Reklama

Reklama

Režisérský debut Woodyho Allena z roku 1969 zachycuje kriminální léta mladého Virgila Starkwella, kterého hraje sám Woody Allen. Přestože byl Virgil nadprůměrně inteligentní, a možná právě proto, připadal si zmatený a osamocený. V osmnácti se vykašlal na školu a vydal se na dráhu zločinu. Jeho sklon zpackat všechno, na co jen sáhnul, jej ale brzy dostal za mříže. Po propuštění potkal mladou a krásnou Louise, do které se zamiloval. Kvůli ní se také rozhodl změnit svůj život. Před tím se ale ještě naposledy pokusí vyloupit banku, což ho opět dostane do vězení. Dny se vlečou a Virgil se rozhodne vzít osud do svých rukou a utéct. Tentokrát se na něj usměje štěstí. Společně s Louise, která je těhotná, odjedou do jiného státu, kde konečně začnou žít normálně. Pronajmou si malý byt a Virgil si najde práci v kanceláři. Jednoho dne se ale objeví neodolatelná sekretářka slečna Blairová, která zjistí, že Virgil je hledaný zločinec a začne ho vydírat. Vrátí to Virgila zpátky do starých kolejí, nebo to tentokrát zvládne bez porušení zákona? (HBO Europe)

(více)

Recenze (207)

Matty 

všechny recenze uživatele

- Budeme mít dítě. To je můj dárek k Vánocům. - Mně by stačila kravata. Allenův režijní debut (když nebudeme počítat spolupodílení se na What’s Up, Tiger Lilly?) je hlavně vtipný (za každou cenu) a rychlý (vždyť také musí neustále utíkat před zákonem). Komedie na svou dobu originální, nabitá humorem konverzačním i situačním, vtipy kvalitními i méně kvalitními, stále však komedie ubírající se nebývalým tempem kupředu. Komedie, u které je v podstatě nemožné se nudit. To výjimečně platí také pro lidi, kteří Allena „nemusejí“, sice z obrazovky v podstatě nezmizí (jako v každém svém filmu), ale moc nemluví a těžko si představit vhodnějšího herce do role smolařského trotla, který, když se rozhodne přepadnout banku, pak mu stejně nikdo nevěří, který, když si pracně vyřeže revolver z mýdla, musí venku pršet. Celý film provází hlas vypravěče, čímž je umocněn dojem dokumentu. Samozřejmě dokumentu mystifikačního a podobným způsobem jako pozdější Zelig ujetého. Režie je dravá, rychlá, svižná a stejný dojem budí celý film, v podstatě jakási „zahřívací rozcvička“ před Allenovkami třeba ne tak vtipnými, nicméně nabízejícími kromě vtipů i cosi hodného zamyšlení. Tento Allen ještě není tolik zaplněn odkazy na známé filosofy, spisovatele, básníky a jiné „intelektuály“, psychologii postav není věnován téměř žádný prostor a divákovi tudíž nenabízí více nežli osmdesát minut osvěžujícího humoru. Je to tak špatně? Je to málo? Houby, je to dost a komu se to nelíbí, ať si trhne nohou. Toť bohdá nebude, abych se nezastal prvního filmu svého nejmilovanějšího režiséra. :-) 80% Zajímavé komentáře: pshimi , Jordan, 01001 ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

pre taketo roly sa asi znamy neuroticky reziser Wudy Allen /zelig, Spac 1973/ narodil : vyborna komedia o bankovom lupicovi a jeho neuspechoch so zenami, v hudbe alebo hoci aj v kriminale. W. Allen dobre vie, ze obycajne dialogy prevladaju, to dodrzuje aj tento film, a vynimocne US styl humoru sa priblizil Europe, to je tiez pozitivum : 92 % ()

Reklama

Cimr 

všechny recenze uživatele

Allena miluju a čekal jsem od něj hodně, ale tohle fakt ne! Neskutečně půvabná komedie, navíc s úžasnou hudbou (ten klavír!). Doporučuju všem příznivcům absurdních komedií. Tak mě napadá, že Allen hodně předběhl dobu, za první dokonale bláznivý slepenec bez hlubšího smyslu bývá považováno Připoujtejte se, prosím. Seber prachy a zmiz si s tím ovšem nezadá, vlastně si to nezadá s žádnou komedií, která mě napadá... ,,Zlodějina je dobré povolání, člověk hodně cestuje, poznává nové lidi..." ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Typickými allenovskými atributy nabité dílo, které si v ničem nezadá s dalšími filmy z Allenova raného anarchistického období. Ačkoli se jedná spíše o vršení skečů (tematicky i kvalitativně poměrně různorodých), příběh je celkem kompaktní a netrpí roztříštěností. Paradokumentární styl, nebývalé množství vtipů a odkazů na jiná slavná filmová díla a tvůrce (zejména z němého období), které napoprvé nemáte šanci pochytit všechny, dělá ze Seber prachy a zmiz více než jen osobitý debut tehdy slibného a mladého režiséra (scénáristy a herce). ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

V tomhle filmu se Woody Allen utrhl z řetězu moc. Vsadil na ten nejbláznivější humor, jaký si člověk dovede představit. Hranice mezi trapností a vtipností tedy byla nesmírně tenká. Jednou vtípek zafungoval a třikrát poté ne. Občasný pseudodokumentární styl byl zajímavý a celkem se mi zamlouval. Postava nenapravitelného zločince Virgila pro mě byla před zhlédnutím dokonale lákavá. Vynikající scénka střídala tu horší. Přišlo mi, jako by se tímto filmem režisér hledal. Zřejmě se i našel, neboť později stvořil celou řadu precizních snímků. Dokonce našel tu správnou vyváženost mezi bláznivostí a inteligencí ve svém humoru a natrhl tak divákům nejednu bránici. Něco mi v tomto snímku celou dobu hrozně vadilo. Woody umí lépe. Lepší dva kousky. Viděno v rámci Filmové výzvy 2017. Film mi vybrala uživatelka mat.ilda. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (13)

  • Woody Allen chtěl film původně natočit černobíle a podtrhnout tím jeho polodokumentární styl, producenti mu to ovšem nedovolili. (Matty)
  • Postava Virgila Starkwella se narodila 1. prosince roku 1935, Woody Allen mu tedy přiřkl svoje datum narození. (Dreadd)
  • Allen se rozhodl pro režírování sebe sama po natáčení filmu Casino Royale (1967), které mu přišlo dost chaotické. (don corleone)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno