Reklama

Reklama

Režisérský debut Woodyho Allena z roku 1969 zachycuje kriminální léta mladého Virgila Starkwella, kterého hraje sám Woody Allen. Přestože byl Virgil nadprůměrně inteligentní, a možná právě proto, připadal si zmatený a osamocený. V osmnácti se vykašlal na školu a vydal se na dráhu zločinu. Jeho sklon zpackat všechno, na co jen sáhnul, jej ale brzy dostal za mříže. Po propuštění potkal mladou a krásnou Louise, do které se zamiloval. Kvůli ní se také rozhodl změnit svůj život. Před tím se ale ještě naposledy pokusí vyloupit banku, což ho opět dostane do vězení. Dny se vlečou a Virgil se rozhodne vzít osud do svých rukou a utéct. Tentokrát se na něj usměje štěstí. Společně s Louise, která je těhotná, odjedou do jiného státu, kde konečně začnou žít normálně. Pronajmou si malý byt a Virgil si najde práci v kanceláři. Jednoho dne se ale objeví neodolatelná sekretářka slečna Blairová, která zjistí, že Virgil je hledaný zločinec a začne ho vydírat. Vrátí to Virgila zpátky do starých kolejí, nebo to tentokrát zvládne bez porušení zákona? (HBO Europe)

(více)

Recenze (207)

Matty 

všechny recenze uživatele

- Budeme mít dítě. To je můj dárek k Vánocům. - Mně by stačila kravata. Allenův režijní debut (když nebudeme počítat spolupodílení se na What’s Up, Tiger Lilly?) je hlavně vtipný (za každou cenu) a rychlý (vždyť také musí neustále utíkat před zákonem). Komedie na svou dobu originální, nabitá humorem konverzačním i situačním, vtipy kvalitními i méně kvalitními, stále však komedie ubírající se nebývalým tempem kupředu. Komedie, u které je v podstatě nemožné se nudit. To výjimečně platí také pro lidi, kteří Allena „nemusejí“, sice z obrazovky v podstatě nezmizí (jako v každém svém filmu), ale moc nemluví a těžko si představit vhodnějšího herce do role smolařského trotla, který, když se rozhodne přepadnout banku, pak mu stejně nikdo nevěří, který, když si pracně vyřeže revolver z mýdla, musí venku pršet. Celý film provází hlas vypravěče, čímž je umocněn dojem dokumentu. Samozřejmě dokumentu mystifikačního a podobným způsobem jako pozdější Zelig ujetého. Režie je dravá, rychlá, svižná a stejný dojem budí celý film, v podstatě jakási „zahřívací rozcvička“ před Allenovkami třeba ne tak vtipnými, nicméně nabízejícími kromě vtipů i cosi hodného zamyšlení. Tento Allen ještě není tolik zaplněn odkazy na známé filosofy, spisovatele, básníky a jiné „intelektuály“, psychologii postav není věnován téměř žádný prostor a divákovi tudíž nenabízí více nežli osmdesát minut osvěžujícího humoru. Je to tak špatně? Je to málo? Houby, je to dost a komu se to nelíbí, ať si trhne nohou. Toť bohdá nebude, abych se nezastal prvního filmu svého nejmilovanějšího režiséra. :-) 80% Zajímavé komentáře: pshimi , Jordan, 01001 ()

selviskhed 

všechny recenze uživatele

(Psychiatr k Virgilově psychickém stavu:) -"Všeobecně se má za to, že cello je falický symbol. Myslím hmatník. A ty partie v nižší části nástroje mají tvary vyloženě mateřské. A pokud přidáte ještě smyčec jde podle mě o sublimaci laskání těla. To domnělé svírání falu a laskání těla u něj vyvolalo podle mne značný konflikt už v šesti letech." Film trpí stejným nešvarem jako filmy, které podle Allenova scénáře točili jiní autoři. Má dost hluchých míst. Až v Banánech podle mě Woody Allen zjistil, které scény vynechat a jak do filmu nacpat pouze to nejlepší. Virgil je jedna z mála postav z Allenovy herecké filmografie, které jsem moc nefandil. Možná na můj vkus nebyl dostatečně převzdělaný. ()

