Reklama

Reklama

Manny Ballestero je počestný pracovitý hudebník učinkující ve Stork klubu v New Yorku. Když jeho žena potřebuje peníze na zubního lékaře, vydá se do místní pojišťovny, aby si vypůjčil na její pojistku. Zaměstnanci pojišťovny jej ale omylem začnou považovat za lupiče, který je v minulém roce přepadl, a zavolají policii. Film je skutečným příběhem, který Manny a jeho rodina prožili. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (147)

Matty 

všechny recenze uživatele

Hitchcock je posledním režisérem, od kterého bych čekal zpracováni podobné látky. Slušná noir atmosféra by více slušela a svému účelu lépe posloužila v nějakém příběhu neizolovaném na malém ostrůvku reality. Trosečník Henry Fonda na sebe právem strhává většinu pozornosti. (Hitchcocka můžete vidět a slyšet hned na začátku filmu.) 65% Zajímavé komentáře: Douglas, Hopper ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v srpnu 2018. Nepravý muž je solidní drama. Hodil by se přívlastek psychologické, leč Hitchcock v utváření těžkých psychologických stavů nevynikal, byť se snažil ze všech svých sil vlastního přesvědčení o vytříbenosti. Hitchcock si uměl pohrávat s napětím a krutým cynismem osudu, duševní rozervanost má u něj vždy naivnější tvar dětského nazírání. Hitchcock dostal od života dárek v podobě svého oblíbeného tématu nespravedlivě obviněného jedince. Nepravý muž ukazuje slabiny civilizačního systému, kde spravedlnost je více preferovaným pojmem, méně skutečnou hodnotou. Odhalené překračování zákona je nutné potrestat, jde o zachování prestiže nastaveného systému. Trest je okázalým varováním i utišením přízemnosti veřejnosti. Právo kašle na podstatu, křečovitě se drží umění rétoriky a slovíčkaření a oběť musí být řádně opečená ze všech stran. Nepravý muž není Kafka, je to svého druhu obžaloba pokryteckého systému, přesto základy stále pevně stojí nade vším. Hlavní postavou niterně rozkladného dramatu je Christopher Emmanuel "Manny" Balestrero (velmi dobrý Henry Fonda), skromný hudebník a příkladný rodinný typ muže. Obyčejné životní těžkosti jsou nepatrným mrakem štěstí, osobní poctivosti a představy spořádanosti. Osud si škodolibě pohrál a uvrhl jedince do společenské klatby bez vlastního provinění. Víra ve spravedlnost je vystřídána trudnomyslností a v nedohlednu zdá se být jakýkoliv opěrný bod. Jistota zmizela, jsoucnost není, jen její odraz a zdání. Hlavní ženskou postavou je Rose Balestrero (zajímavá Vera Miles), Mannyho spokojená manželka. Život zvrhle laškuje a nekončící prohlubující se noční můra si vybírá svou daň psychické nestability. Rozklad se vším všudy. Výraznější postavou je Frank O'Connor (sympatický Anthony Quayle), uznávaný právník a snaživý Mannyho obhájce. Skutečnost se dokazuje nesnadně, hlasitěji jsou znít domněnky, podsouvání a slovní lynčování. Z dalších rolí: přesvědčení policejní detektivové Bowers (Harold J. Stone) a Matthews (Charles Cooper), Mannyho šokovaná matka (Esther Minciotti), nemilosrdně vystrašené úřednice pojišťovny Ann James (Doreen Lang), Constance Willis (Laurinda Barrett) a Betty Todd (Norma Connolly), ochotný Mannyho švagr Gene Conforti (Nehemiah Persoff), jeho manželka a Mannyho sestra Olga (Lola D'Annunzio), Mannyho malí synkové Robert (Kippy Campbell) a Gregory (Robert Essen), nekompromisní soudní žalobce Tomasini (John Heldabrand), či skutečný pachatel Daniel (Richard Robbins). Nepravý muž je působivým filmem svým tématem a strhujícím hereckým výkonem Henryho Fondy. Hitchcock měl cit pro komerční úspěch mainstreamového proudu kultury. ()

