Reklama

Reklama

Bicykly versus automobily

  • Česko Kola versus auta (festivalový název) (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Budeme stavět cyklostezky nebo mosty pro auta? Na světě neexistuje velké město, které by vyřešilo otázku mobility pomocí osobních automobilů. S naprostou jistotou se dá říct, že dopravní zácpy nedokáže odstranit větší počet dálnic a nadjezdů. Stávající způsob organizování života ve velkých městech by se měl zásadně změnit a mělo by se přejít k systému, který bude zahrnovat i jízdní kola a veřejnou dopravu. Jenže co ovlivňuje magistráty, když se rozhoduje, zda vybudovat cyklostezku nebo most pro auta? Začíná být zřejmé, že silná automobilová lobby vedou rozvoj měst do slepé uličky. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (20)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Dokument ma na začiatku zarazil rozjímaním nad súbojom áut a inej dopravy, našťastie sa to postupne vo filme strieda s informačnými pasážami. Zamerali sa na dve veľkomestá s problémovou dopravou: Los Angeles a São Paulo a nie sú to povzbudivé čísla. V L.A. dnes 70 % rozlohy mesta pokrývajú cesty a parkoviská. V roku 1960 zmizla v L.A. posledná električka. Celá doprava je výsledkom expanzie automobilových spoločností v snahe vytvoriť ilúziu rýchlosti dopravy. Čím viac sa budujú a rozširujú diaľnice, tým je doprava horšia. Celkom opačný prípad je Kodaň, kde 4/5 ľudí vlastnia bicykel, 40 % ľudí dochádza do práce bicyklom, majú svoje široké pruhy, semafory a zelené vlny. Zaujímavou informáciou je, že v Kodani dochádza do práce bicyklom viac ľudí ako v celých USA. Nakoniec z dokumentu celkom logicky vyplynulo, že sa všetko môže automobilová lobby, a to nielen americká, ale aj nemecká a ďalšie. Počet vyrobených áut stúpa a ešte rýchlejšie stúpa počet ľudí strednej triedy, ktorá si môže dovoliť auto. Automobilový priemysel je ťahúňom mnohých ekonomík a najbližšie roky to inak nebude. Rád by som zažil dobu, keď sa politici budú chcieť a budú môcť pochváliť, že produkcia áut klesá a klesá aj počet áut u obyvateľov, ktorí radšej volia iný spôsob dopravy. –––– Automobilovému průmyslu se podařilo vytvořit síť, která vice či méně zjevně ovládá veřejnost a politiky, a ze které je velmi těžké se vymanit. ()

nascendi

všechny recenze uživatele

Doprava je jedným z najväčších civilizačný problémov súčasnosti a najbližšej budúcnosti. Chýba dlhodobá vízia a najmä to, či je vôbec nutné tak často a tak ďaleko sa dopravovať. Podobné je to aj s mobilnými telefónmi, ktoré ľudia využívajú nie preto, že potrebujú telefonovať, ale preto že majú možnosť telefonovať. Dominancia osobných automobilov je príkladom najrozsiahlejšej manipulácie s potenciálnymi spotrebiteľmi, aká sa v poslednom storočí odohrala. Zatiaľ čo v energetike silnejú tlaky na využitie obnoviteľných zdrojov, v doprave prevládajú konzervatívne tendencie. Zaujímavý Gertlenov dokument priniesol údaj, že 50 % jázd automobilom sa uskutočňuje na vzdialenosť kratšiu ako 5 km. Za kľúčovú považujem vetu vyslovenú v závere dokumentu (určenú automobilistom, ale platnú aj pre ostatných účastníkov dopravy): "Uvedomte si, že vlastníte auto, nie cestu." Riešenie nie práve priateľského vzťahu medzi automobilistami a cyklistami vidím v nahradení dominancie koexistenciou. Rôzne spôsoby dopravy majú byť komplementárne, nie konkurenčné. Ale to je iba také snenie, pretože osobný automobil za tie roky už nadobudol charakter návykovej látky. ()

