Režie:
Elia KazanScénář:
Budd SchulbergKamera:
Boris KaufmanHudba:
Leonard BernsteinHrají:
Marlon Brando, Karl Malden, Lee J. Cobb, Rod Steiger, Pat Henning, Leif Erickson, John F. Hamilton, Eva Marie Saint, James Westerfield, Tony Galento (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Bývalý boxer Terry Malloy (Marlon Brando) se klidně mohl stát šampiónem, místo toho ale dře pro Johnnyho Friendlyho (Lee J. Cobb), předáka ve zločinem prolezlých docích. Když Terry nevědomky zaviní smrt jednoho ze vzpurných dělníků, pronásleduje ho pocit viny. Ale až láska k Edie Doyle (Eva Marie Saint), sestře zabitého muže, Terrymu ukáže, jak hluboko padl. Pak násilnou smrtí umírá i Terryho bratr Charley (Rod Steiger), protože odmítal vlastního sourozence zavraždit, a Terry se rozhodne Friendlyho zločinecké impérium rozbít. Nezapomenutelné drama o Terryho vykoupení patří mezi nejuznávanější filmy všech dob. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (140)
Uznávam, že v On the waterfront podal Marlon Brando uspokojivý výkon, téma je klišovitá (čo by sa dalo prekúsnuť, veď treba brať ohľad i na rok vzniku), ale podobne ako pár kúskov, čo som videla od Kazana skôr (East of Eden, A Streetcar Named Desire), ma film viac-menej nudil. ()
Marlon Brando tu je božský a hraje tak ako sa preslávil. Niečo si zamumle, hodí ten svoj rebelský kukuč a vy viete, že za tou rebelskou pretvárkou vidíte v jeho očiach dobro. Oscarový film z roku 1954 odvysielala STV 4.1. 2016! Neuveriteľné, ale i tak ďakujem. S jemným nadsadením by sa film V prístave dal označiť i za mafiánsky film, ale hlavne je silnou drámou s osudovou love story k tomu. Brando film suverénne ťahá, ale obklopený je i ďalšími skvelými hercami. Veľmi na mňa zapôsobil "presvedčovací" rozhovor v aute medzi Brandom a R. Steigerom ako jeho starším bratom. Ani jeden z nich nebol v ľahkej situácii...Až keď som si prešiel zaujímavosti k tomuto filmu, tak zisťujem, že celý Brandov monológ bol improvizovaný a pozmenil i celú scénu, ktorá mala vyzerať trochu inak. To je celý Brando...Mal na to cit a talent od Boha! 100%. ()
Kazanova variace na neorealistické téma, pohybující se na pomezí realismu a idealismu (neskrývavě melodramatické finále), není ikonicky padesátkovým filmem jenom svým socio-kritickým příběhem (pro jehož docenění je dobré znát neslavnou úlohu Schulberga a Kazana v McCarthyho protikomunistickém tažení). V přístavu dobu svého vzniku nejintenzivněji připomíná hereckými výkony. Kvůli pojmu „method acting“ nemusíte listovat tlustými knihami o historii filmu. Stačí sledovat, v jedné učebnicové scéně vedle další, jak Brando hraje. Koncentrovaně, přitom s lehkostí. S býčí zarputilostí a femininní senzitivitou zároveň. Právě citlivost dělá z Terryho pozoruhodně ambivalentní postavu. Na jednu stranu ho oslabuje, na straně druhé je díky ní v očích mužů navenek silnějších, ale vnitřně slabších, mravní autoritou hodnou následování. Obě složky protagonistovy osobnosti se nikdy neruší. Díky Brandovi jsou v dokonalém souladu. Málokdy od té doby bylo možné vidět podobně souznění herce s jeho postavou. 85% Zajímavé komentáře: GilEstel , swed ()
Přestože se v tomto filmu vytáhl Elia Kazan, přestože Eva Maria Saint a především Rod Steiger odehráli jeden ze svých životních výkonů, přes vynikající scénář, kameru i Bernsteinovu hudbu celý film stojí a NEPADÁ na osobě Marlona Branda, který tu, snad i díky novátorské Stanislavského metodě, předvedl jeden z nejcitlivějších, nejpropracovanějších a nejsilnějších výkonů celé filmové historie. Téma boje jedince proti všemocné skupině, zvláště vděčí-li jí právě onen jedinec za mnohé, konfliktu mezi vztahy rodinnými a láskou samo o sobě může vyznít úplně jalově, pokud ovšem vnitřní přerod hlavní postavy není ztvárněn tak přesvědčivě, jak se to zde podařilo geniálnímu Brandovi. ()
I presto, ze ve filmu chybi snad jediny zaber na more, velmi dobre je zachycena atmosfera v pristavnich docich. Pri sledovani filmu jsme se nemohl ubranit dojmu, ze je film misty dost naivni, coz trochu kazi celkovy dojem. V pristavu je mistrne natoceny film, snad po vsech strankach. Na co ale snad nikdy nezapomenu, je herecky vykon Marlona Branda, jeden z nejvetsich hereckych zazitku, jaky jsem kdy videl. Pro fanousky teto filmove ery a zanru povinnost. ()
Reklama