Reklama

Slartibarkfast 

všechny recenze uživatele

Hitchcockova adaptace skutečného příběhu mylného obvinění ze zločinu s Hendrym Fondou v hlavní roli se táhla jako žvýkačka, přilepená v kině pod sedačkou. Doufal jsem ve svižnější tempo, ale zde by se dalo hovořit o útržkovitých scénách a obrazech, které v celku ztrácely punc zlata a stával se z nich pouhé nudné vyprávění a popis. Henrísek jen občas strnule čuměl do kamery, jako by mu před očima přejeli psa, ale to je celé umění, kterého se dočkáme. Nějak mi to zkrátka nasedlo a tento kousek se nezapíše mezi mé oblíbené. Nejprve jsem chtěl dát smířlivých 70, ale nakonec to stáhnu ještě níž, protože Hitchcock umí líp. 60% ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Vždycky, když už si myslím, že mě Hitch nemůže žádným svým zbývajícím filmem překvapit, zjistím, jak moc se mýlím. Nepravý muž je na první pohled vskutku tím snad nejpodivnějším Hitchcockem. Režisér, jehož příběhy zcela záměrně závisejí na těch nejnepravděpodobnějších zvratech a náhodách, si vybral k realizaci skutečný příběh a rozhodl se ho držet v co možná nejsilnější míře. Postup, který v obecné rovině považuji většinou za ne příliš šťastný, se ale ve výsledku Hitchovi vyplácí. Sama skutečnost totiž nabídla vlastně ten nejtypičtější mistrův motiv. Namísto toho, aby ale neprávem obviněný hrdina utíkal auty, autobusy či vlaky, mezitím se seznámil se sličnou pomocnicí a v samém závěru odhalil skutečného pachatele a sebe tak očistil, zvolil Hitchcock téměř dokumentární přístup a rozhodl se divákovi přiblížit drama, které v sobě skrývá nespravedlnost sama. Skvělé a funkční záběrování a přesvědčivě umírněný herecký výkon Henryho Fondy dělají z první poloviny snímku opravdu téměř dechberoucí dramatickou rekonstrukci. Pokud někde scénář naráží na problém související s přílišnou snahou o dějovou rekonstrukci na úkor filmové dramaturgické výstavby, je to v momentu, kdy se pozornost přesouvá od hlavního hrdiny na jeho manželku a její psychické zhroucení. Z hlediska samotné dramaturgie příběhu mi tenhle odklon příliš nedával smysl, dopad to ale mělo i na dynamiku celého filmu. I přes trochu spadlý řetěz v druhé části filmu natočil ale Hitch silný snímek, který režisérovo stěžejní téma ukazuje ze zcela jiného, ale nikterak méně zajímavého úhlu. 8/10 ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

DVD/// Obsazení 8/10 Děj 8/10 Hudba 8/10 Efekty 7/10/// +napínavá atmosféra, tíživý dojem, Henry Fonda -k závěru není atmosféra vystupňovaná/// Dost dobře rozehraný thriler o můži jež je nepráven podezříván z loupeže. Henry Fonda to zahrál nádherně minimalisticky s chladným výrazem ve tváři. I samotný průběh filmu je zajímavý a vykresluje dopady jaké to přináší jeho rodině a nejbližším. Jen škoda, že film v druhé polovině mírně polevil a skoro se zdálo, že neměl o čem vyprávět, respektive zdálo se to natahované. I tak je to ale dobrá podívaná, která mě přikovala k obrazovce i dnes. A klaustrofobická kamera ve vězení, to je něco. Úplně se mi motala hlava./// Celkem 79%/// ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Ačkoli je film založen na pravdivé události, Hitchcock záměrně vynechával některé informace, které ukazovaly na Mannyho nevinu. (Kulmon)
  • Pravý pachatel se ve filmu objeví několikrát, např. před Stork Clubem, v podloubí Victora Moorea a blízko jednoho z obchodů s lihovinami, kde policie zatkne Mannyho. (Kulmon)

Reklama

Reklama