Režie:
Joachim TrierKamera:
Jakob IhreHudba:
Ola FløttumHrají:
Eili Harboe, Kaya Wilkins, Ellen Dorrit Petersen, Henrik Rafaelsen, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Camilla Belsvik, Sigve Bøe (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Křehká Thelma právě nastoupila na vysokou školu. I přes urputnou snahu jejích rodičů kontrolovat každý její krok poprvé zakouší nezávislost a vír studentského života. Když se však zamiluje do krásné spolužačky Anji, začnou se v jejím okolí dít nevysvětlitelné a děsivé události a Thelma s hrůzou zjišťuje, že jejich příčinou je možná ona samotná. Uhrančivý thriller o nejtemnějších lidských touhách, rodinných prokletích a zakázané lásce natočil jeden z nejtalentovanějších skandinávských tvůrců současnosti Joachim Trier. (Aerofilms)
(více)Videa (5)
Recenze (229)
Zatímco starší severská dramata si většinou dokážu hodně vychutnat, u jejich současné tvorby často bojuji s podáním a pocitovým míjením, včetně těchto žánrových filmů ponášející se formou na artové drama, jak tomu bylo u Ať vejde ten pravý a zde v Thelmě především v první polovině. Hodně pomalé tempo se přede mnou mísilo se studeným chladem a než se něco zajímavého událo i než jsem se konečně začal dostávat se zájmem do nitra Thelmy nebo jejich rodičů, musel jsem se prodívat řadou scén, kdy mě film nechával nezaujatě chladným. Úvodní scéna mě připravila na cosi mimořádného, ale zbytek první poloviny s výjimkou uhrančivé scény na podivném divadelním představení (s prvním drobným horrorovým prvkem) se přede mnou líně táhla zdlouhavá, jakoby tuctová lesbická romance pro teenagery. Celkem je mi to líto, že jsem dlouho nedokázal mít z Thelmy silnější prožitek, protože druhá, silně mysteriózní polovina mě naopak často začala dostávat intenzivními událostmi, odhalováním nečekaných schopností, halocinogénními prožitky střídajícími se s ozvěnou traumatu či velmi silnými rodinnými scénami. Scén z exteriérů zde není moc, ale těch několik málo v přírodě dokázalo velmi pozvolna gradující atmosféru ještě více zintezivnit... a ač coby horror je Thelma opravdu netradiční a v zobrazování děsivého díky zvolené stylizaci značně umírněná, třeba přesun dítěte z vody do jiné vody dokázal na mě vzhledem k pointě působit mrazivě, s pocitem čehosi odporně nepříjemného. Něco do sebe ten film rozhodně měl, byť mi u něj překážel výraznější důraz na formu oproti obsahu. [60%] ()
Brilantní mix nadpřirozena s dramatem obsahující kapku severské ponurosti a podávaný s vybroušeným soundtrackem. Thelma v sobě tyto atributy kombinuje s jakousi naléhavou kadencí, což dokonale kontrastuje s jemným psychologickým nádechem společně s chytře rozvedenou příběhovou linií. Rovněž zde musím ocenit režiséra Joachima Triera za příkladnou práci s lidskými charaktery a rozkrývaní nejniternějších lidských pudů. Již dlouho jsem neviděl nic tak procítěného a zároveň tak odtažitého, tak do hloubky jdoucího, a přitom s lehkostí klouzajícího po nevyzpytatelném povrchu našeho vnímání. Bez debat jeden z nejlepších filmů roku 2017. Skvělá práce! „There's something with you, Thelma.“ ()
Nejde o to, co je vidět na povrchu, jde o to, co máte vidět uvnitř. Nenápadný děj o tiché studentce, která byla doma křesťansky vychována otcem lékařem a invalidní matkou. A pak přišel první záchvat. Tápaní a zničující poznání, že nic není, jak vypadá mez inebem a zemí. Skvělá Eili Harboe, perfektní atmosféra, moc se mi to líbilo. ()
Těžká vykrádačka Carrie, kde tvůrci vyměnili americké kulisy za norské a jednu křesťanskou matku za životem zkoušené rodiče. Celé to pak jen doplnili o hodně nezdravý lesbický vztah a zahalili do snových výjevů plných symbolů a metafor. Až na orgasmus, co rozhoupe celou operu se tady žádný zázrak nekoná. ()
Vůbec se neztotožňuji se zařazením filmu mezi horory. Pro tvrdé chlapy a neohrožené dívky může být toto zařazení matoucí. Zhruba polovinu stopáže diváci sledují lesbickou romantiku, kdy zkušenější dívka tmavšího odstínu nahání křehkou dívenku pevných puritánských zásad způsobených silnou křesťanskou vírou. Také mě podobným způsobem nahání něžné pohlaví, tak přesně vím, jak se slečna cítila. Jináč jsem si u tohoto snímku uvědomil, že shledávám lesbickou romantiku neobyčejně sexy. Dokonce je to snad i více sexy, než romantika klasická heterosexuální. Zkrátka pohled na dvě slečny oddávající se nemravnostem je příjemnější, než koukat pouze na jednu. K technické stránce si netroufám mít větší výtky, ale příběh bohužel shledávám jakýmsi pseudo intelektuálním blábolem a uměle nafouknutou bublinou. Celou dobu na mě působil dojmem, že se působivým vizuálem snaží maskovat nedostatečně kvalitní obsah. A když tak koukám kolem, jak se tu dokonce i někteří moji oblíbenci a oblíbenkyně ohání maximálním hodnocením, tak to tvůrcům kdekdo skutečně zbaštil. Nejsem velkým fanouškem mixování takřka nemixovatelných žánrů. Buď bych měl natočit romantickou slaďárnu o lesbách, nebo se pokoušet o mysteriózní thriller o osamělosti. Takhle dohromady mi to závratně nechutnalo. Ne, že by takové mixování nebylo možné, jen se toho musí ujmout šikovnější tvůrce. ()
Galerie (51)
Photo © Imagine Film Distribution (IFD)
Zajímavosti (1)
- Jedná se o první film režiséra Joachima Triera, který byl promítán v kinech v České republice. (ČSFD)
Reklama