Režie:
Gary RossScénář:
Gary RossKamera:
Benoît DelhommeHudba:
Nicholas BritellHrají:
Matthew McConaughey, Gugu Mbatha-Raw, Keri Russell, Mahershala Ali, Jacob Lofland, Sean Bridgers, Christopher Berry, Jessica Ann Collins, Gary Grubbs (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Boj za svobodu přináší velkolepé akční drama zasazené do dob americké občanské války. Snímek vypráví příběh odbojného jižanského farmáře Newta Knighta (Matthew McConaughey) a jeho ozbrojené revolty proti Konfederaci. Knight spolu s dalšími drobnými farmáři a místními otroky roznítil povstání, které vyústilo v odtržení mississippského okrsku Jones County od Konfederace a k založení Svobodného státu Jones. (Magic Box)
(více)Videa (11)
Recenze (151)
A znovu konflikt mezi šedokabátníky a modrokabátníky. Prvních dvacet minut je skvělých. Ukazují film, tak jak na mě působil v trailerech. Navíc je to velmi syrové a drsné. Pak nastupuje dvouhodinová zívačka, která ze zajímavého příběhu dělá nevýraznou patlaninu scén. Matthew McConaughey má v posledních letech štěstí na dobré role. Je jeden z nejtalentovanějších herců současnosti. Bez něj by ovšem tento film byl absolutním brakem. Takhle jsem alespoň vydržel do konce. (I když mi to dělalo sakra problém) Styl vypravování mi vůbec nesedne a několik dějových linek pospojovaných, o deset let později a nebo následně se stalo, je prostě strašný. Úmorná délka tomu taky nepřidá. Škoda, že jsem se dříve nekoukl na jméno režiséra. Vědět, že tohle natočil ten co natočit Hunger Games, tak snad to i vynechám. Občanská válka v tomhle podání je směsicí nudy, dialogů a další nudy. Na to, že jsem se na tenhle film těšil, tak musím říct, že mě to ukrutně nebavilo. Ten film nemá jakoukoliv zápletku či cokoliv co by diváka upoutalo. Žádné emoce nebo zvraty. Zhola nic. Je to stejné jako v případě Lincolna (2012), kdy válečný konflikt je vyprávěn formou dialogů a neustálým přeskakováním z místa na místo. Obrovské zklamání. (41 %) ()
Musím se přiznat že o Newtonovi Knightovi jsem nikdy asi neslyšel, takže úplně nemohu soudit, jak moc přesně jeho příběh Gary Ross zfilmoval. Přesto jsem si ale o něm něco po zhlédnutí přečetl a úplně nechápu proč se film stal takovým propadákem. Přitom historická korektnost je amíkům opravdu vzdálená. Tahoun filmu McConaughey předvedl opět výborný výkon a do role se dokázal skvěle vžít (malým bonusem je, že se N. Knightovi podobá). Hodně naturalisticky ztvárněné Mississippi mě zabavilo celou dlouhou stopáž a snad jediné co bych vytkl je paralela s Knightovým vnukem o téměř 100 let později. Trošku mě to odtahovalo od "aktuálních" událostí.. Na druhou stranu když nad tím tak přemýšlím, tak chtěl režisér ukázat, že i když to tenkrát bylo velké vítězství, tak se pramálo změnilo ve smýšlení jižanů a člověk se může jenom ptát proč vlastně a o co jim šlo. Holt lidi jsou zlí a je jedno jaká je doba, nebo místo. Free State of Jones si určitě zaslouží větší pozornost a v mých očích je to slušný konkurent k Mississippi Burning s Hackmanem a Defoem. ()
US Civil War po stopadesáté a (pro Evropana) pořád stejně nudně. Je snad prokletím těchto příběhů, že nemají neamerického diváka čím dostatečně přikovat k ději? Anebo mi tolik vadila ta do očí bijící snaha postavit se hrdě bok po boku Patriota či Statečného srdce? Možná. Každopádně i ti nejlepší z nejlepších musejí platit nájem! ()
Má to silné momenty, ale Ross celý film zbytečně natahuje do 2 a 1/4 hodin, což je opravdu vražedná stopáž pro tento příběh. Struktura prolínání příběhu Newtova syna a Newta samotného je také celkem nešťastná a špatně zvolená a výsledku je to jedno velké klišé, které by dopadlo lépe, kdyby se pořádně osekalo a nemělo tolik hluchých míst. ()
Matthew teď jede na vlně jižanských postav a upíchnul se i do tohohle supernudícího příběhu o černošské emancipaci. Nemám nic proti emancipaci černochů, žen, pracující třídy ani nikoho jiného, ale co mě strašně otravuje je, že se o tom točí filmy pořád dokola a hlavně na stejné brdo! Dostaneme lineární příběh s lineárními postavami, ke kterým si nevytvoříme žádné pouto. Žádné emoce, žádné vztahy, žádné rozpory, máme tady univerzálně dobrého Newtona Knighta, který kolem sebe šíří dobro a humanistické ideály. Třeba takový skutečně byl, nevím - tak dopodrobna americké dějiny neznám. Ale pointou spíš je, že McConaughey z něj udělal jakéhosi vidláckého spasitele rasistického amerického Jihu a celé vyznění filmu je vlastně strašně laciná a afektovaná agitka / kritika společnosti. To mě na tom strašně, ale strašně štvalo. To a neskutečně dlouhá stopáž. 40 % ()
Galerie (61)
Photo © Scope Features
Reklama