Reklama

Reklama

Taxi Teherán

  • Írán Taxi (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Renomovaný íránský tvůrce se ve svém druhém snímku natočeném v rámci nuceného domácího vězení proměnil v taxikáře, který prostřednictvím rozhovorů s rozličnými klienty nabízí vytříbeně kritický pohled na íránskou společnost. Panahí tu bez jakékoli sebelítosti a s odzbrojujícím humorem nastoluje otázku, jak se má chovat umělec v zemi, která mu neumožňuje svobodu projevu. S kamerou připevněnou za předním sklem svého vozu natočil Panahí film výmluvnější než mnohé sociopolitické studie. (Film Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (67)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Nesmírně originální nápad. Íránský režisér si namontoval kameru na palubovku a rozjel kariéru taxikáře. U toho poslouchá, co mu kdo vykládá a celé to vyznívá dost sebekriticky vůči íránskému národu. Já bych to tak sebekriticky neviděl, spíš jako originální metodou přimět diváka se zamyslet. Mně se to líbilo. Závěr byl hodně nápaditý. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

O Panahim a jeho zoufalé situaci v domovině vím dlouho, nicméně tohle je mé první osobní setkání s jeho tvorbou, a ještě než film skončil, mi bylo jasné, že u něj nezůstane. *** Fascinuje mne pode vším nenápadným, ale smrtelně vážným informováním o systémových podmínkách života v zemi (ve filmu se jen tak mimochodem, aby řeč nestála a s úsměvem na rtech, zmíní výstražné tresty smrti, praktiky vyšetřovatelů, zadržování lidí ve vazbě bez právní pomoci z politických důvodů, pásky na očích, hladovky, korupce, strukturální chudoba, podřadné a závislé postavení žen, cenzura vzdělanců a umělců, zbavování se nepohodlných advokátů atd. atd.), ta jemná osvobodivá Panahiho hra s žánrem a nerozlišitelnou hranicí mezi fikcí a realitou - snímek opravdu vzbuzuje silný dojem samovolného plynutí, v němž realita jako by se sdělovala a odkrývala sama, přeochotně, skrze nahodilé civilisty, kteří o tom nemají ponětí, jako by uvolněně spolupracovala, posílala mu je do rány jednoho po druhém, vděčná, že Panahiho má, za jeho jemného zdvořilého úsměvu, bdělého pozorování a naprostého nezasahování do snímaného dění - přitom se ale divák musí cítit, i kdyby si toho vědomě nevšímal, ukolébán tou humorně, důvtipně nedrhnoucí návazností, plynutím, funkčním sledem, postupným rozvíjením určitých témat a motivů, narážek, v na sebe hladce navazujících setkáních, jež prostě nemohou být takhle přirozeně k sobě sdružená, poskládaná, ale skrze něž odbojně pomrkává režisér. *** Jakkoli dokonale civilně všechno vypadá, ze samotné struktury nám má dojít, že Panahi by musel být velký miláček bohů, aby mu realitu tak bizarně se v jeho autě scházejících výmluvných figurek servírovali do kamery jeho taxíku, a že je tudíž jinými slovy jasné, že za tím poklidným nenápadným plynutím naprosto autentických situací prosvítá sofistikovaná a smrtelně vážná promyšlenost režijního počinu, který je rovným dílem upřímně zobrazující, okouzleně ironický i tvrdě kritizující. *** A že - byť jsme měli zpočátku tendenci se tomu zakrslému kšeftaři se zahraničními filmy, který se ale právem považuje i za bojovníka za svobodu a osvětáře, smát, když pana Panahiho spiklenecky přesvědčuje, že ho poznal a že odhalil, že ti ostatní cestující jsou herci a všechno je to báječně sehrané, včetně nehody a převozu