Reklama

Reklama

Temná stránka lodní dopravy

  • Česko Zděšení pro svět aneb Skutečná cena lodní dopravy (více)
Španělsko / Francie, 2016, 90 min (Alternativní 52 min)

Obsahy(1)

Lodní doprava má také svou stinnou stránku a negativní dopad na naši planetu. Kvůli snižování nákladů lodě používají nekvalitní palivo a staré motory způsobují svým hlukem akustické znečištění... Tento dokument zachycuje vzrušující vyšetřování, které probíhá po celém světě a nahlíží do zákulisí ohromujícího byznysu, jakým je námořní přeprava. 90 % všeho, co dnes konzumujeme, přichází ze zámoří. Oceány denně křižují nákladní lodě mnohonásobně větší než Titanik, které v kontejnerech přepravují desetitisíce tun nákladu. Než se jeden kus oděvu dostane na pult vašeho obchodu, může až čtyřikrát obeplout zeměkouli! Na jeho ceně se to přesto nijak nepodepíše. Kdo ve skutečnosti platí skryté náklady spojené s pohybem zboží? Kdo nese odpovědnost za ekologické katastrofy v důsledku častých havárií a kdo umožňuje zneužívání levné pracovní síly? Zákonitosti, rizika a tajemství neregulovaného průmyslového odvětví, které je klíčem k celosvětovému hospodářství, životnímu prostředí i samotné podobě naší civilizace většinu z nás nepříjemně překvapí. Skutečná cena lodní dopravy je výjimečný thriller, který provokuje k zamyšlení. (TV Prima)

(více)

Recenze (46)

subic 

všechny recenze uživatele

Je to smutný, lodní doprava je nástroj globalizace, přitom je relativně levná a zároveň ekologicky snad nejvíc zatěžující. Průměrné stáří lodí je 30 let a nikdo moc neřeší jejich bezpečnost a technický stav. A až lodě umřou, rozeberou je někde v Asii a třeba i přetaví. Důležité je, že přepraví co nejvíce kontejnerů. A pozor, ona vlastně pořádně neexistuje kontrola, co se v kontejnerech přepravuje, ať už to jsou drogy či zbraně pro teroristy. ()

Rocky88 

všechny recenze uživatele

Komplexní dokument o "zákulisí" světového obchodu, přes které ovšem propluje téměř 90 % všeho, co se na naší planetě vyrobí. Obchodování s vlajkami, přetahování přes životnost lodí a používání "odpadu" místo paliva, s čímž souvisí i totální neekologičnost přepravy (přesto se politici raději pokrytecky orientují na restrikci emisí automobilů), magnáti, kteří obcházejí systém, dopady na přírodu - to vše se zde probírá. Dokument i na rozdíl od většiny ostatních nastiňuje řešení, které ovšem opravdu není jednoduché, protože by se muselo sáhnout do zisků právě těchto magnátů, a to, jak můžeme tušit, by se neobešlo bez výhrůžek či rovnou zvýšení cen přepravy a celosvětových inflačních tlaků. Nelehký úkol. ()

Reklama

Adramelech 

všechny recenze uživatele

Velmi informativní dokument. Mé postřehy: 1. Elektromobily prosazované v EU životnímu prostředí nijak zásadně nepomohou. Pohon lodí a letadel na baterky, který by byl ekologicky vzato více žádoucí, není myslitelný. 2. Věřím, že příroda si se znečišťováním poradí sama. Nebude-li to možné jinak, odstraní živočišný druh, který ji tímto způsobem likviduje. 3. Proč je kokain v Evropě tak drahý, když se sem pašuje po celých kontejnerech? ()

mm13 

všechny recenze uživatele

Chýba tomu drzosť a odvaha. Videl som iba 52 minútovú verziu a netuším, čo stihlo obsiahnuť ďalších 38 minút. Každopádne už od konceptu je tento dokument v obrovskej miere bezzubý, v istej rovine povrchný a investigatívnym by som to nenazval ani omylom. Popis "šokujúcich" skutočností okolo lodnej dopravy, ako je tu podaný - nepopieram, že pekne, názorne a v základných súvislostiach - taký by pri dnešných možnostiach zvládol aj priemerne snaživý maturant. Chcelo to ísť tam, kam sa bežný občan nedostane; chcelo to prinajmenšom konfrontovať špičky tohto priemyslu a vrcholných predstaviteľov vlád (o to sa ale ani nepokúsili)... a nie sa naťahovať so sekuriťákmi v prístave a poľutovať námorníkov (z povinnosti nezabudnúť ani na trpiace morské cicavce) a pridať pár hovoriacich hláv z výborov OSN, ktoré prd zmôžu. Už som napísal - chcelo to viac drzosti a odvahy! Potom by z toho možno vyplynulo čosi viac, než len prostriedok sebauspokojenia pre tvorcu (ktorý pozbiera pár cien) aj diváka (ktorý sa rozčúli pri pive a o to sladšie potom zaspí, že koľko sa on stará)... ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Film nie je len o znečisťovaní morí a vzduchu lodnou dopravou, ale berie to viac zoširoka. V prvom rade si všíma vlastnícku štruktúru najväčších prepravnych spoločností, keď majitelia nie sú verejne známi, hoci prepravcovia majú bežne obrat na úrovni Microsoftu. Druhou vecou je vlajka, pod ktorou lode plávajú, a nebýva to žiadna vyspelá veľmoc, ale najčastejšie Panama, Libéria, Marshallove Ostrovy alebo Mongolsko(!). Samozrejme kvôli ušetreniu na najrôznejších poplatkoch a hlavne na pracovnej sile, ktorá požíva zákonné podmienky tejto krajiny. Byť námorníkom nie je nič moc, poväčšine bez telefónu, bez internetu, teda aj bez čsfd. Nič pre mňa. Znečisťovanie vôd a vzduchu je asi dobre známa vec. Z dokumentu jedna perlička: Len 20 najväčších lodí vypustí do ovzdušia toľko síry, ako všetky autá na planéte. Ale lodí je na moriach a oceánoch asi 60000. Napriek všetkému je lodná doprava najlepšou možnosťou prepravy tovaru na veľké vzdialenosti. Pri použití lietadiel by všetko bolo oveľa horšie alebo priam nemožné. Jediným riešením na obmedzenie lodnej dopravy je tak menej prepravy celkovo, menej tovaru z druhej strany Zeme v obchodoch. Ja som k tomu prispel aspoň tak, že som si dnes ráno nekúpil jablká z Chile. Slovenské jablká sa veľmi neurodili, takže v rámci obmedzenia lodnej dopravy budem pár dní bez jabĺk, kým nájdem nejaké z blizkej krajiny. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama