Režie:
Alan ParkerKamera:
Darius KhondjiHudba:
Andrew Lloyd WebberHrají:
Madonna, Antonio Banderas, Jonathan Pryce, Jimmy Nail, Andrea Corr, Adriá Collado, Mark Ryan, Alan Parker, Vera Fogwill, Billie Piper, Diego Leske, Ana Justo (více)Obsahy(1)
Eva Duarte se narodila jako nemanželské dítě v rodině chudých farmářů. V patnácti letech přesvědčila zpěváka a svého milence Agustína Magaldiho, aby ji odvezl do Buenos Aires. Chtěla se stát herečkou. Ze začátku šlo všechno podle plánu, Magaldi se o ni staral, ale brzy se rozešli a ona se v šestnácti musela postavit na vlastní nohy. Stala se modelkou, herečkou a účinkovala v rozhlase. Evita se díky své vnitřní síle a ctižádosti brzy vyšplhala po společenském žebříčku až na výsluní. Vdala se za generála Juana Peróna, kterému s obrovským nasazením pomohla vyhrát prezidentské volby. V době zvolení Peróna prezidentem bylo Evě pouhých dvacet šest let. Jako první dáma se stala ochránkyní utlačovaného lidu a nositelkou změn v celé společnosti. Její tragická a předčasná smrt ponořila Argentinu do smutku. Nesmrtelnou se stala díky obrovské popularitě u svého lidu, který v ní viděl světici. (TV Nova)
(více)Recenze (187)
O zemi, která mě absolutně nezajímá, ale působivé. Pustila jsem si to jen kvůli Madonně, kterou jako umělkyni velmi uznávám, a stálo to za to. Hezké písničky, jméno Eva Peron mi zní v hlavě i 14 dní po filmu. Peronovou tam zobrazují jak ve chvále, tak v kritice, to se mi líbí, že je ten pohled objektivní. Takže tak ty 3 až 4 hvězdičky, spíš 4 za to, jak se své role ujala Madonna. ()
Antonio Banderas je jednička, ale jinak vcelku na Evitě nic nezaujme, ani jako na filmu, ani jako na muzikálu. Pro mne v Evitě chybí jakákoli výrazná melodie, nemluvě o tom že Madonna zabije každou písničku. V jejím podání nevynikla ani jedna skladba, ani tanec, hraní bych ani nekomentovala. Jinde sice hraje ještě hůř, ale dobré to prostě není. Nedojme, nepobaví, nepřesvědčí. ()
Ocenění: Oscar 1996 - píseň (You Must Love Me); nominace: výprava, kamera, střih, zvuk Zlaté glóby - film (muzikál/komedie), píseň (You Must Love Me), herečka v komedii/muzikálu (Madonna); nominace: režie, herec v komedii/muzikálu (A. Banderas) BAFTA - nominace: cena Anthonyho Asquitha za hudbu, kamera, kostýmy, střih, masky, výprava, adaptovaný scénář, zvuk Blockbuster Entertainment Awards - oblíbená píseň (Don't Cry For Me Argentina) Los Angeles Film Critics Association Awards - výprava Satellite Awards - film (komedie/muzikál), kostýmy, píseň (You Must Love Me) ....Scénář : Oliver Stone a Alan Parker. Kamera : Darius Khondji. Hudba a texty - Andrew Lloyd Webber a Tim Rice. http://www.youtube.com/watch?v=rxAmCxfWA4o ()
Film Evita mě rozhodil úplně nečekaně. Argentina je tak trošku moje milé téma: Země, která byla na začátku 20. století druhá nejbohatší na světě, velice stylová a chic, nebyla zdevastovaná finančně ani jednou válkou... a přece si postupně tak strašně zasolila, že zbankrotovala, o bankrotu morálním nemluvě. Prostě někde to švejkujou ještě hůř než tady. Je to o lidech. Ti u moci zacházejí s Argentinou hodně bohorovně i na poměry Jižní Ameriky. O jednom takovém případu je i Evita. Čímž se dostávám k úvodní větě. Tahle kombinace politického, nelichotivého... muzikálu!!!... to je pecka. V úplně přesně stejném duchu jsem skřípal zuby a zároveň obdivoval casting. Mně hrozně nesympatičtí Madonna i Pryce sedli do role jak na hrnec. Madonna hrála sama sebe, takže i neherectví a divná osobnost výborně sedělo. Banderasova role ve mně dokázala vyvolat spoustu emocí najednou -- nesnášel jsem ji, ale přitom nad ní uznale mručím. Jeho sice zajímavý, ale