Reklama

Zagros 

všechny recenze uživatele

Dokument o tom, jak spolu mnohdy na ostří nože bojují cyklisté a automobilisté. Sice si hraje na to, že je nestranný, ale sami tvůrci vědí, že není a viditelně přizvukují cyklistům. Nicméně tentokrát mi ta nevyváženost nevadí a víte proč? Protože jinak je ve světě ta nevyváženost úplně obrácená. Tzn. téměř vše pro auta... lepší a větší silnice, parkování, dostupné benzínky, vůbec celý automobilový průmysl se svojí obrovskou lobby. Nejcennější myšlenka z filmu byla jasně řečená. Naše závislost na autech a automobilovém průmyslu je téměř dokonalá. O to se automobilky vědomě staraly celé minulé století. Stavba nízkých mostů, pod kterými projedou jen auta a ne autobusy, postupná likvidace MHD, vybudování si silného místa v ekonomice, propracovaná lobby v politických kruzích,… apod. Je sranda sledovat, jak to samo zajde na svoji velkolepost. A velká pravda také je, že nepomůže ani třeba osmiproudá dálnice, protože narůstající počet aut ji stejně ucpe. Když vidím, jak jdu městem a jsem pešky rychlejší než auta v kolonách, jen nechápavě kroutím hlavou, proč všichni dřepí v autech, i když to vždy opravdu není nutné. Sám autem jezdím, ale častěji jezdím vlakem. Pokud si lidé neuvědomí, že auto je jen možnost a ne nutnost (jet pár kilometrů do města nutnost opravdu není), nic se nezmění. ()

subic 

všechny recenze uživatele

Dokument porovnávající dopravu v přeplněném L.A. a Sao Paulu, která jsou od 30. let zaměřena na automobilovou dopravu, MHD tu zajišťují autobusy, byly úplně zrušeny trolejbusy a tramvaje a není to tam vůbec přizpůsobené cyklistům. To tu srovnávají třeba s Kodaní, rájem cyklistů, kde jezdí 50% lidí do práce na kole a kdo jede 20 km/h, má pořád zelenou vlnu, k tomu třeba ještě Toronto, jak se svérázně zbavují cyklistů a ztrpčují jim život. A tak cyklisté musí jezdit nazí, aby na sebe upozornili apod. Taký zvláštní dokument, proti tomu je Brno k cyklistům značně přívětivé. ()

riza-do 

všechny recenze uživatele

Velmi nevyvážený až jednostranný rádoby dokument, chci říct aktivistické video se stále se dokola opakujícím srdceryvným motivem sražených cyklistů, záběrů na cyklisty nedodržující základní předpisy a cykloaktivistů, kteří sami přiznávají nenávist k řízení a chtějí ostatní omezit ve jménu svého až náboženského fanatismu, protože přece "každý chce jezdit na kole". Problémy měst, které se cíleně zbavily výhod hromadné dopravy výměnou za peníze z autolobby jsou zde srovnávány s Kodaní a Amsterdamem, kde naopak lidé trpí pod nátlakem neukázněných cyklistů, kterým kdysi podali prst a oni si vzali celou ruku. I s tak rozšířenou cyklistickou infrastrukturou těchto měst cyklisti předpisy stejně dodržovat nehodlají. Hvězdu za to, že tamního taxikáře rovnou nevystřihli. ()

Galerie (9)

Související novinky

Severský filmový podzim zahájí Muž jménem Ove

Severský filmový podzim zahájí Muž jménem Ove

03.11.2016

Severský filmový klub přináší tradiční přehlídku severské filmové kinematografie již po sedmé. Uvedeny budou filmové novinky, méně známe snímky staršího data výroby a na přání diváků i vybrané tituly… (více)

Reklama

Reklama