Reklama

Reklama

Uprostřed období kubánského filmového zázraku vzniklo neobyčejné dílo vymykající se jakémukoliv zařazení. Vzpomínky (doslovný překlad zní Vzpomínky na zaostalost) jsou považovány za jedno z vrcholných děl latinskoamerického filmu. T. Gutiérrez Alea převedl stejnojmenný román kubánského prozaika Edmunda Desnose do filmové eseje. Příběh frustrovaného intelektuála ze zámožné rodiny, který na rozdíl od rodičů a manželky po revoluci zůstane na Kubě a marně se snaží vyrovnat s minulostí i měnící se přítomností zaostalé vlasti, se stal všeobecně přijímanou metaforou principů fungování státu a společnosti v jakékoliv latinskoamerické zemi. Na scénáři spolupracoval Alea s Desnosem, který pod jeho vlivem některé scény rozvedl a následně do knihy doplnil. Kniha je psána formou deníkových zápisků, z čehož na plátně vzniklo spojení dokumentárního filmu (scény z letiště), reportáže (záběry na Havanu) a realistického příběhu. (NFA)

(více)

Recenze (14)

Mariin 

všechny recenze uživatele

Film z období zač. 60. let v předvečer komunistické revoluce na Kubě a příklonu k SSSR. Po celou dobu nás tu provází nuda hmotně zajištěného, ale stále nadrženého intelektuála. Jasný vliv francouzské nové vlny se spoustou otravných pseudofilozofických flashbacků. Nechápu vysoké hodnocení, pro mne téměř odpad. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Film, který je zajímavý svou formou, jež je, ať už v hrané anebo dokumentární části, především zajímavou výpovědí o tom, jaká byla Kuba v době 60. let a před ní, jaký byl její vývoj. Ale také je to výpověď o tom, že ono je celkem jedno, jaký bude režim, protože pořád se najdou lidé, kteří na tom budou celkem špatně. ()

Reklama

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

"People waste talents on inconsistent adaptations. They always need someone to think for them."     Dramatický príbeh s dokumentárnymi prvkami (dokumentárna dráma), ktorý je pre mňa v mnohom poučný. Veď možností nahliadnuť do Kuby a kubánskej spoločnosti sa mi dosiaľ veľa nenaskytlo. Vo filme sa vcelku pôsobivým spôsobom prelínajú 3 roviny: fiktívny príbeh filmového hrdinu, dokumentárna skutočnosť a hrdinove fantázie. Hlavnými postavami sú buržoázny intelektuál Segio (výborne hrajúci Sergio Corrieri mi tu dosť pripomína Johna Malkovicha) a pôvabná dievčina Elena (Daisy Granados), sympatická, ale totálne nekonzistentná. Zaradené v zozname 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete. ()

Narciska 

všechny recenze uživatele

Určitě velmi zajímavý experimentální film. Když bereme v úvahu rok vzniku, nad experimentálním podáním lze tleskat ještě dnes. Snad je to i zajímavý pohled do jiného časoprostoru (do 60. let na Kubě, možná dříve), ale jak se mi to u filmů experimentálních a retrospektivních k tomu často stává, děj se tříští, chybí tomu ucelená myšlenka i jednotící prvek. Jediným sjednocením je tak velmi nesympatický hlavní hrdina, troufám si říci antihrdina, který mi nepřinesl nic moc hezkého ani obohacujícího. ()

mohamedsfinger 

všechny recenze uživatele

Existenciálně laděný příběh muže, který se rozhodl neakceptovat život po revoluci je jistě tou nejlepší ochutnávkou filmu z, řekněme, exotické země. Je zde využito zajímavých dokumentárních záběrů a celkově svěžího zpracování, možná lehce ovlivněného francouzskou novou vlnou. Vyzvedl bych výkon hlavního představitele a také odvahu vyjádřit se celkem kriticky k revoluci... a čeština v neznámém filmu taky potěší. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (5)

  • První film natočený v porevoluční Kubě, který se dočkal uvedení v USA. (džanik)
  • Režisér Tomás Gutiérrez Alea hraje režiséra, se kterým hovoří Sergio o vysokoškolském filmu. (džanik)
  • Když Americká národní společnost filmových kritiků udělila filmu v roce 1973 zvláštní cenu, nedostal Alea vízum a nemohl se tak zúčastnit předání. (džanik)

Reklama

Reklama