neškolený a neumělý hlas mi tam většinou taky seděl. Co se týče hudby, ALW je mistr mistrů, zde použil asi nejvíc disonantních melodií a postupů ze svých děl, až na hranici toho, co laik jen tak vstřebá. Film jako takový krásně nabíral tempo hlavně od seznámení do svatby, a zhruba přesně v půli mi doslova šel mráz po zádech (zhruba když byl Peron ve vězení). Bohužel neudržel. Silné 4*. Nejlepší píseň - I'd be surprisingly good for you. Příšerně nedostatečné titulky zahazující 99% jízlivosti a cynickosti (a úplně měnící povahu sděleného). Nemluvě o Riceově velmi sebevědomé práci s angličtinou (slovní hříčky jako "tidiest officers' mess", tvorba slov "christiandior me", frázování a metrum atd.) / Edit: 2. zkouknutí za 2 dny, kašlu na kompromisy, za 5. ()
zatím mě snad každý muzikál příjemně překvapil, Evita naopak, porušení klasického schématu dialog - píseň mě vůbec nenadchnulo, připadá mi, že uškodilo jak ději, který byť i vážný tak působil trochu jako opereta, tak hudební stránce, kdy převážná část je vlastně ne moc stravitelným recitativem. P.S. kdepak jsou ty doby, kdy v takovém muzikálu bylo hned několik evergreenů (My Fair Lady,Mary Poppins, West Side Story apod.), dnes stačí složit jedinou silnější píseň, tu použít v několika variacích a doplnit řadou banálních popěvků, ne-li přímo už zmíněnými recitativy... ()
Galerie (18)
Photo © Buena Vista Pictures
Zajímavosti (22)
- Madonna pronese jen 140 slov. Zbytek je zpěv. (Elisebah)
-
Představitelka titulní role, Madonna, si během natáčení pro časopis Vanity Fair psala deníček. Několik výtažků, díl druhý:
- Úterý, 13. února: Mám za sebou první natáčecí den. Strávila jsem ho inhalováním dýmu z lokomotivy, vytahováním smítek z kontaktních čoček a polykáním spousty prachu. (...) Dopoledne aspoň byla legrace (...), po zbytek dne jsem seděla ve vlaku plném divných komparsistů (ani jeden z nich nemluvil anglicky) a "reagovala" na "fascinující" scenérii ubíhající za oknem. Znovu a znovu, z každého možného i nemožného úhlu, zevnitř i zvenčí. Kromě toho, že jsem teprve umírala horkem a přitom už mě zaživa žrali mravenci, mouchy a sršni, byl jediný problém v krajině za oknem, která byla nudná a naprosto bez života, takže nebylo na co koukat. Ano, tohle jsou ty chvíle, kdy přichází ke slovu herectví.
- Ponděli, 19. února: Byla jsem na večeři se členy štábu a hudebním režisérem Davidem Caddickem. Bavili jsme se parodováním Jodie Foster v Nell a drby o tom, kdo s kým spí ve štábu. To znamená, že jsme vlastně mluvili o všech. Připadám si jak v podřadném televizním seriálu, kde se doposud věrní manželé na první pohled zamilovávají a doma věrní chlapci spí s doma věrnými děvčaty. Všichni z nějakého důvodu cítí potřebu se mi s takovými věcmi svěřovat. Určitě za to může moje důvěryhodná, bezelstná tvář.
- Neděle, 15. března: Minulá noc byla jako neuvěřitelný sen. Vystoupila jsem na balkón prezidentského paláce na Casa Rosada a před tisíci lidmi zazpívala "Don't Cry for Me Argentina". Na stejném místě, kde tolikrát stála ona, jsem zvedla paže, podívala se na lidi dole a v tu chvíli jsem pocítila, jak do mého těla vstupuje ONA. Bylo to jako vlna tepla, která mnou proběhla od nohou až do konečků prstů, z nich k lidem na náměstí a pak zpátky nahoru do nebe.
- Pondělí, 25. března: Vzduch je mrazivý a nikde ani malý náznak jara. Celé ráno jsem kýchala a zítra točíme scény venku, při kterých budu oblečená jenom v jednoduchých letních šatech. Minulý týden - úžeh a úpal. Tento týden - rýma a zápal plic. (NIRO)
- Se záměrem docílit co nejvyšší autenticity byly kostýmy Madonny šity podle skutečného oblečení Evy Perónové. (contrastic)
Reklama