zraněného muže a spontánně natočené závěti odhalující bezprávní postavení žen v íránské společnosti, včetně jeho nadšeného přesvědčení, že jeden z nich přece odříkal repliku z Panahiho staršího filmu - že i když se mu zkrátka smějeme, jak se chce průhledně Panahimu vlichotit a překrucuje realitu, aby z toho něco měl, máme si jeho slova pamatovat a nakonec mu dát za pravdu. *** Ono to totiž musí být sehrané, nastrojené, ta péče z plátna přímo emanuje, vyzařuje ze všeho taková poddajnost, jako by realita sama Panahiho prosila, aby ji nechal promlouvat a on se pouze s úsměvem uvolil vyjít jí vstříc, jako by se předem smluvili, že ten den se všechno od rána bude ve skutečném světě dít jako podle nahuštěného scénáře. Tohle jsem myslím ještě nikdy nezažila, tuhle zvláštní milost, laskavost, souhru materiálu s jeho uspořadavatelem, ač přitom právě v tom, že to takhle přirozeně působí, musí být největší talent tohoto tvůrce a zároveň i jeho případná ochrana před trestajícím systémem. *** To zásadní, nejvíc zasahujícítotiž je, že tahle hra s žánrem není žádným svévolným uměním pro umění, kratochvilnou libůstkou, ale Panahiho životní nezbytností, jež z něj v tísni dělá tak výsostného umělce - že nemá na vybranou, musí nechat nesvobodu své země zobrazovat se, vyzařovat z jeho tvorby tak chytře, aby on sám i se všemi ostatními měl naději se z toho zoufalého vězení, jež na něj dennodenně doléhá, vymanit. Odvážným vrcholem filmu je v tomhle ohledu výpověď "paní s růžemi", zřejmě advokátky politických obětí režimu a snad i Panahiho samotného, která s úsměvem nenápadně mluví o tom, jak se vnější svět mění ve vězení a jak se tím člověk prostě nesmí nechat zdeptat ani oslabit. *** Panahiho zdánlivá nezúčastněnost na dění je téměř iritující, kdyby si člověk pořád nepřipomínal, že je to právě jeho bystrá mysl za tím úsměvem a nečinností, jež to všechno takhle mistrně nechává vyjevovat se a že ho tohle mimikry do jisté míry snad ochrání. Ostatně ve filmu - a je na to upozorněno - chybí závěrečná poděkování a kredity, veškerá jména lidí, kteří se na něm podíleli, aby je režim nemohl tak snadno najít a potrestat, a můžeme se v této souvislosti jenom domýšlet, že osoby ve filmu představené - např. onen šmelinář, paní s růžemi a několik dalších - nejspíš reprezentují reálné hrdiny, ale jsou zahrány jinými lidmi, aby případně nebylo tak snadné je najít a usvědčit. Ostatně tak si vykládám i závěrečnou scénu s opuštěním auta, během nějž dojde ke krádeži kamery a materiálu - Panahi je tím oficiálně z obliga, materiál mu někdo ukradl a udělal z toho film bez jeho přispění a aniž by tomu on sám mohl zabránit. *** I druhý den po projekci jsem filmem a jeho nábojem, tou přesvědčivou silou ohleduplného, inteligentního a veskrze lidsky citlivého tvůrčího a přesto životně nebezpečného odboje, zasažená a ohromená. A pohnutá i tím, jak do svého odboje upřímně zahrnuje i nás, diváky ze svobodnějšího světa, kam se zatím Panahiho snímky daří pašovat, protože na nich, na nás a našem dívání se, tady skutečně záleží - měníme tím i Panahiho realitu a posilujeme jeho nástroje osvobodivého odboje. Aneb jak říká paní s růžemi: Na milovníky filmu se dá vždycky spolehnout. A klade pro nás na palubní desku růži jako poděkování. Ano, dá! I proto tohle píšu a mrazí mě. (Díky za uvedení patří Edison Filmhubu v rámci festivalu Be2can 2020). *~ () (méně) (více)

