Režie:
Woody AllenKamera:
Carlo Di PalmaHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Lynn Cohen, Ron Rifkin, Alan Alda, Anjelica Huston, Zach Braff, Aida Turturro, Jerry Adler, Wendell Pierce, Ira Wheeler (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Nakladatel Larry Lipton (Woody Allen) žije již drahně let ve šťastném manželství s energickou a podnikavou Carol (Diane Keatonová). Jednoho dne se seznámí se svými sousedy, postarším a zdánlivě vyrovnaným a spokojeným manželským párem Houseových. Krátce nato paní Houseová umírá na srdeční záchvat, ovšem Carol začne, více méně bez důvodu, podezřívat postaršího sympatického pána z rafinované vraždy vlastní manželky. Sice nemá ani ponětí o tom, co by mohlo být motivem zločinu, ale vedena ženskou intuicí se přesto na vlastní pěst pouští do vyšetřování. Slídí v sousedově bytě, sleduje jeho milenku a postupně přinutí ke spolupráci nejen přátele, ale i manžela, který je vším možným, jen ne prototypem neohroženého detektiva. K překvapení všech, a konečně i Carol samotné, se její podezření ukáže jako opodstatněné. Nebyla to nehoda, byl to zločin! Zdá se být více než jisté, že jednou mrtvolou to neskončí... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (175)
Woody, tak tohle byla parádička. Manhattan Murder Mystery je strašně "nenápadný" film - do takové 3/4 jeho délky jsem ho vnímal jako hodně slušnou, trochu bláznivou komedii, u které to vypadalo, že 80 % pro ni bude akorát. Jenže pak přišla poslední čtvrtina filmu - scéna s telefonem a magneťáky (nechci spoilerovat) byla naprosto dokonalá (fakt jsem se nasmál) a hlavně závěr byl opravdu parádní. A právě až když se film blížil k úplnému konci, tak jsem pochopil, jak skvělý hold tento film vzdává žánru noir. Navíc mě tento film upozornil na snímek The Lady from Shanghai, který si určitě seženu. A největší pozitivum tohoto filmu? Jednoznačně Diane Keaton. Ačkoliv jsem si Miu Farrow docela oblíbil, Woodyho ideální (filmová) partnerka byla, je a bude vždy jen Diane. Zkrátka a dobře, děkuji, Woody, za tento skvělý snímek. 95 %. ()
Tajemná vražda na Mahattanu bude patřit mezi mé nej filmy, které zařazuji do kategorie :"Léky na blbou náladu". To, že začínám Wodyho milovat, jsem už někde psala, ale že dokáže z každého filmu udělat něco tak příjemného, co laská celé mé já, jako v tomhle případě, to přihazuji navíc a myslím, že těch superlativů bude přibývat. Už jen ty hlášky, absurdní situace, které se zdají nemožné a přece k nim v jiných obdobách dochází i v reálu (kromě vražd), je něco, co dělá filmy Allena tak famózní. Někdy mně přišlo, že to Diane s Woodym snad ani nehrají, pouze senzačně improvizují. Vtipné, napínavé s úsměvem na tváři, má to spád, jiskru........... ()
Má vražedné spiknutí vůbec nějakou šanci na úspěch, když je mu na stopě pro věc zapálená amatérská vyšetřovatelka, co postupně zbuduje šestičlenný detektivní tým neortodoxních metod a vše režíruje Woody Allen..? Autor prostřednictvím vlastních úst tradičně hýří sarkasmem, ale mě na jeho tajemném manhattanském mordu zaujala jiná věc a sice vykreslení měnících se partnerských vztahů prostřednictvím konverzace. Ta konfrontace dvojic Keaton + Allen (spíše monology než dialogy, disharmonie a překřikování, co přenáší Liptonovu neurózu i na diváka) a Keaton + Alda (platonické souznění plné respektu a vzájemného doplňování) je úžasná a všimněte si, že jakmile je celý případ pod dohledem Orsona Wellese uzavřen, plní prodělaná zkušenost ve vztahu prvně jmenované dvojice revitalizující funkci a dostaví se i blahodárný vliv na jejich komunikaci. Už chybí jen boty, zuby a falešné opálení.. Vzhledem k postavám v Allenových filmech se mi zdá, že mít na Manhattanu psychiatrickou praxi je jako vyhrát v loterii. Má to však jeden háček - tolik klientů a tak malý gauč.. ()
Opět jsem si potvrdila, která allenovka je moje nejoblíbenější...hned ta první, kterou jsem viděla (a už tenkrát, angličtinou nevládnoucí, jsem Tajemnou vraždu zbožňovala). Kdoví, v čem tkví její kouzlo, protože se celou dobu tváří jako obvyklé, ničím nevybočující Woodyho dílo. Především je to můj feel good movie. A pak asi od všeho trochu: mix žánrů, dějiště (podzimní New York), hlášky (Larry, I think it's time we reevaluated our lives.-Larry: I've reevaluated our lives. I got a 10, you got a 6.) a především mimořádný herecký ansámbl, který se navzájem úžasně doplňuje (viz scéna fingovaného telefonátu). Největší pozornost upoutává Diane Keaton a přijde mi skvělé, jak je jí Woody rovnocenným parťákem, nesnaží se jí přehrát a drží se v pozadí až do chvíle, kdy se zapojí do pátrání, film se rozjede a začne být krom jiného i napínavý. Závěrečný dialog to korunuje (You've got to be kidding. Take away his elevator shoes and his fake suntan and his capped teeth...and what do you have?-Carol: You.). ()
Na rozdíl od řady kolegů uživatelů se z tohoto filmu nestane můj oblíbený nebo nejoblíbenější film Woodyho Allena, ale to neznamená, že není skvělý. Napětí a humor jsou v dokonalém poměru a když čtveřice Allen, Keaton, Alda a Huston začne řešit vraždu, je to podívaná, pro kterou bych snad i zabil. "Sport mi změnil život." - "Já dávám přednost atrofii." ()
Galerie (20)
Zajímavosti (18)
- Woodyho Allena inspiroval jeden díl série filmů s názvem "The Thin Man" z roku 1934. Hlavní postavy napsal podle hrdinů Nicka a Nory Charles. (don corleone)
- Filmový debut Zacha Braffa. (Martin00x)
Reklama