Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Protagonistom je Bill (Jeremy Theobald). Bill je nezamestnaný ctižiadostivý spisovateľ, ktorý žije samotársky a nudný život v Londýne. Billa veľmi fascinujú ľudia s nádejou, že nájde nejaké podklady, o ktorých by mohol písať. Z davu ľudí si teda začne náhodne vyberať jednotlivých ľudí a sleduje ich. Stanoví si pravidlá, aby sa vyhol problémom a aby jeho sledovanie bolo vždy náhodné. Ale čoskoro poruší jedno z pravidiel a sleduje niekoho viac krát, než len raz. Osoba, ktorú často sleduje je Cobb (Alex Haw). Cobb ako sebaistý a inteligentný zlodej prichytí Billa pri sledovaní. Ale kto koho vlastne sledoval? (genetique)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (502)

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Christopher Nolan velmi rád ve svých filmech narušuje chronologii vyprávění za účelem přimět diváka, aby sám hypotézoval nad spojitostmi v ději a nad fabulí jako takové. Toto pravidlo narušují pouze filmy Insomnia (chronologické vyprávění), Batman začíná (chronologické vyprávění; flashbacky) a Temný rytíř, přičemž zase u něho je patrná paralela s nejnovějším Počátkem, kde je kladen důraz především na gradaci stupňovanou především pomocí užití paralelního střihu. Zbývající filmy pak na základě určitého systému boří chronologii a aktivně zapojují diváka do dění – ten pouze nesleduje tok událostí, nýbrž sám se aktivně podílí na rozřešení fabule. V Mementu byla narativně tematizována psychická nestabilita hlavního hrdiny (pravidelně ztrácí paměť) a celý příběh se odvíjí pozpátku. V Dokonalém triku je divák obětí klamu stejně jako rivalští kouzelníci, tahající jeden druhého za nos a je zde užito vyprávění ze vzpomínek, a rekonstrukce dění při čtení deníku v němž je čteno z deníku… V Počátku je zase při vyprávění brán ohled na snění, a tak je divák nucen orientovat se v několika rovinách snu (sen ve snu, co je snem ve snu dalším…) a zároveň mu jsou poskytována vodítka nutící ho pochybovat o skutečnosti některých scén. Do této skupiny patří i Nolanův debut Following, kde je vyprávění roztříštěno do tří časových segmentů, v nichž se nacházejí faktické pauzy a divák je tak opět nucen provádět hypotézy. K orientaci v jednotlivých liniích slouží vzhled hlavního hrdiny (dlouhé vlasy/ostříhaný/zmlácený) a z příběhu, který by byl ve striktně chronologickém podáni vcelku jednoduchý, se díky Nolanově vypravěčské virtuozitě stává proklatě napínavá a zajímavá podívaná. Ve finálním rozuzlení do sebe vše dokonale zapadá a nemohu říct, že jsem nebyl ani jednou překvapen. Z režijního hlediska je na filmu znát, že je Nolanovým prvním dlouhometrážním filmem a jeho režijní styl během natáčení teprve získával ostré hrany. P.S.: I zde nosí většina postav společenský oblek. P.S.S.: Výskyt ikonického znaku Batmana na dveřích od bytu hlavního hrdiny je vzhledem k dalšímu směřování Nolanovy tvorby lehce úsměvný. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

KOMENTÁŘ OBSAHUJE ZÁVAŽNÉ SPOILERY. Nabízejí se dva pohledy na Sledování. První je jednoznačný a doslovný. Bill se zaplete do dokonalé pavučiny Cobba. Takový pohled se mi ale pramálo líbí, vždyť by to znamenalo, že všichni jednají tak, jak Cobb očekává a to není dvakrát věrohodné. Druhý pohled je zajímavější, přikláním se k němu a dávám díky němu čtvrtou hvězdu. Cobb nikdy nebyl, je jen výplodem Billovy choré mysli. Pak je třeba ocenit napětí, chytré spletení scénáře tak, aby divák tápal až do konce či "vlezlou" "sledovací" kameru. Rozpoznat "předznamenání" Mementa, které již jen námět dovedlo k dokonalosti tím, že nekontinuitní řazení scén vysvětlilo specifickým zdravotním problémem hlavního hrdiny. Slabé ****. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

"You take it away, and show them what they had." Může mít zlodějina něco jako vyšší smysl? Nolanův scenáristicky propracovaný neo-noir, který se odehrává ve třech časových vrstvách (s orientací vám pomůže účes „mladého muže“ či stav jeho obličeje). Povědomí narušené časové posloupnosti nutí diváka zvažovat, co která scéna v danou chvíli znamená či na základě nových znalostí přehodnotit význam těch předcházejících a vlastně ho tím staví do pozice přímého svědka autorových Počátků „úchylných“ sklonů k nelinearitě vyprávění. Na to, že to bylo točeno doslova po sobotách, na první dobrou a rozpočet by stěží vystačil na pondělní snídani štábu posledního Batmana, klobouk dolů. Když jsme u toho Temného rytíře, symbol na dveřích hlavního hrdiny bylo stejné znamení, jaké kdysi zažíval na své farmě uprostřed kukuřičných polí pastor Mel Gibson.. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Je to jako u Hitchcocka – když má někdo talent, stačí mu tři postavy a pár laciných interiérů. Christopher Nolan si poskládal velmi dobrý scénář a natočil ho tak bravurně, že nezbývá než smeknout. Ano, v Mementu možná dovedl hrátky s chronologií scén ještě dál, ale to neznamená, že by jeho debut s atmosférickou černobílou kamerou byl slabší. Jen ho prostě většina diváků viděla až po Mementu (eventuálně i dalších filmech). ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Jestli něco Christopher Nolan opravdu umí, tak určitě strhnout pozornost zásluhou jedinečně vystavěného příběhu, což je právě případ jeho podivuhodného Sledování. Nic nákladného, nic přehnaně ambiciózního a rozhodně ne nic myšlenkově přesyceného, ale i z mála se dá vytěžit hodně a i z toho je možné díky vlastní šikovnosti a pečlivosti vytěžit ještě víc. Samozřejmě, celkovou kvalitou se jedná pouze o nepatrné tvůrčí rozcvičení před obsahově dalece bohatším Mementem, avšak Nolan se hned ve svém debutu projevil jako natolik zručný kameraman, natolik skvělý scénárista s jedinečným citem pro správný timing jednotlivých scén a hlavně natolik výborný režisér, že Sledování si vedle všech Batmanů a Počátků nezaslouží vůbec zatracovat. Ostatně, přesvědčte se sami.. :-) 75% ()

Galerie (37)

Zajímavosti (26)

  • Jedna z věcí, kterou Bill ukradne, je i soundtrack z filmu Trainspotting (1996). (Ai.ma)
  • Film sa natáčal po dobu 12 mesiacov na 16mm kameru Arri 16BL a pracovalo sa len s prirodzeným svetlom. (JOZZZKO)
  • Film se natáčel pouze o sobotách, protože herci i členové štábu v týdnu pracovali na plný úvazek. (Ai.ma)

Reklama

Reklama