušenia a podobne. Na príklade zvedavej, vtipnej a rebelskej dievčiny sa ukazuje, že mierny pokrok možný je, no pri súčasnom rešpektovaní a uznávaní pravidiel moslimskej viery. Skvelý, nekomplikovaný, no vyznením zároveň pomerne silný film.(14.11.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace