Reklama

Reklama

Epizody(16)

Obsahy(1)

Kmeny, koprodukční dokumentární cyklus, mapuje současné městské subkultury. Cyklus má celkem šestnáct dílů, ve kterých představí fungování různých komunit od hipsterů, hackerů, přes hooligans až po thrash metalisty. Dokumentární série Kmeny, vycházející ze stejnojmenné knižní předlohy z roku 2011, zavede diváky na místa, kde nejspíš ještě nikdy nebyli. Do komunit, které se svou odlišností, mnohdy patrnou na první pohled, záměrně vymezují vůči ostatním. Každý díl se snaží co nejpoutavěji a vizuálně co nejpozoruhodněji zachytit typické subkulturní aktivity, dílčí rituály. Šestnáct šestadvacetiminutových dílů natočených různými režiséry odvysílá Česká televize, ke zhlédnutí budou také na kmeny.tv. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele petrskoc k tomuto seriálu (3)

Punk (2015) (E01) 

Zatím jeden z nejlepších dilů celé série. Nebudu komentovat punk jako takový - na to si každý udělá názor sám a kdo se v punku vidí, tak to spíš vypovídá něco o celkovém jeho přístupu k životu (ostatně jak bylo trefně zobrazeno právě zde). Bavila mě širokoúhlá kamera i během detailů, střih, celkové tempo, kdy se prolínaly oni dva respondenti. Natáčení v pražské 007 cením a považuju za naprosto zásadní a správné. Dokument bych tomu neříkal - spíš takový delší tématický medailonek. V pohu. ()

Hooligans (2015) (E02) 

Zas tak špatné to není - jak to všichni odsuzují. Chybí sice poměrně dost, ale vzhledem k tomu, že to vypadá, jako by to celé natočili za jeden víkend - je to vlastně docela v pohodě. Jako observační středomětrážní věc to funguje, občas je tam dokonce vidět, že za kamerou stál někdo, kdo ten záběr udělat umí, to ne že ne. Začátek řekl bych naopak dost povedenej, ale zbytek dokumentu je jaksi bez šťávy, sledování těch výpitků je dle mého naprosto nevhodně zvolené - tohle prostě nejsou hooligans. Aby to mělo nějakou výpovědní hodnotu, mělo se alespoň přidat jiné "družstvo" těch, řekněme, radikálnějších, hodit tam víc akce přímo z bitek apod. (někoho od hooligans znám a dle jeho slov není problém si tam přinést svého člověka a nechat ho točit - nic se mu nestane - tedy ty záběry na telefon moc nechápu - poslat tam někoho s REDkou a bude to mít 80 % a ne 35 %). Prostě přidat tam ten protipól, že hooligans můžou být i radikální ultras a stejně tak vesničtí štamgasti, kteří si na to sice spíš hrají, ale když už je ten zápas, tak poctivě jako jeden tým jedou a i píseň si zazpívají, aby jim bylo veseleji. Vladimir hovořil o tom, že žádný díl Kmenů nemá suplovat jakýsi návod a názor na to, jak by diváci měli vidět tu či onu subkulturu, mluví o tom, že jde pouze o jakýsi pohled zvenčí na reprezentativní vzorek onoho kmenu. No - můj názor je takový, že tohle reprezentativní vzorek hooligans rozhodně není a čiší z toho poměrně promarněný potenciál. A spíš než observace lidská by mi zde více ladilo sledování aktérů vědecky - tedy víc do hloubky. Celé je to nějak špatně uchopeno. Ale 100 lidí 100 chutí a dokoukal jsem to. ()

Rap (2015) (E03) 

