Reklama

Reklama

Nůž ve vodě

  • Polsko Nóż w wodzie (více)
Trailer

Sólo pro dva muže, jednu ženu a plachetnici.  Filmový debut režiséra Romana Polańského se stal po uvedení v roce 1962 pro polskou kinematografii významnou událostí. Psychologické drama z prostředí Mazurských jezer, ve kterém se představí pouze tři postavy, předvádí mužskou ješitnost i morální úpadek, konflikt sobectví finančně zajištěného novináře a pozérství bezejmenného studenta za přihlížení cynické manželky. Příběh začíná v autě během cesty Andrzeje a Krystyny k jezeru, když náhle porazí mladého muže stopujícího uprostřed silnice. Andrzej muži navrhne, aby s nimi jel kus cesty. Později, místo rozloučení, mladíka pozve na společnou jednodenní projížďku na plachetnici. Mladý muž nabídku přijímá, přestože nemá žádné znalosti o plachtění.... Dobře vystavěný scénář, děj situovaný na omezeném prostoru automobilu a lodi, atmosféra, herecké výkony a vynikající kamera (kterou vedl Jerzy Lipman), zůstávají přednostmi filmu. Jeho název odkazuje na důležitou scénu, v níž Andrzej v náznacích popichuje mladíka kapesním nožem, který následně úmyslně upustí do vody. Snímek měl v době svého vzniku silný mezinárodní ohlas, o čemž svědčí nominace na Oscara a řada dalších ocenění. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (128)

classic 

všechny recenze uživatele

Na Romanov debut som bol dlhšiu dobu zvedavý, a nie a nie, sa k nemu dostať. Je to vynikajúci, výnimočný snímok, ktorému stačia maximálne traja herci, k tomu na začiatok jedno auto, v ktorom budú najprv sedieť dvaja z nich, t. j - manželský pár : Andrzej a Krystyna, títo o krátku chvíľu na to, vezmú so sebou TURISTU - stopára, ktorého takmer Andrzej zrazí, vykoľajený z toho, následne tomuto mladému mužovi ponúkne zvezenie, blížia sa do prístavu, kde ich čaká pekná JACHTA, s ktorou plánujú vyplávať na šíre jazero, pričom drzý, namyslený, arogantný Andrzej navrhne, aby tento cudzinec išiel s nimi... Tak sa aj stane. Chvíle pohody, vystriedajú pästné súboje, ale to už zachádzam priďaleko. Aj na samotný nôž dôjde, ktorý nakoniec skončí tak, ako napovedá názov filmu. Jedna atraktívna žena, ktorá tak zo začiatku nevyzerá, tie okuliare jej nepasujú, sa postupne stáva dominantnou samicou, o ktorú budú stáť obaja chlapíci, ktorí si idú po krku. Veľmi psychologicky pôsobiaci film, so skvostnou black and white kamerou, ktorá robí svoje, samozrejme atmosféra, je podchytená práve touto technickou zložkou, ktorá vytvára doslova zázraky, ktoré ovplyvnia nezainteresovaného diváka, ktorý to nečaká. Jolanta Umecka v úlohe Krystyny, je fascinujúca, Leon so Zygmuntom, sú skvostní, ako pozerám, druhý pán na holenie, mal ešte niekoľko zaujímavých príležitostí, predviesť sa. Zo všetkých, sa najviac, aj tak predviedol, samozrejme, budúci veľký režisér Roman Polaňski, ktorý si o pár rokov na to, zažil také situácie, z ktorých sa doteraz ešte nespamätal. Automatická povinnosť vidieť legendárny poľsky počin. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Filmový debut Romana Polanského inscenuje zvláštní střetnutí dvou mužských postav, dokazujících si svou maskulinitu před jedinou přítomnou ženskou postavou. Důmyslně vystavěný film situovaný na omezený prostor nejdříve automobilu a posléze lodi postupně odhaluje, jak jsou oba mužští hrdinové ve výsledku stejně pokrytečtí a křečovitě se stavějící do konkrétní pózy, která ale v napjatých situacích selhává a jedinou racionální postavou na lodi zůstane dívka, jež ale nemůže zabránit nesmyslnému konfliktu, jehož katalyzátorem se nevědomky stala. ()

Reklama

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Neskorší hanekeovský princíp hry, kolidujúcich hier a snahy o ovládnutie ich pravidiel v prvom a poslednom Polanského poľskom filme. Rebelujúca mládež x dospelí príslušníci vyššej vrstvy (tento motív sa ďalej zaplieta v modele manželstva, ktoré je už od úvodnej scény príjazdu auta, kedy len vidíme, ale nepočujeme hádku, prezentované nepokojne ako hladina jazera počas búrky), pomalé tempo rozprávania a krásna kamera. To všetko za sprievodu Komedovej príjemnej hudby úhľadné zabalené do podoby komornej čiernobielej drámy. Len škoda, že toľko trvá dostať sa k záverečnej sérii zvratov, čo je vlastne moja jediná väčšia výčitka. Nepríliš lichotivý obraz doby a zároveň produkčne náročný film, pri ktorom bol Polanski kvôli nezhodám nútený vymeniť scenáristu, ktorého text bol i tak 4-krát odstavený z produkcie, až napokon hneď po svojom debute Polanski Poľsko definitívne opustil a začal natáčať v zahraničí. Inu, aj také sú príbehy veľkých režisérov. 75% POZNÁMKA: Zhliadnuté v rámci semináru o poľskom filme. ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Téměř genialitě se přibližující Polanského debut! Zastávám názor, že filmy vystavěné na jednoduché zápletce a omezeném prostoru jsou nejlepší a zde se mi to opět potvrdilo (proto mi nikdy úplně nepřirostli k srdci nejrůznější Kmotři a jiné epické fresky, roztažené dějem nezřídka na několik desetiletí). Výtečná kamera, nádherná jazzová hudba slavného Krzysztofa Komedy a vynikající, psychologicky propracovaný scénář - už od prvních záběrů jsem chrochtal blahem a nepřestal až do konce. 60s! ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Konstrukce vytváří příběh, jenže by to mělo být naopak. Polanski píše stylem Agathy Christie - postavy se chovají účelově dle autorčina přání a zápletky - a i když prokazuje talent a obratnost, pach umělosti z příběhu nevymizel. Mladý stopař se ještě nenaučil hrát partnerské nenávistné a manipulativní hry, ale za den pobytu na jachtě se od manželského páru hodně naučí, a sám prokazuje veliké nadání (viz závěrečných dvacet minut). ()

Galerie (28)

Zajímavosti (14)

  • První polský film nominovaný na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. (Kulmon)
  • Během jednoho záběru byl kameraman Jerzy Lipman přivázán ke stožáru a držel kameru. Přestože vítr nebyl silný, stožár se houpal, kamera byla těžká a bylo obtížné udělat dobrý záběr. Režisér Polanski o záběr velmi stál a ptal se jak to jde. Lipman se naštval a zařval: "Na hovno" a upustil kameru do vody. Kamera nebyla nalezena potápěči a dodnes leží na dně v jezeru. (Kulmon)
  • Režisér Polanski se krátce po natočení odstěhoval do Francie, kde se stal slavným. (Kulmon)

Reklama

Reklama