Reklama

Reklama

Nůž ve vodě

  • Polsko Nóż w wodzie (více)
Trailer

Sólo pro dva muže, jednu ženu a plachetnici.  Filmový debut režiséra Romana Polańského se stal po uvedení v roce 1962 pro polskou kinematografii významnou událostí. Psychologické drama z prostředí Mazurských jezer, ve kterém se představí pouze tři postavy, předvádí mužskou ješitnost i morální úpadek, konflikt sobectví finančně zajištěného novináře a pozérství bezejmenného studenta za přihlížení cynické manželky. Příběh začíná v autě během cesty Andrzeje a Krystyny k jezeru, když náhle porazí mladého muže stopujícího uprostřed silnice. Andrzej muži navrhne, aby s nimi jel kus cesty. Později, místo rozloučení, mladíka pozve na společnou jednodenní projížďku na plachetnici. Mladý muž nabídku přijímá, přestože nemá žádné znalosti o plachtění.... Dobře vystavěný scénář, děj situovaný na omezeném prostoru automobilu a lodi, atmosféra, herecké výkony a vynikající kamera (kterou vedl Jerzy Lipman), zůstávají přednostmi filmu. Jeho název odkazuje na důležitou scénu, v níž Andrzej v náznacích popichuje mladíka kapesním nožem, který následně úmyslně upustí do vody. Snímek měl v době svého vzniku silný mezinárodní ohlas, o čemž svědčí nominace na Oscara a řada dalších ocenění. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (128)

lamps 

všechny recenze uživatele

Rozhodně je na tom vidět, jaký má Polanski talent ve vytváření tenze mezi aktéry jen skrze vynalézavé záběrování a zakomponování zvukové složky. Bohužel, expozice je hrozně dlouhá a část, kdy má jít do tuhého a předešlý vývoj se má zúročovat v psychologické inferno, očekáváním nedostává. Ty opravdu skvělé filmy Polanski natočí trochu později.. 65% ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Neskorší hanekeovský princíp hry, kolidujúcich hier a snahy o ovládnutie ich pravidiel v prvom a poslednom Polanského poľskom filme. Rebelujúca mládež x dospelí príslušníci vyššej vrstvy (tento motív sa ďalej zaplieta v modele manželstva, ktoré je už od úvodnej scény príjazdu auta, kedy len vidíme, ale nepočujeme hádku, prezentované nepokojne ako hladina jazera počas búrky), pomalé tempo rozprávania a krásna kamera. To všetko za sprievodu Komedovej príjemnej hudby úhľadné zabalené do podoby komornej čiernobielej drámy. Len škoda, že toľko trvá dostať sa k záverečnej sérii zvratov, čo je vlastne moja jediná väčšia výčitka. Nepríliš lichotivý obraz doby a zároveň produkčne náročný film, pri ktorom bol Polanski kvôli nezhodám nútený vymeniť scenáristu, ktorého text bol i tak 4-krát odstavený z produkcie, až napokon hneď po svojom debute Polanski Poľsko definitívne opustil a začal natáčať v zahraničí. Inu, aj také sú príbehy veľkých režisérov. 75% POZNÁMKA: Zhliadnuté v rámci semináru o poľskom filme. ()

Reklama

Douglas 

všechny recenze uživatele

Filmový debut Romana Polanského inscenuje zvláštní střetnutí dvou mužských postav, dokazujících si svou maskulinitu před jedinou přítomnou ženskou postavou. Důmyslně vystavěný film situovaný na omezený prostor nejdříve automobilu a posléze lodi postupně odhaluje, jak jsou oba mužští hrdinové ve výsledku stejně pokrytečtí a křečovitě se stavějící do konkrétní pózy, která ale v napjatých situacích selhává a jedinou racionální postavou na lodi zůstane dívka, jež ale nemůže zabránit nesmyslnému konfliktu, jehož katalyzátorem se nevědomky stala. ()

danoo 

všechny recenze uživatele

Vo svojom prvom celovečernom filme sa Polański (pretože vtedy sa ešte písal s čiarkou nad enkom) sústredil na zachytenie sociálneho, psychologického a nemenej erotického napätia na čo najmenšom priestore, avšak jeho najútočnejšia kritika poľskej spoločnosti bola čiastočne zmiernená zásahom cenzúry. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Takze toto je to slavne umenie, ze jo? S kludnym svedomim prehlasim, ze to bola pekna kravina. No, ako sa mi tak zda, poniektore ynteleguany a artove prechytrale tlchuby su tuna schopne vypisovat podobenstva a metafory aj pri podrobnom rozoberani a studovani ich rannej stolice. A ako vidim, miestne prechytrale tlchuby su schopne najst vo filme aj take zakodovane odkazy a skryte inotaje, o ktorych nema tusenia nielen herci, ale ani reziser! Ja som vsak pri pozerani tohoto "skvostu" dostal pomatene a psychoticke blabotanie 3 dementalov bez hlavy a paty. A bez zmyslu a bez logiky. Ako debut Romana Polanskeho ma to vobec neoslovilo. Polske psychologicke drama, kde sa deje ... jedno velke hovno. Dejovu liniu to evidentne nemalo, reziu asi tiez nie a herecke vykony su hrozne a dialogy uplne dementne. Jo, som rad, ze polska kinematografia je pravom podcenovana a pravom je na okraji nielen europskeho, ale aj svetoveho diania. Zaroven dufam, ze tam este najblizsie 2 - 3 storocia aj ostane. A tesim sa z toho fucktu, ze rano, ked niektore ynteleguany /Shadwell, Tetsuo, Madsbender/ vstanu a uvidia tuna moj uprimny odpad, alebo 1 hviezdu, tak budu paste zatinat od zurivosti, lebo zase som nejaky ten "Polanskeho  kinematograficky skvost" poslal z cervenej farby pekne zas a opat do modrej. Urcite skor doporucujem tvorbu Janusza Majewskeho  5 % ()

Galerie (28)

Zajímavosti (14)

  • Skutečné jmeno lodi bylo "Rekin" (žralok). (Kulmon)
  • Auto z úvodu filmu, které přispělo k „seznámení" trojice, je Peugeot 403. Vyrábělo se od květena 1955 do listopadu 1966 v několika verzích. U nás byla doznívající doba limuzín amerického stylu zastoupena vozem Wartburg 311 z Eisenachu v NDR. Měl tří válcový dvoudobý motor o obsahu 900 ccm, od r. 1962 pak 992 ccm. (Brtniik)
  • První polský film, který ukazuje nahou ženu. (Kulmon)

Reklama

Reklama