poster

Pramen panny

  • Švédsko

    Jungfrukällan

  • slovenský

    Prameň panny

  • anglický

    The Virgin Spring

Drama / Krimi

Švédsko, 1960, 87 min

Režie:

Ingmar Bergman

Scénář:

Ulla Isaksson

Kamera:

Sven Nykvist

Hudba:

Erik Nordgren

Producenti:

Ingmar Bergman

Kostýmy:

Marik Vos-Lundh
(další profese)
  • Ingrid
    *****

    Tak když se tady dívám na ty komentáře, jsem neskonale ráda, že jsem si žádný z nich nepřečetla před zkouknutím. Ano, každý zasvěcený dopředu ví, o co zhruba jde, ale takové detaily....? Lidi, buďte proboha trochu tajuplní nebo alespoň značkujte "S" :p Co se týká filmu samotného, v některých bodech malinko postrádá logiku (nepatřím však k rýpalům, kteří na ní nějak vehementně lpějí), ale to mu nijak neubírá na jeho působivosti, syrovosti, modernosti a kráse, jakkoliv se toto slovo nemusí zrovna slučovat s obsahem, ale s provedením určitě. Přestože ze stejné doby, s podobnými otázkami, rozhodně bych nesrovnávala se Sedmou pečetí, ty filmy jsou každý někde jinde, vždyť Pramenem panny Bergman pokládá základy jednoho z pozdějších horrorových subžánrů, jistě proto, je mi také PP bližší, i když samozřejmě ani personifikovanou smrt nelze neshledávat neodolatelnou.(7.7.2012)

  • xxmartinxx
    ****

    Typický bergmanovka se vším všudy. Tahle má k dobru vynikající kontrast sluníčkového začátku a tvrdého závěru. A právě to, že to není depka od začátku do konce, ale postupně k tomu pocitu teprve dospějeme, dělá tenhle film o dost lepším. 4 a 1/2(16.10.2012)

  • Pan Filuta
    *****

    9/10 Původně jsme chtěl dát nižší hodnocení, protože jsem Pramen panny pořád srovnával se Sedmou pečetí. Nakonec jsem od tohoto srovnaní upustil a proto hodnotím jak hodnotím.(12.9.2007)

  • sportovec
    *****

    Historická linie uzavřené Bergmannovy tvorby je stejně invenční jako ta současná. Dokonalé převedení tak plochého a dějově nevýrazného žánru-textu, jakým je legenda, nebylo snadné. Přesto i tady opakovaně osvědčil Bergman vůli i schopnost sledovat a vysledovávat na pozadí přesně zachycených historických dobových reálií podstatnou dějovou linku. Tragický osud zprvu rozmarné, a posléze tragické mladé ženy, bezesporu takovou linkou byl a je. Geniální vždy působí jako samozřejmé, spontánní a přirozené.(25.8.2007)

  • Bloody13
    ****

    Opravdu to byl Cravenův The Last House on the Left, co položil základy exploitationu? Ale houby, pravým kmotrem tohoto subžánru by měl být Pramen panny, od kterého Wes Craven čerpal hodně inspirace. Právě Bergmanův mistrovský kousek snad vůbec poprvé použil jako střed všeho dění dnes již klasické prvky: kruté znásilnění a zabití mladé dívky partou hnusných grázlů (v tomhle případě divokých pastevců), kdy následuje neodvratná očista v podobě pomsty jejího otce. I zde se viníci schovají přes noc u nic netušících, silně věřících rodičů, aby nakonec byli všichni zabiti. A to bez prominutí věku, jelikož nejmladší z násilníků je ještě dítě. Snímek má úžasnou výpravu a kameru, díky níž jsou jarní lesy i skrze černobílost jasně barevné, do toho tu herecky vládne výtečný Max von Sydow jako mstící se farmář. Film nedokáže nudit, ani jednou neškobrtne, prostě je tu všechno na svém místě. Za mě tudíž velká spokojenost.(24.5.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace