Reklama

Reklama

Špatná výchova

  • Španělsko La mala educación (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Madrid 1980. Úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal, když k němu náhle vpadne neohlášená návštěva. Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby. Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (253)

Matty 

všechny recenze uživatele

Složitě strukturovaná mozaika je především osobní Almodóvarovou zpovědí, ačkoliv to samotný režisér popírá. Jednoduše řečeno jde o to, že jedna postava si čte filmový scénář silně inspirovaný životem postavy druhé, v jehož rámci nám třetí postava vypráví příběh postavy první a druhé, která měla bratra, jenž se za ní nyní vydává… . Špatná výchova je opět z velké části situovaná do útulných bytů a bytečků hýřících sytými – „hřejivými“ – barvami. Film samotný je však ještě chladnější než předchozí Mluv s ní. Místy jsem se nemohl zbavit dojmu, že si to Almodóvar buď celé natočil jenom pro sebe, což by ještě nebylo tak zarážející, dělá to mnoho režisérů, anebo bylo jeho jediným cílem natočit film, o kterém se zaručeně bude mluvit. Hodně. A nahlas. Explicitní homosexuální erotické scény by tomu odpovídaly, vykreslení církve rovněž. Kde vězí pravda není, již kvůli komplikovanému vyprávění, snadné (zda-li vůbec možné) zjistit. Sám jsem k filmu od prvních minut přistupoval jako k Almodóvarově autobiografii. Nejsnáze jej identifikujete v osobě Enriquea, rovněž režiséra, jenže ten si od všech postav něco odnáší a na konci je spíše jakousi esencí všech zúčastněných. Není snadné se v tomto filmu zorientovat, odhalit, která z mnoha vrstev je pro vyprávění nejdůležitější, která z nich nám má odpovědět na vyvstanuvší otázky a jestli je odpovědí opravdu to, co nám říká, nebo spíše to, co zůstává nezodpovězeno. Těžko sympatizovat s hrdiny, vzhledem k jejich výhradně fyzickému vnímání lásky (lásky?), těžko si podobný film oblíbit, těžko k němu hledat cestu. Jeho sledování můžete brát jako určitou formu experimentu, dopředu se dá jenom těžko odhadnout, jak na vás zapůsobí. 75% Zajímavé komentáře: mm, -ELFKA-, d-fens ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v dubnu 2020. Špatná výchova je otevřeným výjevem traumatu vnitřního světa, psychoanalýzou, hodnou jména Freud a terapií úzkostí prostřednictvím umělecké tvorby. Pedro Almodóvar zhodnocuje osobní a profesní zkušenosti, city, touhy, představy a tajnosti, výstřednost je zde potřebou i posláním, morální ironie je výstřelem intimního strachu. Tápání v hledání vlastní identity jako důsledek katolické výchovy, přehnaná ctižádost a přizpůsobivost vztahům reality v zájmu úsilí překračuje hranice, sebezničení je odvrácenou stranou chtíče a trestem rodičovské neúcty se stává zločin. Svět filmu se stává procesem úspěšné seberealizace a niterného osvobození. Pestrobarevná rutina těží ze stavů vyhrocených emocí a extrémistické morální katarze. V samém středu událostí je Ángel Andrade alias Juan alias filmová Zahara (pozoruhodný Gael García Bernal), herec velmi intimní zpovědi. Úzkost vnitřního světa podává obžalobu morálního pokrytectví, přesto je hlavní motivací osobní prospěch, byť zneužívání bývá oboustranné a v danou chvíli pro obě strany uspokojivé. Důležitou postavou je Enrique Goded (zajímavý Fele Martínez), filmový režisér, spojený velmi intimní nostalgií k Zahaře. Vědomé využívání má pocit převahy, experimentální choutky a překvapivé procitnutí. Významnou postavou je otec Manolo (velmi zajímavý Daniel Giménez Cacho), ředitel katolické internátní školy ve filmové terapii. Stvoření niterného traumatu je tady obžalobou morálního pokrytectví. Výraznou postavou je také Manuel Berenguer (dobrý Lluís Homar), skutečný stvořitel Zahary. Jeho posedlost andělskou krásou, ve které vnímá lásku, ho žene do vědomé zkázy, přesto ze svých cílů nemíní slevit. K těm výraznějším postavám patří také Ignacio Rodríguez (zajímavý Francisco Boira), starší Juanův bratr a živoucí předloha Zahary. Hluboké jizvy vnitřního světa mají negativní dopady na sociálně rodinné vztahy, cesta k vlastní identitě je zkreslená niternou úzkostí. K výraznějším postavám filmu patří též malý Ignacio (příjemný Nacho Pérez), filmová ozvěna Ignaciova dětského traumatu. Prokletí dětského andělského hlasu v nadržených prackách katolického celibátu. Z dalších rolí: ve filmu nejbližší kamarád Zahary Paquito (Javier Cámara), dospělý filmový herec Enrique Serrano (Alberto Ferreiro), produkční asistent a bývalý režisérův milenec Martín (Juan Fernández), filmový odraz dětství samotného režiséra Enrique (Raúl García Forneiro), filmový sadista a otec z katolické internátní školy José (Francisco Maestre), či životem a vlastními dětmi trápená matka Ignacia a Juana (Petra Martínez). Špatná výchova je psychoanalytickým rozborem úzkosti vnitřního světa, zároveň je i její terapií a živočišným temperamentem jižního větru v zářivé barvě. Jen ta výstřednost se stala spíše velmi zručnou rutinou a uměleckou značkou. ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Pocta Mistrovi Napětí? Možná... Ovšem spíše než-li o kriminálku se jedná o další kvalitní studii netypických, ale opravdových vztahů z pohledu Pedro Almodóvara. Jednoznačným kladem jsou herci v čele s famózním Bernalem. Největším záporem scénář, který sice námětem zaujme, ale konečnou podobou v jaké je prezentován ve filmu již tolik ne. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Gayovský opus magnum, jehož jedinným kladem je Almodóvarovo režijní mistrovství. Opět ten film hýří barvami, jenže děj mě naprosto nezaujal (nuda) a finální kličky a vysvětlování (i když dobře vymyšlené a "sedící") to v mých očích pohřbilo úplně. Gael García Bernal může hrát sebevíc přesvědčivě, jenže stejně nejsem zvědavý na to, jak ho vojíždí důchodce. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Na Almodovara exprimentálna forma natáčania, s minimom žien, aspoň po fyzickej stránke. Je to jediný tvorca, kde sa prítomnosť transvestitov, homosexuálov a rôznych málo chápaných menšín nezneužíva iba na lacné poukazovanie ich problémov. V jeho príbehoch sú harmonickou časťou celku. Prežívajú veci rovnako ako väčšina, čiže ich neberieme ako niečo exotické, ale dokážeme sa s nimi ľahko stotožniť ako s postavami, ku ktorým si máme nájsť ako divák vzťah. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (8)