Jelikož českou rapovou scénu sleduji v podstatě od jejího začátku, je to pro mě možná trošku srdcová záležitost. Pokusím se být ale nestranný. Myslím si, že je to upocheno správně. Je třeba si uvědomit, že jestli má vůbec smysl točit něco jako Kmeny (teď mluvím obecně o tom konceptu jako takovém), mělo by být v každém jednotlivém díle v této stopáži uvedeno to nejdůležitější a nejzásadnější, co se okolo té určité subkultury děje. Nebudu nyní hovořit o dalších dílech, ale zrovna v Rapu je to přesně tak, jak by to mělo být. Tedy: zcela neoddiskutovatelně tu rap jako takový byl zaset právě v té době kdysi dávno lidmi okolo nynějšího BiggBoss. Orion přivedl k rapu Vladimira a další. To, že je jakýsi "otec" českého rapu je prostě pravda, ale myslím, že ani není důležité zrovna tohle řešit. Důležité je to, jak dlouho tu nynější lidi okolo něj a PSH působí a tvoří a to prostě nikdo nezpochybní. V dokumentu do kontrastu vybraný právě Refew - opět skvělá konfrontace. Je to někdo, kdo z té "smečky" zastupuje mladou krev, ale přesně jak Vladimir recituje během voiceoveru: je to někdo, kdo si svoji slávu musí ještě dobýt a oni tu jsou jen od toho, aby mu pomohli (mimochodem Vladimirova poezie mi tam velmi seděla a dodává celému filmu jakýsi nadhled). Je jaksi nesmysl porovnávat např. Oriona s někým úplně mimo label. Tady totiž nejde o porovnávání, ale o to ukázat, že celý BiggBoss je na naší scéně zcela vyjíměcný úkaz - a kdo tvrdí že ne, ať mi ukáže podobně fungující "rodinu". Není to jen o rapu, je to o knihách, sítotisku (Analog Bros), teď už i o filmu... Tahle skupina lidí tu vytvořila něco, co bude pravděpodobně náležitě oceněno až s odstupem času. Jde o to prostředí, které vytvořili. Na druhou stranu je naprosto jasné, že zde není vše dokonalé - a myslím, že Orion si těmi alkoholovými eskapádami přimo v dokumentu sám naběhl na vidle. Refew taky není svatoušek (tráva apod.). Koncepčně mi to prostě sedí. Lidé mluví o tom, že měly být v dokumentu i jiní interpreti, underground, nové hvězdy na scéně apod. Nemyslím si, že je to momentálně důležité. Pokud je někdo na scéně 5 let a čerpá již z toho, co tu bylo zaseto právě touto partou okolo Vladimira - ať se o něm točí další Kmeny třeba za 10-15 let. Tenhle počin je dílem tady a teď a aby (pokud to vůbec lze) zmapoval aspoň část rapové a hiphopové scény obecně a její historie, musel by ten dokument mít minimálně 2 hodiny. Spíš by muselo jít o celou sérii dokumentů. Bláhovec se s tím popral správně a ač může mít kdokoliv jakékoliv výtky - to, co zobrazil v dokumentu a jaký k látce zaujal postoj, je zcela chladně zobrazující realitu okolo toho, jak to vlastně s rapem v Čechách začlo. A co jiného zobrazit v 26 minut dlouhém dokumentu? Víc se toho nestihne. A ostatní rapeři se můžou jít klouzat, protože Ektor a další newcomeři v těch dobách ani netušili, co je rap. Tím neshazuji jejich kvalitu - zrovna Ektorovy texty a celkově to, jak dělá "byznys" mají úroveň, své publikum si to najde a netvrdím, že je to vyloženě vyprázdněné. Vše ale prověří čas a i Ektor si prostě musí počkat na své Kmeny. Trošku mě mrzí, že se v dokumentu neobjevili např. Hugo Toxxx, James Cole nebo Indy. Tito by se také dali považovat za průkopníky rapu v Čechách. Pak je tu ještě Sifon z WWW, ale ten jde přece jen trošku jiným směrem. Za mě se to povedlo a nevidím důvod k tomu hejtu. Spíš jde asi od lidí, kteří do problematiky tolik nevidí, nemají historické souvislosti a proto mají potřebu srovnávat a přidružovat k dokumentu a jeho obsahu i novodobé interprety, kteří jsou na scéně sotva pár let - byť i s nyní již početnou fanouškovskou základnou a jistou mírou kvality. Jenže o těch to momentálně není. Bude to o nich za dalších 10 či 15 let. () (méně) (více)

Reklama

Reklama