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Tedy málokdy se stane, že mi něco tak moc připomene reálný socialismus a komunistický totalitní režim u nás před rokem 1989, tak jako nový film Jafara Panahiho. Formou exotické home video z teheránského Taxíku, obsahem opravdu výstižná obžaloba totalitního systému a nástin popisu mechanismů totalitní moci. To, co v taxíku říká dáma s růžemi či školní desatero, jak má vypadat íránský film, za to by měly v Íránu padat hlavy místní nomenklatury...zatím se za to alespoň na západě udělují festivalové ceny...jako výraz morální podpory lidem uvězněným za totalitní íránskou ,,železnou oponou"... Jízda taxíkem teheránskými ulicemi a lidé, kteří do něho postupně nasedají, výstižně glosují realitu, která za fasádou obyčejného pouličního shonu není na první pohled zřejmá a v mnoha detailech se podobá tomu, co se dalo běžně zažít za socialismu u nás - kulturní izolace a zákaz uvádění buržoázního prohnilého západního umění vede k tomu, že lidé si masově vypalují západní hudbu a filmy, stejně jako jsme si je my tenkrát kopírovali na kazetách a videokazetách a organizovali ,,sběratelské" burzy, na nichž si celá republika kupovala zakázané vinyly, režim plošně cenzuroval noviny i umění, trezory byly plné zakázanývh filmů a národ si špital o umělcích, kterým režim zase zakázal hrát, vystupovat, točit, celá republika byla profízlovaná a výslech státní bezpečností byla příslovečná noční můra, režim používal nehumánní trest smrti, kterým deklaroval, že on a jeho pohůnci jsou schopni všeho...těch paralel mezi naším socialistickým tehdy a íránským teokratistickým teď je opravdu mnoho... Panahi zaslouží obrovskou poklonu za svou statečnost i originální cestu, kterou svým taxikářským home videem obešel režimní zákazy...a asi by si zasloužil i pátou hvězdu za občanskou statečnost! ()

JohnCZ 

všechny recenze uživatele

Pan režisér, i když toho ve filmu moc neřekne, působí od pohledu jako děsný sympaťák a navíc poměrně sečtělý a otevřený člověk, takže mě ani moc nepřekvapuje, že není tamnějšímu režimu příliš po chuti. Je to čistá konverzačka celá natočená za jízdy v autě, která ale svým dokumentárním nádechem a nastíněnými tématy o současném Íránu mnoho vypoví, aniž by postavy mnohdy musely něco explicitně říkat. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

(BE2CAN, Atlas) Můj první Panahí, což je možná docela chyba, protože vzhledem k té meta rovině Taxi Teherán mi patrně unikla spousta odkazů a citací. Přesto jsem výrazně spokojen - velmi příjemná a podnětná (a kupodivu občas i vtipná) jízda po hlavním městě jednoho pochybného státu, který (nejen) svým nejhodnotnějším umělcům háže klacky pod nohy a činí jim ze života peklo. Stačilo málo, totiž kamera a auto, ale v reálu vlastně hodně, totiž odvaha. Myslím, že je tak trochu povinnost tu odvahu ocenit, přitom to ovšem není povinnost nepříjemná. Na filmové fanoušky musí být přece spoleh :) ()

Galerie (25)

Zajímavosti (1)

  • Zlatého medvěda 65. ročníku Berlinale za tento smínek přebrala neteř autora Jafara Panahiho, která mimochodem uplatnila ve vítězném díle i své herecké nadání. Její strýc si nemohl pro trofej přijet, protože mu režim zakázal cestovat a poskytovat rozhovory. (Zdroj: MF DNES). (hippyman)

Související novinky

Be2Can je zde, zahájí ho Chlast s Mikkelsenem

Be2Can je zde, zahájí ho Chlast s Mikkelsenem

04.10.2020

Přehlídka toho nejlepšího z prestižních filmových festivalů z Berlína, Benátek a Cannes dokončila svého festivalového průvodce, a tím i seznam filmů, které mohou diváci letos očekávat. Přehlídka tak… (více)

Festival íránských filmů

Festival íránských filmů

13.01.2016

5. ročník Festivalu íránských filmů proběhne od 13. do 17. ledna 2016 v pražských kinech Světozor a Bio Oko, nově zavítá také do kina Lucerna. Od 19. do 20. ledna se potom festival už podruhé… (více)

To nejlepší z festivalů v kinech

To nejlepší z festivalů v kinech

28.09.2015

Velké filmové festivalové echo Be2Can 2 se bude konat od 7. do 14. října paralelně v České republice a na Slovensku. Druhý ročník přehlídky filmů ze špičkových mezinárodních filmových festivalů… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno