Kamera:
Juliano Ribeiro SalgadoVOD (1)
Obsahy(1)
Posledných štyridsať rokov fotograf Sebastião Salgado cestuje naprieč kontinentmi po stopách stále sa meniaceho ľudstva. Bol svedkom najdôležitejších udalostí našej súčasnej histórie: medzinárodné konflikty, hlad, hromadný exodus... Život a prácu Sebastiãa Salgada nám približuje jeho syn Juliano, ktorý ho sprevádzal na posledných cestách, a Wim Wenders, okrem iného tiež fotograf. (Film Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (19)
║Rozpočet $44,936║Tržby USA $1,342,778║Tržby Celosvetovo $8,136,000▐ Bohatý dokument mapujúci vyše štyridsať ročný priebeh života fotografa, ponúkol z jeho pohľadu foto objektívu zaujímavú mozaiku sveta prežívajúceho neustále prírodné a ľudské rasové krízy, vojny, genocídy, ktoré sa nikdy nekončia a stále sa len niekde nové objavujú. Otrávenosť z tých prežitých udalostí pokleslého nemorálneho ľudstva bola u tohto fotografa veľmi citeľná, doslova bolo cítiť zhnusenie a bezmocnosť. Našťastie bolo tam aj ukázané, že sa dá nájsť cesta k vykúpeniu, aspoň cez záchranu prírodných zdrojov. Dokument ktorý moc úsmevu na tvári neprinesie. /videl v kine: 60%/(filmový festival Cinematik Piešťany 2015) ()
Po filmařské stránce se jedná o naprosto úžasný snímek, jak tím propojením fotek s hudbou, tak i profesionálně natočených záběrů. Holt tohle má Wenders v krvi, navíc i tady nezapře svůj cit pro záběry mraků. Většina Salgadových fotografií je též úžasná a hodně mě oslovila. Jenže jsem nečekal, že z celého dokumentu vypadne jen hodně zjednodušený pohled na lidstvo, který mi řekne kdejaký amatérský ekolog nebo i pořad pro děti. Přičemž všechny tyhle problémy jako hladomor či deštné pralesy zas tak jednoduché (včetně jejich řešení) nejsou, vše je hlubší a právě ta hloubka mi v Soli Země chyběla. Ačkoli jinak to vůbec není špatné a ze všech Wendersových dokumentů se mi líbil zatím nejvíc, ale spokojený nejsem ani tentokrát. Slabé 4* ()
Přiznám se, že jsem o fotografovi jménem Sebastião Salgado nikdy neslyšel, takže jsem se o něm chtěl dopředu něco dozvědět. " Voyer globální bolesti ", to jest prý jeho profesionální nálepka a já se u tohoto dokumentu cítil, jako kdybych seděl vedle stoletého kmeta, který na kolenou listuje v obrovském albu plném nádherně smutných fotek a ke každé mi odvypráví její příběh. ()
Sebastião Salgado, tak to je pán fotograf, ktorý v podstate celý svoj život obetoval putovaním po celom svete, počas ktorého zdokumentoval obrovské spektrum života ako takého - od tajov prírody, cez fascinujúce domorodé kmene, až po temné časy vojen a iných smutných udalostí. Tomuto človeku patrí môj obrovský obdiv. Čo sa týka dokumentu ako takého, spočiatku to pôsobilo trochu rozpačito a až príliš všeobecne, ale akonáhle sa to celé začalo prelievať v konkrétnych súvislostiach a udalostiach, ihneď som miestami prestával dýchať. Niektoré Sebastianove výpravy boli naozaj plné zármutku a bolesti, až si človek uvedomí, aké ma šťastie, že nemusí prežívať podobné strasti. Najviac zo všetkého ma ohromili témy hladomoru v Etiópii, vojny v Kuvajte, genocídy v Rwande, ale aj ďalšie vojny a s nimi súvisiace snahy utečencov a snahy prežiť. Paráda! Škoda, že Oscara za najlepší dokument roku 2014 dostala tá investigatívna sračka o Snowdenovi. ()
Kdo se setkal s fotografiemi Sebastião Salgada (nejen na internetu, ale i na výstavách v Praze či jinde - Exodus 2001 v Mánesu nebo "vlaková výstava" Workers 2005) buď přestal fotografovat a nebo chtěl fotil jako Salgado (obojí ovšem nedosažitelné). Dokument Wima Wenderse (v televizi je ho třeba vidět ve vysokém rozlišení) je po všech stránkách zajímavý (účelná koláž, důsledná prezentace díla, ale především pohled na Salgada (jak vizuáně tak mentálně), "humanistického fotografa, který přestal fotit lidi". Pozn.: Lidé jsou považováni za sůl země. Příliš mnoho soli však ničí půdu i jídlo. ()
Galerie (23)
Photo © Midas Filmes
Zajímavosti (1)
- Pôvodne mal režisér Wenders v pláne sprevádzať Salgada pri fotografickom projekte "Genesis", keď mali ísť na sever Sibíru a lietajúcim balónom do Namíbie. Pre chorobu sa však na ceste nezúčastnil a namiesto toho strávil dva roky nad jeho rozsiahlym fotografickým archívom. Akousi náhradou je práve tento dokument. (Zdroj: SME) (hippyman)
Reklama