Reklama

Reklama

Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (289)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Hitchcock v plné síle a nejlepším rozmaru. Miluju, jak si vykládá film jako místo, kde se nikdo nemusí chovat skutečně racionálně a všechno se odvíjí podle rozmařilé "logiky", kterou za pochodu určují zhusta nelogická, až absurdní rozhodnutí, věčně vybočující děj neočekávanými směry. A celý systém přitom dál jede jako na drátkách, jako by nic. Lidičkové na správných místech střídají vhodné grimasy, úbory a pózy, udržují si své naivní či zlomyslné svity v očích, podle toho, jak jim byly rozdány karty, a všechno nejrozmanitějšími oklikami spěje k bravurnímu happyendu, kde se přese všechny trampoty a šmodrchanice musí třeba i náhodou prokázat, kdo byl goodguy a kdo badguy. Je to zdroj obrovské svěžesti, když se na Hitchcockovu tvorbu člověk umí takhle podívat, a samozřejmě a především od toho šibala Hitchcocka nejvtipnější způsob, jak kontuninuálně taškářsky parodovat naši západní společnost, a nezadat si. O to samozřejmější a vtipnější je, že většina jeho fanoušků by v něm sociálního kritika a posměváčka nikdy nehledala a pořád ho mají za "mistra napětí a hororu", což je opravdu povedené. Ale jestli kupříkladu zdejší bravurní vrcholná kolotočová scéna (kdo kdy viděl kolotočové koně s tak vyplazenými jazyky a uštvanými výrazy, jako by je škrtili? To si snad nechal vysochat na zakázku :) Nebo ten věčnost se plazící staříček-věchýtek, kterého všichni postrkují očima, ten klučina, co si celou u zrychlenou jízdu a pumelici mezi oběma soupeři náramně užívá, ječící slečna etc. - jesti tohle není kritická parodie spoluobčanů tak už nic...) není míněna jako komická a uštěpačná, tak jednou v nebi sním svůj klobouk před samotným Hitchcockem. Ale nějak si myslím, že mě spíš laskavě pozve na pár drinků, u kterých se celé hodiny a dny nepřestaneme hihňat a zajíkat. *~ ()

3497299 

všechny recenze uživatele

Skvělý námět, několik dobrých momentů, zároveň se nemůžu zbavit dojmu, že Hitchcock téma zdaleka nerozvinul do míry zajímavosti, jaká se v něm skrývá. A to opomíjím dosti nesmyslné jednání většiny postav a logické lapsy či nesmyslné psychologické zkratky, které už by si dnes dovolil používat takto lehkovážně asi málokdo. Ve výsledku mi to přijde spíše jako lehce nadprůměrný žánrový film. Dvě silné scény: samotná vražda a antagonistův pohled z divácké tribuny tenisového turnaje, jehož nehybná hlava mezi synchonně kývavými pohyby ostatních diváků sledujících pohyb míčku je úchvatný. Rozhodně jsem ovšem zjistil, že kromě Bergmana a AMERICKÉ TRAGÉDIE byl pravděpodobnou inspirací pro Allenův MATCH POINT i právě této snímek (btw, scéna na kolotoči v poslední epizodě THE PUNISHER je jím inspirovaná zřejmě jakbysmet). ()

Reklama

strougy 

všechny recenze uživatele

I přes několik výtečných a napínavých scén jako například sledování oběti v zábavním parku či chvíle v ložnici Brunova otce představuje první hodina pouhou občas maličko rozvleklou přípravu na závěrečnou perfektně gradovanou koncovku s promyšleným střídáním záběrů činností Guye a Bruna a vrcholící podařeným zakončením na kolotoči. Po Psychu asi to nejlepší, co jsem od Hitchcocka zatím viděl. Silné 4*. ()