Reklama

Radyo 

všechny recenze uživatele

Trochu jiná "allenovka" a jeden z prvních Woodyho filmů, což je spíše pozitivum (díky trochu jinému přístupu, než je ten klasický "allenovský"). Záplava výborných fórků sice není rozložena úplně rovnoměrně a místy se člověk lehoulince "skoro-nudí", celkově bych to ale označil za výbornou komedii, při níž se určitě od plic zasmějí i jinak zavilí odpůrci Allenova "neurotického" humoru (třeba moje žena :-) ). ()

MarekT 

všechny recenze uživatele

"Otec, příkladný voják, si po třiceti letech strmé kariéry vysloužil hodnost desátníka." Mohl si přát Woody Allen lepší režisérský debut? Nádherně ulítlé pokračování v tom, co načal už v závěru Casina Royale. Pravda, možná trochu přeháním, bondovská parodie byla z jeho strany podstatně ujetější, ale s podobnými gagy se setkáváme i zde - vypíchl bych například poházené uspořádání bytového zařízení. Tak trochu jsem zde čekal ten Allenův styl, kdy je sice vtipný, ale tu vtipnou stránku přebíjí nějaká dobrá myšlenka. Zde tomu tak rozhodně není, ale nemohu být nějak nespokojen - bráno po stránce komediálního žánru, film bych asi řadil do širšího výběru nejoblíbenějších komedií. Moc filmů s Allenem jsem zatím neviděl, ale začíná se mi jevit kupříkladu díky svému zjevu jako univerzál - ať už kladné či záporně působící role, dramatické či odlehčené, na vše je jedním z horkých kandidátů. V minulosti jsem zde sepsal pár negativních ohlasů k filmům, které měly být jakože parodií na něco, ovšem v záměru celkem selhaly a dávka humoru se mi zdála ve srovnání s jinými slabá. Jsem rád, že právě Allen ukázal, že stvořit fiktivní dokument s dobrým výsledkem jde, hlavně když laťka nadsázky a parodie se mi zdála přesně nastavená. Woodyho styl se mi líbí čím dál více a rozhodně se těším, když se mi další jeho filmy budou líbit stejně, či ještě více. ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

režijný debut mladého woodyho allena. je dobre, ža na radu svojho dvorného strihača Ralpha Rosenbluma, s ktorým prvý krát spolupracoval, prerobil záver z pôvodne tragického, kde hlavného hrdinu zastrelia, na ten, ktorý tam je teraz, pretože spolu s týmto vznikla naozaj podarená komédia, plná "raného" bláznivého woodyho. súbor skvelých gagov a skečov spojených ústredným hrdinom, chronickým kriminálnikom Virgilom Starkwellom. film, ktorý bol jedným z prvých úspešných "mockumentary" vôbec. výborné. najviac ma pobavil zákulisný fakt, že zhruba sto väzňov san quentinu bolo za drobný poplatok použitých ako komparz a štáb bol označovaný špeciálnym atramentom, ktorý je vidieť iba pod ultrafialovým svetlom, aby po skončení natáčania vo väznici stráže vedeli, kto môže opustit väzenie. Ktovie, či sa takto niekomu nepodarilo utiecť. A či niekto zo štábu neostal . . . ()

Galerie (40)

Zajímavosti (13)

  • Ve filmu se objevuje celá řada odkazů na slavné komiky. Například souboj s žehlícím strojem odkazuje na Charlieho Chaplina, ukradená nefunkční pistole na Harolda Lloyda, přepadení banky zase na bratry Marxe. (Oktavianus)
  • Allen se rozhodl pro režírování sebe sama po natáčení filmu Casino Royale (1967), které mu přišlo dost chaotické. (don corleone)
  • Natáčení se povedlo za 10 týdnů díky dlouhým natáčecím dnům, někdy až do 11. hodiny večerní. (don corleone)

Reklama

Reklama