Režie:
Juliusz MachulskiScénář:
Juliusz MachulskiKamera:
Jerzy ŁukaszewiczHudba:
Henryk KuźniakHrají:
Olgierd Łukaszewicz, Jerzy Stuhr, Bożena Stryjkówna, Boguslawa Pawelec, Hanna Stankówna, Beata Tyszkiewicz, Ryszarda Hanin, Barbara Ludwiżanka (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Dva dobrovolníci Max a Albert souhlasí s nabídkou na otestování přístroje a nechají se na dobu tří let zmrazit. Místo v roce 1993 se ale probudí o padesát let později v podivném, sterilním světě bez mužů. Všude kolem nich jsou jen samé ženy, které žijí v podzemním městě, protože ovzduší na povrchu planety je kontaminováno. Max a Albert jsou proti své vůli považováni za primitivní archeologický nález a hrozí jim smrt, anebo násilná přeměna v ženy. Ženy převzaly vládu nad světem a naši hrdinové se stávají pokusnými králíky. Díky dívce jménem Lamia, která zcela nepropadla feministické propagandě, se mužům podaří uprchnout. Ukáže jim cestu na povrch a spolu s nimi se rozhodne i ona zemřít na zamořené planetě mimo svůj bezpečný podzemní domov. Jenže na zemi je vše jako kdysi, dokonce je tam i dům, ve kterém tajně bydlí šéfka podzemního ženského společenství. (TV Nova)
(více)Recenze (501)
Tohle byl druhej film, kterej jsem od Machulskiho videl a byla to opet strasna silenost, ale opet originalni. Vtipu tu je opravdu spousta, vetsina fakt skvelejch, dej filmu hezky odsejpa, triky sou v klidu, hudba pekna a zaver je vyresenej fakt dobre. Ale nejvetsi klad je Jerzy Stuhr, kterej ma daleko vetsi roli nez v Kingsajz a i v momentech, kdy se nic moc nedeje, dokaze film utahnout. Fakt husta komedie. ()
S odstupem času už vtipy trochu vyšuměly, ale před takřka 20 lety to byla maximální pecka, na kterou se stály v kině fronty a s lístkama se šmelilo. I dneska se ještě člověk spoustě věcí zasměje, ale přece jen už tenhle film budou lépe hodnotit pamětníci, než současná mládež. Oba hlavní mužští představitelé sehráli své party vynikajícím způsobem a jejich konfrontace se světem žen je opravdu svérázná. ()
Sexmise do našich kin zavítala ještě před nástupem Gorbačova k moci a dlouho předtím, než jeho perestrojka pomohla uvolnit kulturní atmosféru i u nás. K povolování otěží docházelo totiž dosti váhavě a ze strany státní moci s krajní nechutí a významnější změny přišly až v posledních dvou letech existence režimu. Dnes už se dá jen těžko vysvětlit, jaké oživení v programu českých film Sexmise svého času představovala. V tehdejší oficiální prudérii byla decentní nahota polských krásek přímo gejzírem erotiky, což se v dnešní době zdá úsměvné. Především ale obecenstvo snadno dešifrovalo filmový scénář jako podobenství diktatury reálného socialismu. Získat lístky na Sexmisi byl v polovině 80. let hodně velký oříšek a kdo ji neviděl, jako by nebyl. Kdo je dnes zlákaný titulem slibujícím pikantní podívanou, bude zklamaný, ale jako komedie nic neztratila na svém půvabu a dá se považovat za jízlivou satiru na radikální feminismus. Jerzy Stuhr v roli plebejského mužského šovinisty si získal u českého publika obrovskou popularitu a nejinak tomu bylo i v Polsku. Celkový dojem: 90 %. ()
Dvaja muži sa po zmrazení zobúdzajú do budúcnosti, kde existujú iba ženy. Muži vyhynuli a pre tých, čo sa objavia, je prichystaný strašný osud. Tento poľský počin je presne tak bizarný, ako sľubuje názov a tento kratučký popis námetu. Vo svojom čase sa sci-fi komédia stala v krajinách za železnou oponou obrovským hitom a kultový status si drží doteraz. Okrem množstva humoru nechýba ani spoločenský presah. 7/10 ()
Kvalita a nadčasovost čas od času vznikají tam a tehdy, kde bychom to nečekali ani v nejrůžovějších snech. V tomto případě v pogdaňském Polsku osmdesátých let. Některá jména (Lukaszewicz, Stuhr, Stryjkówna) jsou u nás známa z jiných polských filmů slavnějších polských režisérů, ale ve svém souhrnu to reprezentuje kapky v moři. Na první pohled zcela nevinná crazykomedie je ve skutečnosti usměvavě nesmlouvavou satirou, která si šťastně střílí z obou pohlaví zhruba stejně, i když dobírání si zuřivých sufražetek - žen s mužským srdcem - má přece jen viditelný přesah. Zvlášť humorně působí kompetenční spory mezi policejním a výzkumným útvarem partenogenetického pouzeženského státu, za nimiž bez větších potíží vytušíme nesnáze neplánovaného chaosu plánované ekonomiky komunistického Polska. Typickou mužskou jízlivost skrývá i objev, že první žena je vlastně mužem a hlavním motivem její vedoucí úlohy je touha uhájit život. Přímo dojemně působí i halasná urputnost protimužské propagandy nebo objevy pohlavních funkcí ženského těla po útěku z vědomě uzavíraného dolu. Při všech těch scénách se vybavují trsy asociací na komunistickou éru s jejími neudržitelnými tabu, autocenzurami a dalším ideovým a hodnotovým harampádím. Návrat mužů-"lulánkových" nemluvňat v závěrečných sekvencích vyznívá do recese, která je blízká i českému humoru. Velkorysá výprava a nápaditý, hravý scénář obohacený o invenční režijní domýšlení vytvořily opravdu nezapomenutelnou komedii, která by měla být ordinována jako protijed všem fanatikům obou pohlaví. A pro ty ostatní by měla být vždy dostupná jako lék-elixír pro případ obtížnějších životních situací. Lék nad všechny dryáky. Takové je skutečné umění s velkým U. ()
Galerie (21)
Photo © Zespół Filmowy Kadr
Zajímavosti (25)
- Feministky v USA boli filmom pobúrené a prirovnávali ho k snímke Zrodenie národa (1915) od D.W. Griffitha. (Raccoon.city)
- Ve filmu málem byla i česká stopa. V jedné ze scén měla podle scénáře být čeština, ale režisér s tím neuspěl a musel ji vyměnit za západní němčinu. (Duoscop)
- Maks (Jerzy Stuhr) na začátku zdraví kamery dvěma vztyčenými prsty ve tvaru písmene V, což byl pozdrav hnutí Solidarita. (gjjm)
Reklama