Kothy 

všechny recenze uživatele

Můj vůbec první noir film. Šel jsem do toho díky Hitchcock. Bohužel mi to přijde jako jeden z jeho slabších kousků. Opět se to točí kolem vraždy. Známého tenistu potká ve vlaku náhodný chlapík. Dají se do řeči a postěžují si na své problémy. Onen chlapík jménem Bruno má šílený nápad, všechny jejich starosti vy vyřešily dvě vraždy. Tedy každý by zabil oběť toho druhého, ať to není nápadné. Tenista Guy samozřejmě tento šílený plán odmítne. Poté, ale záhadně zemře jeho žena mu dojde, že to asi ten šílenec myslí vážně. Odmítá ale splnit dohodu a zabít Brunova otce. Podaří se mu z této nepříjemné situace vybruslit? "Mohu mu prohledat kapsy?" ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Tatínkovi skandál nevadí. Je senátor." Vraždící budoucí zeťák by možná i senátorovi trošku vadil, ale tentokrát není o hrdinově nevině pochyb a hraje se jiná hra. Hra o výměně vražd, kdy se na věci dohodla jen jedna strana a hrdina musí za nenápadného policejního dohledu čistit své jméno. Jsem si jistý tím, že námět v době vzniku smrděl genialitou, Hitchcock si skvěle vyhrál s napětím, děj dopředu nebylo snadné vyvěštit a když k tomu přidám zběsilé rotace těla při tenisovém mači a dobové kopcoidní returny, tak mi ke spokojenosti nic nechybělo. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (36)

  • Miriam (Kasey Rogers) pracuje v obchode s gramofónovými platňami. Spojitosť s otáčavými predmetmi je príznačná a zdôraznená fatálne v lunaparku. Avšak naznačuje aj začarovaný kruh manželstva, z ktorého sa Guy (Farley Granger) snaží dostať. Jeho nedostatok vnímania druhých je zobrazený vo vlaku, kedy sa nedokáže rázne postaviť voči Brunovi (Robert Walker) a nechá sa zatiahnuť do jeho nekalých hier. Pôvodcom je jeho nízke sebavedomie a vo vzťahu s Miriam je nám ukázané, že aj tu ťahá za kratšiu časť povrazu, resp., že je pod papučou. (Biopler)
  • Brunov životný príbeh je plný chaosu. Musel kvôli pitiu a hazardu odísť z troch univerzít, prežíva len kvôli drobným napätiam jeho bláznivých nápadov. Riadil tryskové lietadlo, šoféroval auto so zaviazanými očami v rýchlosti 150 km/h a má teóriu, že človek by mal vyskúšať všetko než zomrie. Pri zoznámení sa s Guyom mu závidí s dodaním, že byť významnou osobnosťou musí byť vzrušujúce, zatiaľ čo on je niktoš. Dojem neschopnosti je jednak podávaný ako sexuálna impotencia, súvisí s tým, ako sám až voyeristicky nahliada do Guyovho milostného života. Taktiež to možno usúdiť zo vzťahu s matkou, ktorú spoznávame skrz darovanú gýčovú kravatu, ktorú nechce nosiť, no kvôli nej ju nosí. (Biopler)
  • Ve filmu debutovala Marion Lorne. (Kulmon)

Související novinky

Star Wars a Pán prstenů se dočkaly obří pocty

Star Wars a Pán prstenů se dočkaly obří pocty

15.12.2021

Americký národní filmový registr se letos opět rozšířil o několik významných děl, mezi něž byl konečně zařazen také fantasy počin režiséra Petera Jacksona Pán prstenů: Společenstvo Prstenu. Snímek z… (více)

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

11.08.2021

Ve věku 93 let v pondělí v kalifornském Thousand Oaks zemřela herečka, producentka a spisovatelka Patricia Hitchcock, jediná přímá potomkyně legendárního režiséra a mistra napětí, Alfreda Hitchcocka.… (více)

Noir Film Festival již tento čtvrtek

Noir Film Festival již tento čtvrtek

17.08.2020

Projekcí vizuálně podmanivého klasického filmu noir Špinavá dohoda bude ve čtvrtek 20. 8. na královském hradě Křivoklát slavnostně zahájen 8. ročník Noir Film Festivalu. Čtyřdenní žánrová přehlídka… (více)

Fincher a Cizinci v letadle

Fincher a Cizinci v letadle

14.01.2015

Jak před 17 lety zjistil Gus Van Sant (Dobrý Will Hunting), remakeovat Hitchcocka není zrovna dobrý nápad. Z jeho předělávky Psycha byl akorát velký průšvih, jemuž se nyní pokusí vyhnout David… (více)

Reklama

Reklama