Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Mike GioulakisHudba:
Michael AbelsHrají:
Lupita Nyong'o, Winston Duke, Shahadi Wright Joseph, Evan Alex, Elisabeth Moss, Tim Heidecker, Yahya Abdul-Mateen II, Anna Diop, Duke Nicholson (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Adelaide Wilsonová (Lupita Nyong'o) přijíždí s manželem a dvěma dětmi na prázdninový pobyt na chatu na kalifornském pobřeží, kde jako malá trávila léto. Na první pohled vyrovnaná a spokojená žena v sobě skrývá velké trauma z dětství a hned po příjezdu v ní řetězec zdánlivě nevinných událostí vyvolává silnou paranoiu a pocit, že rodinná idyla brzy skončí. Předtucha se promění v realitu, když se uprostřed noci na příjezdové cestě k domu objeví čtveřice podivínů, kteří na rodinu záhy zaútočí. Děsivá noční můra je o to strašlivější, že ti útočníci vypadají úplně stejně jako Wilsonovi. Jen mají v rukou zbraně. A neváhají je použít. (Cinemart)
(více)Videa (2)
Recenze (499)
-"Who are you people?" -"We're Americans." Celý film mi přijde tak bezobsažný jako tato slovní výměna. Co mi vadí nejvíc je fakt, že i ti "skuteční" lidé jako by začali žít teprve se začátkem filmu a nemají žádnou odžitou historii. Dospělí přátelé o sobě navzájem nic nevědí a ani se nemají rádi, manželka sděluje manželovi zásadní niterné pocity až když je to potřeba... Jako jediné pozitivum hodné připomenutí mě v tuhle chvíli napadají pouze herecké výkony Lupity a jejích dvou filmových dětí, naopak Winston Duke mi vedle nich přišel velmi slabý a přehrávající. Jordan Peele mi pořád připadá uvízlý v kategorii "hledající se tvůrce", zejména díky přespřílišpromyšlenosti a tedy krokolomnosti (hehe) celého svého "plánu". Snad (v mých očích) někdy dospěje i k hotovému umělci. ()
Jordan Peele mě už podruhé ohromně baví. Ale podobně jako v prvním případě, se mu ta jeho skládačka začíná s blížícím se závěrem docela rozpadat nebo minimálně na první zhlédnutí to tak vypadá. Us je každopádně snímkem, který se nese v úplně jiném rytmu, než Get Out. Jisté pojící prvky jako žánrová ambivalentnost a sžíravá sociální kritika jsou jim však oběma společné. Us nemá onu klaustrofobickou a tísnivou atmosféru, ale jedná se o dílo uhrančivé, které si chytře pohrává s diváckými očekáváními. Peele je po dlouhé, hodně dlouhé době, autorem, jehož humor mi extrémně sedí. Velký palec nahoru za hudební doprovod a naprosto boží Lupitu Nyong'o. ()
Že právě Peele přijde po přeceňovaném Uteč s filmem, který rozdělí diváckou obec a u kterého budu bez problémů chápat libovolnou volbu na hodnotící škále, to je překvapení, které mě zaskočilo slušně nepřipraveného. A že právě já budu onen snímek vychvalovat téměř nejvýš? Nevěřil bych. Jenže My jsou pravou ukázkou kombinace nervy drásajících situací, husí kůži vyvolávajících momentů a humoru, který nehraje na první dobrou a naopak výborně doplňuje náladu, navíc ve většině případů i zcela nenásilnou formou. Sociální problematika je tentokrát přítomna tak akorát a navíc skrytě, tudíž je potřeba se k ní (dobrovolně?) prohrabat po svém a ne jí být fackovaný každých pár minut jako se to stálo právě u Get Out. První pointa mě příjemně překvapila tím, jak se žánrově nedrží nijak zpátky, druhá, která některým připadá zbytečná a degradující, u mě naopak ideový veletoč roztočila dvojnásobnou rychlostí. Pátou hvězdu si snad i vzhledem k občasné brutalitě a celkové bezútěšnosti nechávám na teoretické druhé zhlédnutí. Jakkoli mi bylo při sledování téměř celé dvě hodiny tuze ouzko, je souboj na pozadí skladby Pas de deux neslýchanou ukázkou souladu hudby s obrazem, kterou budu chtít vidět znovu. Vytvarovaná hračka, které se nedá nefandit. ()
Jordan Peele umí skvěle pracovat s atmosférou, tak jako v Get Out se dala krájet, tak i v Us jsem se v první polovině filmu opravdu bála. Cítila jsem úzkost a psala scénáře, jak by to mohlo pokračovat. Bohužel už v Get Out jsem věděla jak to dopadne, tak i v Us jsem už od první scény věděla, jaká bude pointa. Proto naopak závěrečných pár minut mi zkazil celý film. SPOILER: Protože uvědomění si, že vlastně hlavní hrdinka je celou dobu ta stínová dáma, když nám udělá pan režisér sestřih, jak si holčička vědomě odchází, dost srazí celkový dojem. KONEC SPOILERU. Ale když to sečtu, Us hodnotím jako jeden z těch lepších hororů, které nejsou jen tupá vyvražďovačka, ale hraje si s divákem, donutí ho trochu přemýšlet a hudební podtext vyvolá husí kůži. Ještě aby Jordan vypiloval ty pointy a bude patřit mezi mé oblíbené režiséry dnešní doby. ()
Paráda. Mne sa to páčilo. Bolo to chytľavé, zábavné a kvalitné. Nie som si istý, či som pochopil všetky drobnosti a súvislosti (nedá sa síce povedať, že je to najtwistovejší film desaťročia, ale ku koncu je tam ozaj dosť veľa nečakaných zvratov), no musím priznať, že sa mi režisérov štýl strašne páči a teším sa na jeho ďalší horor. Sympatický kasting, perfektne tiesnivá atmosféra amerického letoviska, ktoré vyzerá skôr ako nočná mora, než zhmotnenie vašich najtajnejších snov, plno parádnych alebo brutálnych (alebo aj parádne brutálnych) scén, skvelé nápady, slušné dialógy, dobré postavy, šokujúce momenty a geniálna hudba, ktorú som si okamžite zamiloval. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (21)
- Biblický verš Jeremiáš 11:11, který je přítomen skoro v celém filmu, zní takto: „A proto tak praví Hospodin: Hle, přivedu na ně neštěstí, kterému nebudou moci utéci. Tehdy budou volat ke mně, ale já je nevyslyším.“ (hansel97)
- Pro hlas dvojnice Red se Lupita Nyong'o inspirovala hlasem Roberta F. Kennedyho Jr., který trpí spastickou dysfonií. (hansel97)
- Píseň, která se rozezní v čase 1:41:42, je směsicí klasické hudby s názvem „Pas De Deux“ od ruského skladatele Petra Iljičiče Čajkovskijho a rapové skladby „I Got 5 on It“ od rapového dua Luniz. (Mahriz)
Reklama