  • Film dostal rating NC-17. Aby získal mírnější R, muselo být vystřiženo několik sexuálních scén. (Karlos80)
  • Slavný režisér natočil svůj nejnovější opus za 8,5 mil. euro a investice se producentům samořejmě vyplatila, když například jen ve Španělsku diváci zanechali hned během prvního víkendu (19. – 21. 3. 2004) promítání 1,1 mil. eur v 158 kinech. (imro)
  • Snímek se natáčel ve Valencii a Madridu v létě 2003, i když Almodóvar jej původně chtěl natáčet již o dva roky dříve. Tehdy se ale dostavily castingové problémy, a tak během pauzy natočil film Mluv s ní, za který získal Oscara v kategorii Nejlepší scénář a nominaci za režii. (imro)

Související novinky

Almodóvar mění plány

Almodóvar mění plány

12.09.2007

Španělský miláček klubových diváků a specialista na problémy se sexuální orientací Pedro Almodóvar nějakou dobu pilně pracoval na projektu La piel que habito, což je příběh o pomstě na motivy… (více)

Miniprofil Pedro Almodóvar

Miniprofil Pedro Almodóvar

04.01.2007

Stačí říct \"Mluv s ní\" a každý, kdo se alespoň sem tam otře rukávem o pokladnu kina, ví, že jde o jeden z nejlepších filmů režiséra Pedro Almodóvara. Kino Aero nám v režisérově miniprofilu během… (více)

Reklama

Reklama